|
Veevervoer in de dertiger jaren.
Last edited Juni, 2024 |
door Gerard van de Weerd |
In 1839 reed de eerste personentrein tussen Amsterdam en Halfweg. Men kende toen alleen
maar personenwagens voor het vervoer van reizigers.
De eerste goederenwagens in Nederland kwamen in 1840 in dienst, een jaar na de opening
van de eerste spoorlijn. Dit waren een veewagen en een paardenwagen. Daarna nam ook
het goederenvervoer geleidelijk toe.
De HSM schafte zich toen meerdere breedspoorveewagens aan. De SS liet vanaf 1864 zelfs
3517 veewagens voor eigen gebruik bouwen. Een daarvan is nog steeds in het spoorwegmuseum
te bewonderen.
Het verplaatsen van vee over grotere afstanden ging vroeger hoofdzakelijk per spoor.
Hiervoor gebruikten men al vroeg aparte wagens, waarmee allerlei soorten vee naar
de markt of naar het slachthuis konden worden vervoerd.
De eerste veewagens waren nog helemaal open, dus niet voorzien van een dak. Omstreeks
1870 werden de veewagens pas met een dak afgeleverd. De officiële benaming destijds
was 'beestenwagen' voor het vervoer van de koeienbeesten, eerst vanaf 1880 werden
het veewagens genoemd. In de beginjaren waren dit nog maar kleine wagens, maar geleidelijk
aan werden de veewagens groter.
In het begin van de twintigste eeuw, toen de spoorwegmaatschappijen nog steeds onafhankelijk
van elkaar werkten beschikten zij inmiddels in binnen– en buitenland over grote hoeveelheden
veewagens voor het transport van levende dieren.
In 1921 ontstond een belangengemeenschap tussen de HSM en de Staatsspoorwegen en zij
‘erfden’ vele veewagens in allerlei afmetingen en uitvoeringen.
Na de Tweede Wereldoorlog nam het veevervoer per spoor snel af vanwege de toenemende
inzet van de moderne vrachtwagen.
De modelspoorfabrikanten hebben nagenoeg geen Nederlandse veewagens in hun collectie,
om hierover te beschikken zal men zelf aan de slag moeten gaan.
FO
|
veewagen met vloeroppervlak van 15 m2
|
FA
|
gesloten overdekte veewagen van 17 m2
|
FB
|
gesloten overdekte veewagen van 19 m2
|
FC
|
gesloten overdekte veewagen van 21 m2
|
FV
|
gesloten overdekte veewagen met vaste of beweegbare verdiepingsvloer
|
PC
|
gesloten overdekte paardenwagen van 21 m2
|
KG
|
gesloten luxe wagen voor het vervoer van paarden met begeleider
|
FOT
|
gesloten wagen voor het vervoer van onverpakt geslacht vee
|
FBLS
|
gesloten overdekte veewagen van 19 m2 met luchtleiding en stoomleiding
|
FBKS
|
gesloten overdekte veewagen van 19 m2 met KunzeKnorr remsysteem en stoomleiding
|
FBW
|
gesloten overdekte veewagen van 19 m2 met Westinghouse remsysteem
|
FOTK
|
gesloten wagen voor het vervoer van onverpakt geslacht vee met KunzeKnorr remsysteem
|
Codering
K
|
Künze Knorr luchtrem
|
W
|
Westinghouse luchtrem
|
L
|
leidingwagen
|
S
|
stoomleiding
|
F
|
veewagen
|
P
|
paardenwagen
|
O
|
onverpakt geslacht vlees
|
U
|
niet vastgelegd vloeroppervlak
|
V
|
verdiepingsvloer
|
Vervoer
Wat werd er vervoerd in de veewagens?
Uiteraard vee, de merendeel van de wagens was vooral bestemd voor koeien.
Er waren ook kleinveewagens met een tussenvloer voor het vervoer van schapen, varkens
en geiten.
En paarden werden meestal vervoerd met paardenwagens. Daartoe beschikten de spoorwegen
over 'normale' paardenwagens en over 'luxe' paardenwagens, de laatsten werden vooral
gebruikt voor het vervoer van raspaarden met hun begeleiders.
Verder reden er nog pluimveewagens rond, die nagenoeg allemaal bij particuliere firma's
in dienst waren.
's Zomers en in de herfst werden de veewagens af en toe ook wel eens ingezet voor
het vervoer van groenten en fruit, de wagens boden hiervoor voldoende ventilatiemogelijkheden.
Maar het kwam ook weleens voor dat er turf met veewagens werd vervoerd.
Een deel van de veewagens was voorzien van vleeshaken aan het plafond, hieraan konden
de geslachte vleeskarkassen worden opgehangen voor het transport van de slachterij
naar de slager. Deze treinen reden dagelijks, waardoor het vlees toch nog redelijk
vers bij de klanten aankwam. Het kenmerk van deze vleeswagens was FOT.
Maar gaandeweg werd voor het vleesvervoer steeds meer gebruik gemaakt van koelwagens
met ijskoeling.
Ontsmetten
Goede reiniging en ontsmetting van veewagens is erg belangrijk bij het voorkomen van
dierziekten.
Als veewagens niet goed gereinigd en ontsmet worden kunnen dierziekten via het vuil
in de wagens aan andere dieren doorgegeven worden.
Het was voorschrift dat veewagens direct na het afleveren van de dieren gereinigd
en ontsmet dienden te worden.
Eerst werden de wagens schoongeveegd en met water schoongespoten en dan ontsmet. Dat
ontsmetten gebeurde destijds meestal met in water verdunde ongebluste kalk, waarbij
de gehele binnenkant en de vloer van de wagen wit gekalkt werd. Aan de buitenkant
zag je dat vaak aan witte plekken rondom de onderste uitstroomopeningen.
Aantallen
Begin dertiger jaren beschikten de Nederlandsche Spoorwegen over ruim 2600 veewagens,
waarbij de HSM en de SS er elk zo'n 1000 stuks van in bezit hadden.
De rest was van de NCS en slechts enkelen bij de NBDS.
Omstreeks de dertiger jaren waren aanwezig: |
NCS |
89 |
veewagens |
NBDS
|
20 |
veewagens |
SS
|
1228 |
veewagens |
HSM
|
1089 |
veewagens |
NS
|
50 |
veewagens (gebouwd in 1928) |
Plus nog ongeveer tweehonderd kleinveewagens oftewel veewagens met verdieping.
Verder reden er nog zo'n honderd particuliere pluimveewagens rond.
De NCS beschikte over één paardenwagen, de HSM had er tweeëntwintig en de SS zelfs
honderdtwintig. |
Veewagens
Tussen ongeveer 1880 en 1920 hadden de uitvoeringen van de veewagens van de verschillende
maatschappijen behoorlijk veel van elkaar weg.
De meeste wagens kenden een radstand van 4,00 m met dienovereenkomstige afmetingen.
Bij de HSM was alles sterk gestandaardiseerd. De veewagens en de CHD gesloten goederenwagens
hadden allemaal dezelfde afmetingen en dezelfde bouwconstructies.
Onderling waren er wel verschillen, vele wagens waren onberemd, anderen waren voorzien
van de doorgaande stoomleiding voor dienst in lokale personentreinen of hadden een
Westinghouse of Kunze Knorr remsysteem, enzovoort. Daardoor nummerde men bij de NS
in 1921 dezelfde soorten wagens in verschillende nummerseries.
voormalige HSM veewagens
|
NS nummer : |
NS FB 70431 - 70567
NS FB 71501 - 71684
NS FBLS 72201 - 72203
NS FBW 73001- 73035
NS FBL 71501 - 71616 |
oud HSM-nummer: |
FO 4408 ~ 4937 |
Gebouwd door : |
Werkspoor tussen 1894 - 1901 |
|
|
De Staatsspoorwegen bestelden hun veewagens in grotere aantallen bij de leveranciers,
waardoor hun wagens in technisch opzicht meestal voldeden
aan de laatste stand van de technische ontwikkelingen. Daardoor was er meer variatie
in uitvoeringsvormen.
|
voormalige Staatsspoor veewagens
|
nummer : |
oud SS-nummer: |
SS 83532 ~ 84714 |
aantal : |
234 wagens |
Gebouwd door : |
Dyle, Werkspoor en in eigen werkpl. tussen 1900 en 1902 |
|
De NCS beschikte in die periode over een behoorlijk goed geoutilleerd wagenpark.
voormalige NCS veewagens
|
nummer : |
NS FA 70001 - 70028 |
oud NCS-nummer: |
FO 7208 - 7235 |
aantal : |
29 wagens |
Gebouwd door : |
Werkspoor tussen 1895 - 1903 |
|
|
Op de vroegere spoorlijnen van de NVBS werd amper vee vervoerd, daarom beschikte deze
maatschappij over maar een enkele veewagen.
Een stuk of tien goederenwagens waren wel ingericht als vleeswagen voor het vervoer
van onverpakt geslacht vee naar de slagerijen in deze regio.
De NS bestelde in 1928 vijftig 'Vleeschwagens' voor het vervoer van onverpakt
geslacht vee.
De wagens waren voorzien van 19 draagbalken met elk 22 vleeshaken voor het ophangen
van de geslachte karkassen.
De ventilatie-openingen waren afgewerkt met horregaas om insecten buiten te houden.
In 1939 werd bij meerdere wagens de bovenbouw verwijderd om gebruikt te kunnen worden
als platte wagen voor het Nederlandse leger om affuiten en wagens te kunnen vervoeren.
Dit allemaal als voorbereiding op de mobilisatie, want het leger had veel platte wagens
nodig voor hun militaire transporten.
Bovendien was er gaandeweg minder behoefte aan dit soort wagens, het vlees werd steeds
meer vervoerd in geïsoleerde en met ijsblokken gekoelde koelwagens.
|
NS vleeswagen
|
NS FOTK 71066 - 71115 |
aantal :
|
50 wagens |
Gebouwd door Werkspoor in 1928 |
Verdiepingswagens
Deze wagens noemde men vroeger schapenwagens, omstreeks de dertiger jaren werd dat
veranderd tot verdiepingswagens.
Er werden niet alleen schapen mee vervoerd, maar ook varkens en andere soorten kleinvee.
Bij sommige wagens zat op het dak een schroefinrichting, welke met een spil en kettingen
de tussenvloer naar boven of tot halve hoogte kon takelen.
Zodoende konden de wagens ook nog eens voor andere doeleinden benut worden.
Bij meerdere wagens was de tussenvloer echter vast aangebracht.
|
De HSM beschikte al vrij vroeg over over schapenwagens met een vaste tussenvloer.
De zijdeuren waren in vier delen te openen.
In de loop der jaren werden er dertig stuks van hetzelfde type bijgebouwd.
De laatste serie was een paar centimeter breder gebouwd dan z'n voorlopers.
Omstreeks 1900 voerde men een nummerwijziging door van deze wagens.
Niet alle wagens haalden heelhuids de NS-periode en werden verbouwd of vroegtijdig
afgevoerd. |
|
voormalige HSM schapenwagens
|
nummer : |
NS FVA 77011 - 77020
NS FVA 77021 - 77030
NS FVVB 77607 - 77610 |
oud HSM-nummer: |
FOV 3753 - 3763 (4388 - 4397)
FOV 3764 - 3673 (4398 - 4407)
FOV 4633 - 4642 (4648 -4657) |
aantal : |
24 wagens |
Gebouwd door : |
wpl Haarlem in 1882
Mellanwelz in 1892
Werkspoor in 1899 |
|
voormalige SS schapenwagens
|
nummer : |
oud SS-nummer: |
FOV 83000 - 83994
FOV 83995 - 83999
FOV 84001 - 84045 |
aantal : |
94 + 5 + 45 = 144 wagens |
Gebouwd door : |
|
|
|
De NCS liet pas in 1909 vijf onberemde schapenwagens bouwen.
De wagens hadden veel weg van de SS-schapenwagens, maar waren ongeveer 35 cm langer.
Zij waren ook voorzien van een stoomleiding om in lokaaltreinen vervoerd te worden.
Ook hier was op het dak een schroefinrichting aanwezig om de tussenvloer hoger of
lager te kunnen stellen. |
|
voormalige NCS schapenwagens
|
nummer : |
NS FVBLS 77806 - 77810 |
oud NCS-nummer: |
FOV 7601 - 7605 |
aantal : |
5 wagens |
Gebouwd door : |
Van der Zypen in 1909 |
|
voormalige NBDS schapenwagens
|
nummer : |
NS FVVBLS 77901 - 77904 |
oud NBDS-nummer: |
FOV ?? |
aantal : |
4 wagens |
Gebouwd door : |
Nivelles in 1908 |
|
|
De NBDS schafte pas in 1908 vier nieuwe schapenwagens aan.
Het waren standaard Duitse wagens, welke zo uit de catalogus gekocht werden.
De wagens waren voorzien van een remhuis met schroefrem, een stoomleiding en kregen
later ook een doorgaande luchtleiding voor de treinberemming.
De wagen was voorzien van een vaste tussenvloer, de roldeuren waren tweeledig open
te schuiven.
|
|
Veewagens en Vervoer
Uiteraard werden er koeien en schapen in de veewagens vervoerd.
Maar regelmatig werden de veewagens ook gebruikt voor het vervoer van andere producten,
zoals diverse grote koolsoorten. Deze kolen (bloemkool, rode kool, spitskool en aanverwanten)
werden slechts enkele lagen hoog in de wagens opgestapeld om ze schadevrij te vervoeren
naar de markt.
En als de veewagen voorzien was van haken aan het plafond dan kon er ook geslacht
vee aan opgehangen worden.
Naar behoefte werd er zelfs turf in deze wagens vervoerd!
Kortom, veewagens werden vaak voor vele andere zaken ingezet bij de spoorwegen.
|
In Zwolle laden de boeren hun vee in voor transport, jaren '30. |
foto: Het Geheugen van Nederland |
|
Op dit perron in Utrecht zijn de koeien op weg naar de veemarkt.
Duidelijk is te zien dat de wagens al goed ontsmet waren met kalk. (omstreeks 1932) |
foto: Het Geheugen van Nederland |
|
Veewagens kunnen soms lang meegaan. Dit is de NS 71058 FOTW op het emplacement Amsterdam
Rietlanden. In 1909 werd de wagen door Van der Zypen & Charlier gebouwd voor de
NCS als nummer 7501, maar wordt in de zomer van 1955 nog regelmatig gebruikt.
Volgens de zijwand heeft de wagen '16 vleeschbalken met elk 11 dubbele haken'. Achter
de openinngen zit gaas om vliegen buiten te houden.
Tijdens WO II is het remhuis afgenomen, maar het bordesje hiervoor is nog zichtbaar.
Zo te zien heeft de wagen aan deze kant verschillende buffers.
Amsterdam Rietlanden, 19 juni 1955.
foto: Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen.
|
|
Verdiepingswagen NS FVA 77848, gebouwd in opdracht van de Staatsspoorwegen door Werkspoor
in 1909 voor het vervoer van kleinvee.
Met de katrolinrichting op het dak kon de verdiepingsvloer hoger of lager gesteld
worden.
Utrecht, 1 mei 1950.
foto: Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen.
|
|
Schapen worden met een lange loopplank ingeladen, Utrecht omstreeks 1930. |
foto: Het Geheugen van Nederland |
|
Het laden van een HSM-veewagen met groene kolen omstreeks 1900 in Heerhugowaard.
foto: Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen
|
|
Het lossen/laden van een veewagen met vlees in een loods in Vlissingen omstreeks 1920/1922.
Deze wagen heeft nog een SS-nummer, de FOT-vleeswagen op de voorgrond rechts bezit
al een blinkend NS nummer. |
foto: Het Geheugen van Nederland |
|
Het vullen van veewagens vanuit platte schuiten met turf in de zomer van de jaren
'30 in Bergentheim (Overijssel). |
foto: Het Geheugen van Nederland |
|
Twee HSM paardenwagens voor zes paarden bij oplevering op het terrein van de Koninklijke
Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel (later Werkspoor) in Amsterdam
in 1899. Bij de achterste wagen zijn de schuifluiken in meerdere standen geopend,
het wagennummer dient daar nog aangebracht te worden. |
foto: Het Geheugen van Nederland |
|
Particuliere pluimveewagen NS 564016 van de firma Th. Moorman uit Goor voor het vervoer
van kippen bij Werkspoor. Utrecht,
27 sept.1946
Blijkbaar is de wagen hier voor een grote opknapbeurt geweest.
foto: Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen
|
Paardenwagens
Met de snelle uitbreiding van de spoorwegen in de vorige eeuw werd het vervoeren van
paarden per trein een optie.
Er was maar één probleem, paarden houden er niet van om in een donkere lawaaiige box
opgesloten te zitten, dus moest men ook zorgen voor beschermende maatregelen.
Paardenwagens lijken op normale gesloten wagens, de meeste paardenwagens waren iets
hoger gebouwd dan de veewagens.
Elke zijwand bevatte een roldeur en bij diverse paardenwagens hadden de kopwanden
een paar draaideuren met een overloopbrug. Als de wagens tegen elkaar stonden, dan
konden de paarden van de ene wagen naar de andere geleid worden. Voor de ventilatie
waren er in de zijwanden verstelbare schuiven aanwezig, welke in enkele standen vastgezet
konden worden. Het dak bevatte meestal een paar ventilatoren. Verder waren de wagens
voorzien van de bij het vervoer van paarden gebruikelijke latierbomen (afscherming
tussen twee paarden). Vloer en zijwanden waren extra zwaar uitgevoerd om doortrappen
te voorkomen. De paarden stonden in deze wagens dwars op de rijrichting.
Behalve gewone paardenwagens beschikten de spoorwegen ook over enkele luxe paardenwagens,
die ingericht waren voor het vervoer van kostbare paarden.
Deze wagens waren voorzien van zes boxen, waarbij de paarden in lengterichting stonden
en waren gescheiden door halfhoge wanden. In het midden was een ruimte met zitplaatsen
voor de begeleiders gesitueerd. Elke zijwand had dubbele roldeuren voor de paarden
en een aparte draaideur voor toegang tot de ruimte van het personeel. Onderling waren
de boxen verbonden door zwaaideuren.
In 1943 waren er nog twee luxe paardenwagens aanwezig (eenmaal NCS en eenmaal HSM),
in 1946 was dat aantal tot nul gereduceerd.
Het merendeel van de paardenwagens was uitgerust met een doorgaande stoomleiding (en
vaak ook een luchtleiding) voor het vervoer in personentreinen, zodat alle rijtuigen
's winters toch verwarmd konden worden.
De NCS beschikte over één luxe paardenwagen, de HSM over een stuk of twaalf, de SS
had er 24.
Het vervoer van paarden over de weg met vrachtauto's begon al in 1902 en vanaf 1912
werden er al paardentrailers gemaakt voor commercieel gebruik. Lange tijd was dit
slechts een optie voor korte afstanden, omdat de motoren van de auto's de lange ritten
niet aankonden.
Vanaf 1950 werd ook lang vervoer met auto's een mogelijkheid, maar toen reden er bijna
geen paardenwagens meer op de Nederlande rails.
|
voormalige HSM-paardenwagens
|
nummer : |
NS PCHK 78501 - 78505 |
oud HSM-nummer: |
4121 - 4125 |
aantal : |
5 wagens |
Gebouwd door : |
Werkspoor in 1899 |
|
voormalige SS paardenwagens
|
nummer : |
NS PCH 78029 - 78055 |
oud SS-nummer: |
4039- 4073 |
aantal : |
29 wagens |
Gebouwd door : |
Damlust in 1866 |
|
|
voormalige NCS paardenwagen
|
nummer : |
NS KGL 79001 |
oud NCS-nummer: |
60001 |
aantal : |
1 wagen |
Gebouwd door : |
Van der Zypen & Charlier, Köln-Deutz in 1909 |
|
|
|
De NCS beschikte niet over gewone paardenwagens, maar liet in 1909 één luxe paardenwagen
bouwen bij Van der Zypen & Charlier in Keulen.
De indeling was vergelijkbaar met die van de HSM en de SS, alleen was deze wagen ongeveer
een halve meter langer. Er was ruimte voor zes paarden, welke in lengterichting stonden.
Elke zijwand had twee roldeuren, welke naar elkaar toe rolden met daartussen een aparte
toegangsdeur. Het midden bevatte twee klapzitjes voor de begeleiders.
Voor de luchtventilatie zat er op het dak een torpedoventilator.
In 1925 werd er een remsysteem aangebracht, in 1931 NS-W1 aspotten met geperste asbalansen.
|
|
Particuliere kippenwagens
De spoorwegen zelf bezaten geen pluimveewagens, de aanwezige kippenwagens waren allemaal
in eigendom van particuliere bedrijven. Zij werden deels in eigen beheer gebouwd/verbouwd,
deels besteld bij (buitenlandse) fabrikanten. Elk bedrijf had hierbij zijn eigen eisen
qua capaciteit en indeling. Omdat het hoofdzakelijk om eenlingen ging, was geen enkele
kippenwagen gelijk aan een andere. Sommige wagens waren uitgerust met een doorgaande
stoomleiding (en soms ook luchtleiding) om mee te kunnen rijden in personentreinen,
zodat 's winters de rijtuigen toch verwarmd konden worden.
De beremde wagens waren voorzien van een hooggelegen of laaggeplaatst remhuis, slechts
een paar pluimveewagens waren onberemd.
In de dertiger jaren waren er maar enkele bedrijven die pluimvee per spoor vervoerden,
onder andere het Arnhemsche Gevogelte Export bedrijf, de firma Koens uit Velp en de
firma Moormann uit Goor.
Tussen 1944 en 1945 werden vele pluimveewagens afgevoerd naar Duitsland en die kwamen
niet allemaal terug.
De NS riep na de oorlog een regeling in het leven, waarbij de bedrijven voor ƒ 1,00
per jaar het onderstel van een rongenwagen konden huren, maar dienden in eigen beheer
voor een bovenbouw te zorgen. Na 1950 waren er wat meer bedrijven die pluimvee per
spoor gingen vervoeren, maar gaandeweg nam de vrachtauto al dit vervoer over.
Bewaard
Van de duizenden veewagens is nagenoeg niets bewaard gebleven, bij de schapenwagens
en bij de paardenwagens is alles historie geworden.
In Het Nederlands Spoorwegmuseum staat de oud-SS veewagen
NS FU 70046 uit 1864, welke al in 1921 buiten dienst werd gesteld.
De Stichting Stoomtrein Goes Borsele beschikt over de oud-HSM veewagen FBWS 74085
uit 1910, welke nog helemaal gerestaureerd moet worden.
En de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM) beschikt over 2 veewagens, die vroeger
gereden hebben bij de Nederlandse Tramweg-Maatschappij (NTM).
Toen de wagens buiten dienst gesteld werden werd de een gebruikt als ponystal en de
ander als veehok.
De SHM heeft nog vele jaren te gaan om deze wagens in hun oude uiterlijk terug te
krijgen.
De Museum Buurtspoorweg (MBS) beschikt nog over een kippenwagen.
Het is een wagen uit 1955, welke later is aangepast voor pluimveevervoer.
Bij de MBS is deze wagen helemaal gerestaureerd en rijvaardig.
Modellen
|
SS veewagen serie NS FBW 73036-73125, bouwjaar 1910.
Het betreft een messing etsplaat op een Roco onderstel. |
seinarm.nl |
|
Nogmaals twee fraaie FBW-veewagens, gebouwd door Jaap Veldhuis op onderstellen van
Artitec CHD goederenwagens.
|
foto Jaap Veldhuis
|
|
SS Veewagens serie NS FBWS 73631 - 73700 met remhuis, bouwjaar 1908
Deze wagens hadden dezelfde wagenbak als bovenstaande, maar dan met remhuis. |
seinarm.nl |
|
SS Veewagens serie NS FCKS 72301 – 72425, bouwjaar 1913.
Deze bestaan ook uit een messing etsplaat, passend op een langer Roco onderstel.
|
seinarm.nl |
|
De HSM beschikte over bijna 1000 veewagens met dezelfde bovenbouw, die in diverse
nummerseries vielen.
De ene serie had een remhuis, de andere serie een doorgaande stoomleiding, of het
kon gebruikt worden als sneltreinwagen, enzovoort.
Met de kitjes m-180 zonder rem en m-181 met remhuis van MK Modelbouwstudio's kunnen
de meeste varianten nagebouwd worden. |
fabrikant
MK Modelbouwstudio's |
|
Economisch gebruik van een veewagen. Voor het vervoer van schapen en ander kleinvee
is de wagen voorzien van een verdiepingsvloer.
Hier de Staatsspoor uitvoering NS FVAWS 77501 - 77505 bouwjaar 1909 (met remhuis)
en NS FVAL 77811 - 77855 bouwjaar 1909 (onberemd)
Philotrain heeft deze wagen ook al eens uitgebracht (zonder remhuis, 870/33, kleinveewagen
met verdieping, geleverd in 2000). |
seinarm.nl |
|
De firma Koens vervoerde vele levende kippen van Velp naar Berlijn.
Een begeleider per twee wagens reed mee om de kippen onderweg van eten en drinken
te voorzien.
Hier modellen van enkele gevogeltewagens die bij deze firma werden ingezet. |
seinarm.nl |
Nummering
Mij |
kenmerk |
Veewagens |
|
fabrikant
|
bouwjaar
|
radstand
|
l.o.b.
|
opmerking
|
NCS
|
FA
|
70001 - 70028
|
|
28 |
Beynes
|
1863
|
4200
|
8200
|
|
SS |
FU
|
70041 - 70050
|
|
10
|
Damlust
|
1863 - 1865
|
3350
|
6970
|
|
SS
|
FU
|
70056 - 70138
|
|
83
|
WA Hamburg
|
1872 - 1873
|
4000
|
7720
|
|
NBDS
|
FU
|
70146
|
|
1
|
Germain
|
1873
|
3240
|
6746
|
|
SS
|
FU
|
70156 - 70165
|
|
10
|
Werkspoor
|
1874
|
3650
|
7120
|
|
SS
|
FU
|
70166 - 70167
|
|
2
|
wp Tilburg
|
1877
|
4000
|
7729
|
|
SS
|
FA
|
70171 - 70219
|
|
49
|
vd Zypen |
1881
|
4000
|
8720
|
|
SS
|
FU
|
70220
|
|
1
|
Damlust |
1868
|
4000
|
8720
|
|
SS
|
FA
|
70221 - 70428
|
|
208
|
Dyle (Brussel)
|
1889 - 1893
|
4000
|
8120
|
|
HSM
|
FB
|
70431 - 70567
|
|
137
|
Werkspoor
|
1894 - 1901
|
4000
|
8420
|
|
HSM
|
FB |
70571 - 70578
|
|
8
|
Werkspoor
|
1902
|
4000
|
8420
|
|
NBDS
|
FC |
70579 - 70580
|
|
2
|
Castell
|
1901
|
4500
|
9220
|
|
NCS
|
FA
|
70601 - 70607
|
remhuis
|
7
|
Beynes
|
1863
|
4200
|
8500
|
|
SS
|
FU
|
70611 - 70625
|
|
15
|
WA Hamburg
|
1873
|
4000
|
7720
|
|
SS
|
FA
|
70626 - 70700
|
remhuis
|
75
|
Dyle (Brussel)
|
1889 - 1893
|
4000
|
8420
|
|
HSM
|
FB |
70701 - 70773 |
remhuis type 1890 |
73
|
Werkspoor
|
1894 - 1902
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
HSM
|
FB |
70774 - 70775
|
remhuis |
2
|
Werkspoor
|
1902
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
HSM
|
FB |
70776 - 70801
|
remhuis type 1900 |
26
|
Werkspoor
|
1894 - 1902
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veewagens (voor onverpakt geslacht vee) |
|
|
|
|
NBDS
|
FOT
|
70901 - 70910
|
stoomleiding |
10
|
Germain
|
1890 - 1891
|
4000
|
8720
|
|
SS
|
FOT
|
70911 - 70940
|
stoomleiding |
30
|
Dyle, wp Zwl, Nivelles
|
1892 - 1893, 1900
|
4000
|
8120
|
|
HSM
|
FOT
|
70941 - 71000 |
stoomleiding |
60
|
Werkspoor
|
1895 - 1898
|
4000
|
8420
|
|
NBDS
|
FOT
|
71001 - 71002
|
stoomleiding |
2
|
vd Zypen |
1897 - 1898
|
4500
|
8000
|
|
NBDS
|
FOT
|
71051 - 71052
|
remhuis, stoomldg |
2
|
Dyle, Germain
|
1890, 1891
|
4000
|
8720
|
|
NBDS
|
FOT
|
71053 - 71054
|
stoomleiding |
2
|
Germain
|
1901
|
4500
|
9220
|
|
NCS
|
FOTW
|
71056 - 71064
|
remhs stoomldg |
9
|
vd Zypen |
1909 - 1912
|
4000
|
9042
|
|
NS
|
FOTK
|
71066 - 71115
|
stoomleiding |
50
|
Werkspoor
|
1928
|
5000
|
10270
|
model uitgebracht door Dutzrail, MK Modelbouwstudio's |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veewagens
|
|
|
|
|
|
|
NBDS
|
FUL
|
71201
|
|
1
|
Germain
|
1901
|
3620
|
7200
|
|
SS
|
FAL
|
71206 - 71464
|
|
259
|
wp Zw, Ut, Werkspoor |
1898-1902
|
4000
|
8120
|
|
HSM
|
FBL
|
71501 - 71734 |
KKG 1928 bij 71617-71684 |
234
|
Werkspoor
|
1895/1903
|
4000
|
8420
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
NCS
|
FBL
|
71751 - 71785
|
|
35
|
Werkspoor, vd Zypen |
1907-1908
|
4000
|
8742
|
|
SS
|
FAL
|
71901 - 71912
|
|
12
|
Werkspoor
|
1900
|
4000
|
8420
|
|
HSM
|
FBL
|
71916 - 71950 |
remhuis |
35
|
Werkspoor |
1901/1905
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
HSM
|
FBLS
|
72201 - 72203 |
stoomleiding |
3
|
Werkspoor
|
1895
|
4000
|
8420
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
NCS
|
FBLS
|
72206 - 72215
|
stoomleiding |
10
|
vd Zypen |
1909
|
4000
|
8742
|
|
HSM
|
FBKS
|
72216 - 72288 |
KKG rem 1928, stoomldg |
73
|
Werkspoor
|
1910 - 1911
|
4000
|
8420
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
SS
|
FCKS |
72301 - 72425
|
KKG rem, stoomldg |
125
|
Werkspoor
|
1913
|
4500
|
9220
|
model uitgebracht door Philotrain en Seinarm |
HSM
|
FBLS
|
72601 - 72607
|
remhuis, stoomldg |
7
|
Werkspoor
|
1911
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
HSM
|
FBW
|
73001 - 73035 |
snelrem, radst 4m |
35
|
Werkspoor |
1900
|
4000
|
8420
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
SS
|
FBW
|
73036 - 73125
|
|
90
|
Werkspoor
|
1910
|
4000
|
8420
|
model uitgebracht door Seinarm |
HSM
|
FBW
|
73301 - 73310
|
remhuis, stoomldg |
10
|
Werkspoor
|
1909
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
HSM
|
FBWS |
73501 - 73545 |
stoomleiding |
45
|
Werkspoor
|
1907 - 1908
|
4000
|
8420
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
HSM
|
FBWS |
73601 - 73625
|
remhuis, stoomldg |
25
|
Werkspoor
|
1905
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
SS
|
FBWS |
73631 - 73700
|
remhuis, stoomldg |
70
|
Werkspoor
|
1908
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door Seinarm |
NCS
|
FBWS |
73701 - 73706
|
remhuis, stoomldg |
6
|
Werkspoor
|
1907 - 1908
|
4000
|
9042
|
|
SS
|
FCWS |
73716 - 73890
|
remhuis, stoomldg |
175
|
Werkspoor
|
1914 - 1915
|
4500
|
9520
|
|
HSM
|
FBWS |
74001 - 74180 |
stoomleiding |
180
|
Werkspoor
|
1909 - 1912
|
4000
|
8420
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
HSM
|
FBWS |
74181 - 74280 |
stoomleiding, Wh rem |
100
|
Werkspoor
|
1913 - 1914
|
4000
|
8420
|
|
HSM
|
FBWS |
74501 - 74510
|
remhuis, stoomldg |
10
|
Werkspoor
|
1910
|
4000
|
8720
|
model uitgebracht door MK Modelbouwstudio's |
SS
|
FUL
|
75801 - 75805
|
|
5
|
Damlust
|
1864
|
3350
|
6970
|
|
SS
|
FU
|
75901 - 75909
|
valrem |
9
|
Nurnberg
|
1888
|
3900
|
7580
|
|
HSM
|
FA
|
76113 - 76138
|
|
26
|
wp Hlm
|
1874 - 1876
|
4000
|
8220
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veewagens met verdieping (schapenwagens) |
|
|
|
|
SS |
FVA |
77002 - 77005 |
(oud NRS wagen) |
4 |
wp NRS |
1864 |
3800 |
8220 |
|
HSM |
FVA |
77011 - 77030 |
|
20 |
wp Hlm, Mellanwelz |
1882 - 1892 |
4000 |
8420 |
|
SS |
FVA |
77031 - 77124 |
valrem |
94 |
wp Zl, Dyle |
1889 - 1892 |
4000 |
8400 |
|
SS |
FVAWS |
77501 - 77505 |
remhuis, stoomldg |
5 |
Werkspoor |
1909 |
4000 |
8720 |
model uitgebracht door Seinarm |
HSM |
FVVB |
77607 - 77610 |
|
4 |
Werkspoor |
1899 |
4000 |
8420 |
|
SS |
FVAL |
77801 - 77805 |
valrem |
5 |
Dyle |
1889 |
4000 |
8400 |
|
NCS |
FVBLS |
77806 - 77810 |
stoomleiding |
5 |
vd Zypen |
1909 |
4000 |
8742 |
|
SS |
FVAL |
77811 - 77855 |
|
45 |
Werkspoor |
1909 |
4000 |
8420 |
model uitgebracht door Philotrain, Kleinspoor, Seinarm |
NBDS
|
FVVBLS |
77901 - 77904 |
remhuis, stoomldg |
4 |
Nivelles |
1908 |
4000 |
8720 |
model uitgebracht door Sachsenmodelle |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Paardenwagens |
|
|
|
|
SS |
PCH |
78029 - 78055 |
|
27 |
Damlust |
1866 |
4000 |
7720 |
|
SS |
PCHW |
78152 - 78170 |
|
19 |
Castell |
1883 |
4000 |
8720 |
|
SS |
PCHWL |
78301 - 78350 |
stoomldg |
50 |
Werkspoor |
1914 |
4000 |
8560 |
|
HSM |
PCHK |
78501 - 78505 |
stoomldg |
5 |
Werkspoor |
1899 |
4000 |
7220 |
|
HSM |
PCHG |
78251-78255 |
luchtldg, stoomldg |
5 |
Werkspoor |
1899 |
4000 |
8420 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luxe paardenwagens |
|
|
|
|
NCS |
KGL |
79001 |
stoomldg |
1 |
vd Zypen |
1909 |
4000 |
8712 |
|
HSM |
KGL |
79606 - 79610 |
stoomldg |
5 |
Werkspoor |
1897 |
4000 |
8230 |
|
HSM |
KGL |
79611 - 79615 |
stoomldg |
5 |
Werkspoor |
1904 |
4000 |
8230 |
|
SS |
KGL |
79501 - 79524 |
stoomldg |
24 |
Werkspoor |
1897 |
3800 |
8230 |
|
|
|