Armoe en Ellende borden
Last edited November 22, 2014 |
door Gerard van de Weerd |
Om te garanderen dat de treinen zonder problemen kunnen rijden dient de spoorbaan
regelmatig onderhouden te worden. Kleine onderhoudswerkzaamheden geschieden meestal
geruisloos tussen de treinenloop door, maar na verloop van jaren zal ook groot onderhoud
nodig zijn. Een voor de hand liggende mogelijkheid is het tijdelijk sluiten van het
betreffende spoortraject, zodat de werkzaamheden voortvarend kunnen worden aangepakt,
maar vanwege vele andere grote belangen is dat niet altijd de eerste de beste optie.
Daarom probeert men -als het even kan- het wat grotere onderhoud zo goed mogelijk
tussen de treinenloop door uit te voeren.
Door werkzaamheden of door de toestand van de infrastructuur kan het dus voorkomen
dat op bepaalde stukken van de spoorbaan tijdelijk niet de voorgeschreven Baanvaksnelheid
gereden kan/mag worden. Het spoorweggedeelte, waaraan dit onderhoud gepleegd moet
worden wordt voorzien van borden, welke behoren bij een TSB, oftewel zij geven opdracht
tot een Tijdelijke Snelheids Beperking.
Aan het begin van dit spoorweggedeelte staat een A-bord (Aanvang), aan het
eind een E-bord (Einde). Het A-bord wordt vooraf gegaan door een L-bord (Langzaam).
In het vakjargon noemt men deze L-A-E-borden soms wel Louter Armoe en Ellende borden.
SR 1875, 1905, 1921 en 1934
In 1875 werd 'Het Algemeen Reglement voor den Dienst op de Spoorwegen' ingevoerd.
Hierin werd beschreven aan welke eisen de spoorwegmaatschappijen dienden te voldoen
ten aanzien van de spoorwegbeveiliging met seinen. Toen werd al bepaald dat plaatsen
waar tijdelijk of permanent langzaam gereden diende te worden een beveiliging moest
komen door 'schijven op een stok'.
Op 16 juli 1934 werd een aangepast seinreglement van de Nederlandsche Spoorwegen ingevoerd
met onder andere dat het witte licht wordt vervangen door groen en het groene door
geel licht. Een en ander conform de kleureisen, welke al langer in het buitenland
golden.
Als nachtverlichting voor deze seinen maakte men hoofdzakelijk gebruik van petroleumlantarens.
De borden van 1954 en later zijn zo'n 60 cm breed en 85 cm hoog, de ronde borden 60
cm rond.
De achterzijden bij al deze borden zijn altijd egaal lichtgrijs geschilderd om verwarring
voor de rijrichting uit te sluiten.
uitvoering 1875 tot 1921
|
uitvoering 1921 tot 1934
|
uitvoering 1934 tot 1954
|
Het kan ook voorkomen dat bij enkelsporige trajecten aan de achterkant van het A-bord
het E-bord werd weergegeven.
Het L-bord behield altijd zijn grijze achterkant.
|
dagbeeld |
nachtbeeld |
|
dagbeeld |
nachtbeeld |
|
dagbeeld |
nachtbeeld |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SR 1954
Afhankelijk van de bloksnelheid staan het L-sein en het A-sein 1000m tot 1200m van
elkaar. Het E-sein staat helemaal aan het eind van de baanvakwerkzaamheden. Vanaf
1954 wordt de snelheid weergegeven in veelvouden van 10 km/h.
Voor de nachtverlichting van deze seinen werd steeds meer gebruik gemaakt van gasverlichting.
|
|
dagbeeld |
nachtbeeld |
L-bord: Een ovaal geel bord met witte rand en een zwarte L, 's nachts twee
gele lichten schuin boven elkaar. Snelheid verminderen tot die snelheid welke door
het getal op het witte bord is aangegeven.
|
|
|
Tijdelijk snelheidsbord: Een achthoekig zwart omrand wit bord met een zwart
getal.
Onder het getal kan een tweede getal voorkomen. Snelheid verminderen tot die snelheid
welke door het getal op het witte bord is aangegeven.
Bij meerdere getallen geldt het onderste getal voor goederentreinen en het bovenste
voor de overige treinen.
|
|
|
A-bord: Een ovaal geel bord met witte rand en een zwarte A, 's nachts een geel
licht. Voorbijrijden toegestaan met de door het voorafgaande sein aangegeven snelheid.
Begin van de tijdelijke snelheidsbeperking.
|
|
|
E-bord: Een ovaal groen bord met witte rand en witte E, 's nacht een groen
licht. Voorbijrijden toegestaan. Einde van de tijdelijek snelheidsbeperking.
|
|
|
SR 2005
Tegenwoordig is de nachtverlichting bij deze borden elektrisch uitgevoerd.
|
dagbeeld |
nachtbeeld |
L-bord: Een rechthoekig bord met een zwarte L in een ovaalvormig geel gedeelte.
In de hoeken van het bord buiten de gele ovaal zwart.
Snelheid begrenzen tot door het tijdelijke snelheidsbord aangegeven snelheid, kan
dus ook meer of minder dan 40 km/h zijn.
's Nachts knipperen er synchroon twee gele lichten schuin onder elkaar.
|
|
|
Tijdelijk snelheidsbord: Rechthoekig geel bord met in de hoeken een zwarte
driehoek (het gele gedeelte vormt een achthoek) met een of twee zwarte cijfers boven
elkaar.
Het getal geeft de tijdelijk verlaagde snelheid aan.
Als er twee snelheidsaanduidingen zijn dan geldt de onderste waarde voor goederentreinen
met een inhaalsnelheid lager dan 120km/h en voor losse loc's, de bovenste waarde voor
de overige treinen.
Het bord heeft geen eigen nachtverlichting.
|
|
|
A-bord: Ziet er hetzelfde uit als L-bord maar dan met een A in plaats van een
L.
Hier is het begin van het spoorgedeelte waarvoor de tijdelijke snelheidsbeperking
geldt, de snelheid is hierboven al aangegeven. 's Nachts wordt een knipperend geel
licht getoond.
|
|
|
E-bord: Een rechthoekig bord met een groene ovaal met witte rand en een witte
E.
Einde van het spoorgedeelte waarvoor de tijdelijke snelheidsbeperking geldt. De trein
dient wel in zijn geheel het E-bord te zijn gepasseerd. 's Nachts brandt er een groen
licht.
|
|
|
Foto's
|
Het L-bord voor de aankondiging van werkzaamheden. Hoogste snelheid 30 km per uur. |
jaren '30 |
(dia Hesselink, collectie Gerard van de Weerd)
|
|
Beeindiging van de werkzaamheden. In het bakje rechtsonder is ruimte voor het plaatsen
van een pertroleumlantaren. |
jaren '30 |
(dia Hesselink, collectie Gerard van de Weerd)
|
|
Snelheid verminderen vanwegen werkzaamheden. De nachtverlichting wordt gevoed met
gas. De kleur van het bord was vroeger meer zandgeelkleurig. |
Akkrum, augustus 1982. |
(© 2014 Gerard van de Weerd)
|
|
Hier is het L-bord inmiddels al uitgevoerd met elektrische verlichting, de gele kleur
is ook wat feller van tint uitgevoerd.
Het tijdelijke snelheidsbord heeft nog steeds een zandkleurig gele achtergrond. Maar
duidelijk is aangegeven dat de snelheid beperkt moet worden tot 70 km/h voor het personenvervoer
en 60 km/h voor goederenvervoer. |
Zuidbroek, augustus 1985 |
(© 2014 Gerard van de Weerd)
|
|
L-bord met elektrische verlichting, de snelheid richting Dieren bedraagt nu 90km/h
of 60 km/h. |
Ellecom/Dieren, juli 1984 |
(© 2014 Gerard van de Weerd)
|
|
Aanvang van de werkzaamheden. Wisselvernieuwing en ballast storten.
Achter het A-bord is een E-bord geplaatst voor treinen uit de tegenovergestelde rijrichting. |
Dieren, juli 1984 |
(© 2014 Gerard van de Weerd)
|
|
Groot onderhoud in Zuidbroek. De seinen krijgen een schilderbeurt en nieuwe bielzen
en rails worden ook geplaatst. |
Zuidbroek, juli 1985 |
(© 2014 Gerard van de Weerd)
|
|
Einde werkzaamheden van de wisselvernieuwing. |
Dieren, juli 1984 |
(© 2014 Gerard van de Weerd)
|
|
Spoorvernieuwing tussen Scheemda en Zuidbroek. De foto is genomen vanuit de hobbelende
rijdende trein en daardoor een beetje vaag geworden.
Rechts het E-bord, links kijken we tegen de grijze achterkant van het A-bord aan. |
Scheemda/Zuidbroek 1985 |
(© 2014 Gerard van de Weerd)
|
|