Stationsbeveiliging

Beveiliging van Waterwegen

©2006 Gerard van de Weerd



Hieronder zien we een klein stationsemplacement. De besproken seinen zijn bij dit station aanwezig.
Aan de rechterzijde staat een bordessein (sein F) voor inrijden naar spoor 1 of spoor 3.
Het inrijsein aan de linkerzijde (sein C) is niet als bordessein uitgevoerd, maar van eenvoudiger constructie. Dit sein geeft weer: beide armen omhoog, doorrijden voor spoor 2. Veilige hoofdseinarm en onveilige voorseinarm; snelheidsvermindering en rekenen op stop langs het perron (ongeacht het veilig zijn van E3).
De brug wordt pas vrijgegeven als sein P bediend is (vergrendelen).
Het sein A wordt bediend in dubbele trekking, wat inhoudt dat het sein is vrijgegeven zowel door de brugwachter als door de stationschef!


 
   brug  P   A   B       A C2,3 D1 D3  E2 E3  F1 F3
Brugpost Station
sein A sein P   sein B  
stationsbeveiliging  <->  afstandsseinen I  <->  afstandsseinen II  <->  afstandsseinen III  <->  buitenpost  <->  halteseinlantaren  <->  perronseinpaal  <->  afsluitlantaren
Copyright 2024 door Gerard van de Weerd