VOOROORLOGS LICHTSEINSTELSEL
©2002/2021 Gerard van de Weerd |
Beveiliging Lage Zwaluwe-Moerdijkbrug 1927
Vanaf 1927 werd gebruikt gemaakt van kleurenwisselaars van de General Railway Signal
Company, welke domicilie heeft in de Verenigde Staten. De aansturing van deze kleurenbrillen
voldeed zeer goed en de werking was nagenoeg storingsvrij. De kleurenbril werd met
behulp van gelijkstroom bediend, als de stroom in de aandrijfspoelen van richting
omkeert dan beweegt de kleurelbril ook de andere kant op. Als er geen stroom door
de spoel loopt, dan valt de bril door de zwaartekracht in de middenstand. Meestal
is het rode seinglas aan deze stand gekoppeld, zodat bij stroomuitval het sein automatisch
rood vertoond. Voor de oorlog werd niet drie, maar slechts twee standen van dit systeem
benut.
De achtergrondschilden vertoonden een analoge uitvoering met de armseinen, voorseinen
kregen een vierkant schild, hoofdfseinen een rond schild.
|
weergave lichtseinen vergelijkbaar |
met stand van de armseinen |
|
voorsein |
hoofdsein |
|
voorsein |
hoofdsein |
Op 14 mei 1927 werd dit lichtseinstelsel geïntroduceerd bij het traject Lage Zwaluwe-Moerdijkbrug.
Dit traject was dubbelsporig gemaakt, alleen de brug zelf bleef nog enkelsporig.
De aansturing van deze lichtseinen met kleurenwisselaars beviel goed en kwam heel betrouwbaar over, daarmee werd de basis gelegd voor de introductie van de lichtseinen stelsel 1946!
Na de oorlog werd de beveiliging omgezet naar armseinen, sinds 1956 werd gebruik gemaakt van lichtseinen stelsel '54.
U kunt de beveiliging hier zelf uitproberen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bv |
|
B2 |
B1 |
|
D1/D2 |
Dv |
<-- richting --> |
Av |
A2/A3 |
|
C2 |
C3 |
LZW |
|
Wd |
Wd |
|
Wd |
Wd |
|
Wd |
Wd |
|
Wd |
Wd |
Wd Wildorp
LZW Lage Zwaluwe