Artitecs Werkspoor kolenwagens
Last edited November 27, 2011 |
door Gerard van de Weerd |
Inmiddels is Artitec begonnen met het uitleveren van de voormalige Werkspoor kolenwagens.
De foto's verduidelijken veel meer dan woorden. Het zijn hele mooie modellen geworden,
die de voormalige werkelijkheid goed weergeven.
Van de kolenwagens zijn diverse uitvoeringen afgebeeld, met verschillende remsystemen
en zonder remsysteem.
Soms liggen de uitvoeringen zo dicht bij elkaar, dat alleen het wagennummer uitsluitsel
kan geven.
|
20.227.02
|
RIV .E |
periode 4 |
Kunze Knorr remsysteem |
© 2011, foto Artitec |
Bruine kolenwagen uit periode 4, voorzien van het Kunze Knorr remsysteem. Het
omrande opschrift "RIV" geeft aan dat de wagen ook toelaatbaar is in het buitenland. |
|
20.229.02
|
GTMK |
periode 2 |
Kunze Knorr remsysteem |
© 2011, foto Artitec |
Beremde kolenwagen uitvoering 1938. De kolenwagen is voorzien van een Kunze Knorr
remsysteem. Het omrande "T" van "transiet" geeft aan dat de kolenwagen ook in het
buitenland gebruikt mag worden, belastbaar tot 20 ton. |
|
20.230.01 |
RIV .E |
periode 4 |
Westinghouse remsysteem |
© 2011, foto Artitec |
Beremde kolenwagen uitvoering periode 4. De wagen is voorzien van een computernummersysteem,
maar mag alleen in Nederland gebruikt worden. |
|
20.231.01 |
RIV EUROP GTUW |
periode 3 |
Westinghouse remsysteem |
© 2011, foto Artitec |
Beremde kolenwagen met Westinghouse remsysteem, mag ook op het buitenland rijden,
is onderdeel van de EUROP pool. |
|
20.231.05 |
RIV GTUW |
periode 3b |
Westinghouse remsysteem |
© 2011, foto Artitec |
Beremde kolenwagen, mag ook op het buitenland rijden. Het omrande opschrift "RIV"
geeft aan dat de wagen ook toelaatbaar is in het buitenland. |
|
20.233.01 |
GTMW |
periode 3a |
Westinghouse remsysteem |
© 2011, foto Artitec |
Beremde kolenwagen uitvoering 1938. De kolenwagen is voorzien van een Westinghouse
remsysteem. De omrande "T" van "transiet" geeft aan dat de kolenwagen ook in
het buitenland gebruikt mag worden. |
|
20.236.01 |
GTUK |
periode 3b |
Hildebrand remsysteem |
© 2011, foto Artitec |
Beremde kolenwagen met Hildebrand remsysteem, mag ook op het buitenland rijden,
is onderdeel van de EUROP pool. |
|
20.237.01 |
RIV .E |
periode 4 |
niet beremd |
© 2011, foto Artitec |
Bruine kolenwagen uit periode 4, heeft alleen een doorgaande luchtleiding, maar geen
remmen. Het omrande opschrift "RIV" geeft aan dat de wagen ook toelaatbaar is in het
buitenland. |
|
20.238.01 |
RIV EUROP GTU |
periode 3b |
niet beremd |
© 2011, foto Artitec |
Bruine kolenwagen uit periode 3, heeft alleen een doorgaande luchtleiding, maar geen
remmen, mag ook op het buitenland rijden (RIV) en is onderdeel van de EUROP pool. |
|
20.239.01 |
GTM |
periode 2 |
niet beremd |
© 2011, foto Artitec |
Kolenwagen uitvoering 1938, de wagen heeft geen remsysteem. De omrande "T" van
"transiet" geeft aan dat de kolenwagen ook in het buitenland gebruikt mag worden,
belastbaar tot 20 ton. |
|
|
|
kopaanzicht grijze kolenwagen nummer 20.231.05 |
|
kopaanzicht bruine kolenwagen nummer 20.231.02
|
Ook in detailaanzicht tonen de kopse kanten alle details die horen bij deze Nederlandse
vooroorlogse Werkspoor kolenwagens. Ook de buffers zijn heel fijn gedetailleerd.
De maximum snelheid bedraagt 80 km/h, de twee witte banden geven weer dat het remsysteem
is uitgevoerd overeenkomstig de internationale afspraken.
Enige huisnijverheid hoort er bij, de handgrepen dient de koper zelf nog aan te brengen. |
© 2011, foto Artitec |
|