VERTAKKINGSSEINEN III
HET ENKELVOUDIG VERTAKKINGSSEIN
©2005 Gerard van de Weerd |
De enkelvoudige vertakkingsseinpaal is een seinbeeld, dat ingevoerd is om de snelheid
aan te geven waarmee een trein een station mag binnenrijden.
Met het 'Vierde Wijzigingsblad van het Seinreglement der N.S.' omstreeks 1942 werd
deze enkelvoudige vertakkingsseinpaal geïntroduceerd, niet om de richting, maar om
een snelheidsaanduiding weer te geven. Het seinbeeld wordt gevormd door een enkelvoudige
hoofdseinpaal, waaraan de voorseinarm van de volgende hoofdseinpaal is aangebracht.
Bij een klein station met slechts één inhaalspoor is het voor de machinist niet van
belang om te weten of hij naar een inhaalspoor rijdt dat rechts van het hoofdspoor
ligt. Het enige wat voor hem nu van belang is, dat hij weet of het eerste wissel met
volle snelheid of met hooguit 45 km/h bereden mag worden èn of hij op het station
moet stoppen. Zo'n enkelvoudige vertakkingsseinpaal in de hier geschetste situatie
is bovendien een goedkopere oplossing dan een groot seinbordes met meerdere seinarmen.
De arm van de enkelvoudige hoofdseinpaal heeft een zwaluwstaartvormig verbreed uiteinde.
Bij dag kan de machinist dus aan het zwaluwstaartvormig uiteinde van de hoofdseinarm
zien, dat hij met een vertakkingsseinbeeld heeft te maken. Hierdoor is onderscheid
verkregen met een gewone hoofdseinpaal op de vrije baan, waaraan onder de afgeronde
hoofdseinarm ook vertakkingsarmen aangebracht kunnen zijn. 's Nachts is de armvorm
niet waarneembaar, daarom is bij de enkelvoudige vertakkingsseinpaal een groen knipperlicht
ingevoerd. Na enige jaren werd het groene knipperlicht afgeschaft, in de plaats daarvan
werd de seinarm half wit half rood geschilderd en voorzien van opschijnend licht door
middel van een extra verlichting. Om de treinmachinist aan te geven dat
hij een enkelvoudig vertakkingssein nadert wordt dit sein vooraf gegaan door een voorseinpaal
met dubbele arm.
Onveilig.
De armen staan in de getekende stand, 's nachts een rood licht
met daaronder een geel licht. De aan deze seinpaal
voorafgaande voorseinpaal toont het sein 'langzaam rijden', overdag in deze stand
zichtbaar, 's nachts branden twee gele lichten
op gelijke hoogte.
Veilig voor een snelheid van ten hoogste 45 km/h. De trein
moet voor de volgende hoofdseinpaal tot stilstand worden gebracht.
Overdag zichtbaar aan deze stand, bovendien 's nachts een groen knipperlicht
met daaronder een geel licht.
De aan deze seinpaal voorafgaande voorseinpaal toont het sein 'waarschuwing'. De armen
staan in de getoonde stand met 's nachts een groen licht
rechts en een geel licht links op gelijke hoogte
naast elkaar.
Dit seinbeeld "Veilig voor een snelheid van ten hoogste 45 km/h. De trein moet
voor de volgende hoofdseinpaal tot stilstand worden gebracht" wil dus zeggen dat
de machinist erop moet rekenen dat op het station een hoofdseinpaal, een perronseinpaal,
een haltseinbord of een afsluitlantaarn kan voorkomen waarvoor hij moet stoppen.
Veilig met de voor het baanvak voorgeschreven snelheid.
Bovendien is aan de volgende hoofdseinpaal het sein 'veilig' te verwachten.
Overdag staan beide armen onder een hoek van 45°, 's nachts
een groen licht met daaronder nog een groen licht.
De aan deze seinpaal voorafgaande voorseinpaal toont het sein 'veilig'. De beide armen
wijzen beide naar boven en vormen als het ware de letter 'V'. 's Nachts branden twee groene lichten
op gelijke hoogte naast elkaar.
Dit seinbeeld " Veilig met de voor het baanvak voorgeschreven snelheid. Bovendien
is aan de volgende hoofdseinpaal het sein 'veilig' te verwachten." wil dus zeggen,
dat de trein op het station kan doorrijden. Nu kan het voorkomen, dat voor het station
een snelheidsbeperking geldt van 45 km/h voor alle sporen. In dat geval is aan de
seinpaal een snelheidsbord van 45 km/h aangebracht.
Het seinbeeld in dat geval ziet er als volgt uit.
Veilig met een snelheid van ten hoogste 45 km/h. Bovendien
is aan de volgende hoofdseinpaal het sein 'veilig' te verwachten.
Overdag staan beide armen onder een hoek van 45°,'s nachts een groen knipperlicht
met daaronder nog een groen licht.
De aan deze seinpaal voorafgaande voorseinpaal toont het sein 'waarschuwing'. De beide
armen staan in de weergegeven stand en vormen als het ware de letter 'K'. 's Nachts
branden een groen licht rechts en een geel licht
links op gelijke hoogte naast elkaar.
|
|
|
|
|
Enkelvoudig vertakkingssein in Bodegraven, 6 sep. 1980
Links: Veilig tot 45 km/h en stoppen voor de volgende hoofdseinpaal.
Rechts : Onveilig, stoppen voor dit sein.
|
|