HALTSEIN- en STOPSEINLANTARENS
©2005 Gerard van de Weerd |
|
|
|
Haltseinlantaren |
Stopseinlantarens |
Dit sein vaste seinen, welke altijd hetzelfde beeld vertonen. Ze bestaan uit een vierkante zwarte bak met een grote witte S. Dit beeld wordt 's nachts verlicht in de richting van de binnenkomende trein. In principe moeten alle treinen eerst stoppen voor dit sein voordat ze verder mogen. Het sein wordt gevormd door een vierkant wit vlak van 60 bij 60 cm. De seinen zijn enkelzijdig, met andere woorden zij worden slechts vanuit één rijrichting getoond. De achterzijde is zwart, tot WOII waren ze voorzien van een blauwe ruit als nachtsein. Voor de uitvoering bestaan er drie hoogtevarianten, de standaardhoogte is xx cm BS. (bovenkant spoorstaaf) dat wil zeggen de afstand van de railstaaf tot de bovenkant van de melkwitte ruit is xx cm. Verder is er nog een lagere uitvoering van yycm BS. (bij perronzijkanten) en van zz cm BS. Dit sein dient om op de sporen, waarop de haltseinlantaren betrekking heeft, de plaats aan te geven, waar op het station stoppende treinen tot stilstand moeten worden gebracht. De seinen met olieverlichting waren getooid met een fraaie schoorsteen, de elektrische uitvoering had een nagenoeg vlakke bovenkant. Halteseinlantarens dienen om de plaats aan te geven waar treinen tot stilstand moeten worden gebracht.
|
1. |
. Watergraafsmeer, 14 september 1980 |
2. |
. Zwolle, 6 september 1980 |
3. |
. Nieuwenschans, augustus 1982 |
4. |
. Nieuwenschans, augustus 1982 |
5. |
. Nieuwenschans, augustus 1982 |
6. |
. Heerlen, 7 augustus 1985 |
|