Coupérijtuigen C12c in MODEL
Last edited March 15, 2013 |
door Gerard van de Weerd |
In de jaren na de "Eerste Wereldoorlog" stelde het samenwerkingsverband van de Nederlandsche
Spoorwegen veel houten twee- en drie-assige coupérijtuigen wegens ouderdom buiten
dienst. In de 1930 en 1931 werden bij verschillende fabrikanten 70 nieuwe vierassige
coupérijtuigen 3e klasse besteld. Het zouden geen houten maar stalen rijtuigen worden.
Het ontwerp van deze nieuwe rijtuigen was gebaseerd op de bestaande coupérijtuigen,
maar had -in plaats van afzonderlijke coupé's- een middengang. Ook kreeg niet elke
coupé meer een portier aan beide zijden, maar slechts om en om. De 12 coupé's hadden
dus slechts 6 deuren aan elke zijde.
Deze rijtuigen wilde men gebruiken voor de sneltreinen van het westen naar het noorden/oosten
van het land. Een verschuiving van de reizigers (vanwege de crisis in die periode)
van de tweede klasse naar de derde klasse had tot gevolg dat men voorlopig alleen
stalen rijtuigen derde klasse bestelde. De rijtuigen kregen geen doorloopmogelijkheid
via de kopwand, dus geen vouwbalgen.
|
serie C12c 6401 - 6485
|
C6401 - 6425 |
1930
|
Beynes geklonken |
C6426 - 6450 |
1931
|
Werkspoor geklonken |
C6451 - 6470
|
1930/1931
|
HAWA geklonken |
C6471 - 6485 |
1933
|
Beynes gelast |
De C12c werden in twee porties van 25 stuks geleverd en goedgekeurd tussen 24 mei
en 26 september 1930 voor de leveringen van Beijnes, en tussen 9 april en 16 mei 1931 voor
de levering van Werkspoor.
Er kwamen later nog 35 gelaste exemplaren bij de 6451-6485, waarvan HAWA de eerste
20 bouwde en goedgekeurd tussen 19 december 1930 en 17 maart 1931. De rest kwam pas twee
jaar later, die werden door Beijnes gebouwd en voor dienst goedgekeurd tussen 3 maart
en 3 mei 1933.
|
Rijtuigindeling
De
middendoorloop en de beide toiletafdelingen verdeelden het rijtuig in twee gelijke
delen. Aan iedere zijde van de toiletafdeling bevonden zich twee afdelingen met ieder
16 zitplaatsen en een afdeling met met 17 zitplaatsen vanwege 5 zitplaatsen door de
eindschotten. Drie afdelingen waren voor de rokers en drie afdelingen voor de niet
rokers. Van iedere afdeling had het ene compartiment een deur, het andere een breed
schuifraam. De banken waren hard om te zitten, die waren namelijk van teakhout. De
armleuningen, hoofdleuningen en oorkussens waren wel bekleed met kunstleer.
De elektrische verlichting is volgens systeem BBC, waarbij het regeltoestel in een
van de toiletafdelingen is ondergebracht. De dynamo van 1,0 kW en de beide accu's
zijn aan het onderstel aangebracht, de dynamo wordt met een riem door een van de wielassen
aangedreven. Voor de lagedruk stoomverwarming is aan iedere kant een aansluiting gemaakt.
De draaistellen zijn van dezelfde uitvoering als bij de ovaalramers en ook voorzien
van glijlagers.
De coupé's waren verbonden door een middengang, maar er waren geen overloopbruggen
en vouwbalgen om naar een ander rijtuig te kunnen doorlopen. Ze waren evenals de houten
vierassige rijtuigen voorzien van treeplanken over de gehele lengte.
In 1933 volgde nog een nabestelling van 15 rijtuigen, met dezelfde indeling, maar
met een gelaste i.p.v. een geklonken constructie. Daardoor viel het gewicht 8 ton
lager uit, namelijk ongeveer 42 ton. Deze bijzondere indeling van de coupérijtuigen
heeft de NS later nooit meer toegepast.
Constructie
Door de crisis in de jaren dertig daalde de vraag naar zitplaatsen eerste en tweede
klasse. NS liet daarom het oorspronkelijke plan voor afzonderlijke A, B en C-zitrijtuigen
vervallen en bestelde alleen de serie C12c rijtuigen. Rijtuigen eerste
en tweede klasse met een vergelijkbare bouw als deze C's zijn er nooit gekomen.
De C12c's hadden een stalen geraamte met opgeklonken plaatstalen bekleding.
De middendoorloop en de twee toiletafdelingen delen het rijtuig in gelijke delen.
Bij het bouwen van geklonken rijtuigen had men diverse soorten gewalste L-, T- U-
en Z-profielen nodig. Het onderstel bestond meestal uit vier zware U-profielen die
op regelmatige afstand dwars verbonden waren. Nadat de leidingen en een trekstang
was aangebracht, werden de stijlen voor de kopwanden aan het onderstel vastgeklonken.
Daarna werd de rest van het stalen geraamte van hoekprofielen opgebouwd en werd alles
afgedekt met geklonken plaatwerk. Ook het dak was van staalplaat.
C12c 6471-6485
De laatste vijftien rijtuigen werden geheel elektrisch gelast. De overgang van klinken
naar lassen betekende een grote overgang voor de spoorwegindustrie.
Door voortschrijdende technieken had men inmiddels speciale profielen ontwikkeld,
die beter geschikt waren voor dit laswerk. Hierdoor vielen de rijtuigen bijna 20%
lichter uit dan de geklonken exemplaren. Ook de draaistellen werden elektrisch gelast.
Deze C 6471-6485 waren in tegenstelling tot de voorgaande rijtuigen toegelaten tot
België, Duitsland, Frankrijk (Nord) en Elzas-Lotharingen.
Wijzigingen
De C6400'en waren bij de NS de laatste rijtuigen die met houten banken in dienst waren
gesteld. Vanaf 1939 werden de banken overgetrokken met groen kunstleer en gevuld met
paardenhaar.
In diezelfde periode kwam de roep voor het aanbrengen van vouwbalgen aan de orde.
Een paar rijtuigen kregen als proef deuren in de kopwanden waarbij tevens de middelste
zitplaats van de lange dwarsbanken verviel. Vouwbalgen zijn echter nooit aangebracht.
De verbouwingskosten bleken relatief erg hoog, mede door het grote aantal coupérijtuigen,
dus dit plan werd niet verder uitgevoerd.
Bij het invallen van de Duitsers in 1940 werden 4 C 6400-en vernield, 2 werden er
na 1945 als onherstelbaar zijnde gesloopt.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog verdwenen diverse coupérijtuigen naar het oosten. Voor
een deel kwam het materieel na de oorlog weer terug, maar een deel bleef achter in
de DDR en Polen.
Bij de Deutsche Reichsbahn hebben ondermeer de 6413, 6422 en 6472 nog meerdere jaren
dienstgedaan. De 6412, 6417, 6451 en 6480 zijn in Polen nog gebruikt.
Uiteindelijk werden er 16 rijtuigen in 1949 als blijvend vermist afgevoerd.
In 1952 werd een nummerwijziging van de rijtuigen doorgevoerd om weer tot een gesloten
nummerserie te komen.
Toen de oude 1e klasse in 1956 verviel, werd de oude 2e klasse de nieuwe 1e klasse,
en de oude 3e klasse werd 2e klasse nieuwe stijl. De C 6400-en werden toen B 6400-en.
Tevens werd de ingezette nummerwijziging van 1952 verder doorgevoerd om tot een aaneengesloten
nummerserie te komen. Zo ontstonden er twee nummerseries, de geklonken serie C 6401
tot 6453 en de gelaste serie C 6470 tot 6480.
De coupérijtuigen werden in de jaren 1962-1966 buiten dienst gesteld.
Kleuruitvoering
Weergave
periode |
II a/b
1930 - 1938
|
|
|
|
|
De uitvoering van de coupérijtuigen ten tijde van aflevering in 1930.
Klik op een van de pijltjesknoppen voor de rijtuigveranderingen.
|
Treinsamenstellingen
De nieuwe stalen coupérijtuigen werd zo breed mogelijk gespreid ingezet voor de belangrijkste sneltreinen in het eigen land.
De eerste paar jaar van hun bestaan reden zij samen met de houten doorgangsrijtuigen
van de serie NS 7150. In 1932 werden zij gecombineerd met de toen nieuwe stalen rijtuigen
serie ABd9 NS 7521 - 7555. Zij reden vooral in de binnenlandse expressedienst
van Amsterdam naar het noorden, oosten en zuiden van het land. De gelaste uitvoering
met de nummers C6471 - 6485 kwamen ook regelmatig voor in treinen naar Duitsland en
België.
In de dertiger jaren was het gebruikelijk om een vaste combinatie aan te houden van
één C12c met één ABd9 rijtuig, deze combinatie kon in een trein
meermalen voorkomen. Ook een stalen vierdeurs bagagewagen was standaard deel van dit
soort treinen.
Jarenlang vormden deze rijtuigen de spil in de binnenlandse dienst. In de veertiger
en vijftiger jaren kwamen ze in nagenoeg elke trein wel voor.
Halverwege de jaren vijftig was de glorie van deze rijtuigen aan het minderen en ze
deden steeds vaker dienst als versterkingsrijtuig of werden gebruikt bij het militairenvervoer.
samenstelling halverwege jaren dertig |
|
|
|
|
|
|
loc |
DIV |
C12c |
ABd9 |
ABd9 |
C12c |
|
bagagewagen |
coupérijtuig |
D-trein rijtuig |
D-trein rijtuig |
coupérijtuig |
Meer treinsamenstellingen met coupérijtuigen
vindt u hier.
Andere gegevens over het grootbedrijf in tabelvorm zijn ook te vinden op de site van Martijn
Haman.
Bewaard:
Na een werkzaam leven begon de sloop van de serie B 6400 in 1962 en eindigde in 1966.
De in 1963 uit dienst genomen rijtuigen 6452, 6412, 6437 en 6432 werden verbouwd tot
de rongenwagens 173 393 - 173 396 met een draagvermogen van 18.5 ton. De bovenbouw
werd verwijderd en het onderstel aangepast aan de nieuwe taak. Dit werd gedaan door
de firma Jansen uit Bergen op Zoom. De rongenwagens werden toegewezen aan de Dienst
van Weg en Werken.
De B6443 stond jarenlang op het terrein van de Centrale Markthallen aan de Haarlemmerweg
te Amsterdam en diende daar als studio voor de ziekenomroep. In 1976 verhuisde dit
rijtuig naar de Lijnwerkplaats Amsterdam en in 1978 werd het opgeborgen in Roosendaal.
Het was de bedoeling dit rijtuig te reserveren voor het Spoorwegmuseum, maar helaas
toch in 1983 gesloopt.
De B6478 werd in 1963 buiten dienst gesteld. In 1965 was ze er nog, waardoor ze in
aanmerking kwam voor plaatsing zonder draaistellen op een kinderspeelplaats bij Transwijk
in Utrecht. In 1991 dreigde alsnog sloop, want de kinderspeelplaats wilde van het
verwaarloosde rijtuig af. Stibans werd in 1991 eigenaar van deze bak voor het symbolische
bedrag van f 1,00 en en bracht het rijtuig terug in de oude donkergroene kleur, waarna
het een tijdelijk onderkomen vond bij de VSM in Beekbergen. Originele draaistellen
had de NS gelukkig nog. Sinds 1994 maakt het rijtuig deel uit van de zal een forse
klus worden.
In april 2009 werd het rijtuig door het Spoorwegmuseum geschonken aan de Stoomtrein
Goes-Borsele. Het past prima in het masterplan van de SGB, daar het rijtuig uit de
jaren '30 van de voorgaande eeuw stamt en zo de groeiende collectie aan kan vullen.
Zodra er voldoende financiële middelen binnen zijn zal het in oude luister gerestaureerd
worden
Een zestal van deze stalen coupérijtuigen zijn na de oorlog in Polen gesignaleerd.
Sommige hebben daar nog gereden tot 1978!
Modeluitvoering:
Philotrain had in 1984 al het C12c rijtuig, catalogusnummer 16, uitgebracht
voor een prijs van van ƒ 480,00. Een messing bouwpakket kostte destijds ƒ 228,00.
De kant en klare modellen verschenen in het groen als vooroorlogse en naoorlogse uitvoering
en in het Berlijnsblauw.
Artitec had
de C12c rijtuigen in 2012 al aangekondigd en levert in het voorjaar van
2013 deze fraaie rijtuigen uit.
Inmiddels heeft Artitec in maart 2013 de eerste serie rijtuigen uitgeleverd voor een
prijs van € 59,90. Het zijn heel erg fraaie exemplaren geworden en uitstekend gedetailleerd!
De uitgekomen rijtuigen zijn :
- in het olijfgroen met aluminiumkleurig dak en lage klasseborden, periode II,
- in het groen met grijs dak en hoge klasseborden, periode IIa (beginjaren 50) en
- in het blauw met gle biezen en hoge klasseborden, uitvoering 1954 tot 1966.
Foto's
|
Rijtuig C12c 6431 wacht op nieuwe inzet. |
Amsterdam, augustus 1938 |
foto collectie Gerard van de Weerd |
|
Rijtuig C 6449 met naoorlogse hoge klasseborden. Rijtuignummers op de kopwanden weergeven
was afgeschaft kort na de oorlog. |
Amsterdam, november 1951 |
foto A. Wendelaar, collectie Gerard van de Weerd |
|
Alleen de buitenkant is cosmetisch opgeknapt. Van binnen is het nog helemaal leeg.
Er zal de komende jaren door de ploeg van de SGB nog erg veel werk verzet moeten worden
voordat dit rijtuig in oude luister hersteld is! |
Goes, 21 mei 2009
|
foto Gerard van de Weerd
|
Nummering
|
geklonken uitvoering, gewicht 50 ton. |
nummer
|
fabrikant |
bouwjaar
|
nummer in 1952
|
nummer in 1956
|
terzijde
|
opmerkingen
|
C6401
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6401
|
1966
|
Gesloopt
|
C6402
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6402
|
1966 |
Gesloopt
|
C6403
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6403
|
1966 |
Gesloopt
|
C6404
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6404
|
1966 |
Gesloopt
|
C6405
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6405
|
1963 |
Gesloopt
|
C6406
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6406
|
1963 |
Gesloopt
|
C6407
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6407
|
1964
|
Gesloopt
|
C6408
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6408
|
1966
|
Gesloopt
|
C6409
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6409
|
1964
|
Gesloopt
|
C6410
|
Beijnes
|
1930
|
|
|
1951(NS), 1973(DR)
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6411
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6411
|
1962
|
Gesloopt
|
C6412
|
Beijnes
|
1930
|
|
|
1951(NS), 1972(PKP)
|
Vermist, in 1951 administratief afgevoerd. In Polen nog in 1972 omgebouwd tot dienstwagen.
|
C6413
|
Beijnes
|
1930
|
|
|
1951(NS), 1971(DR)
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6414
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6414
|
1966
|
Gesloopt
|
C6415
|
Beijnes
|
1930
|
|
|
1940
|
Oorlogsschade; gesloopt
|
C6416
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6416
|
1966
|
Gesloopt
|
C6417
|
Beijnes
|
1930
|
|
|
1951
|
Vermist, in 1951 administratief afgevoerd. Verbouwd in Polen tot dienstwagen
844055.
|
C6418
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6418
|
1962
|
Gesloopt
|
C6419
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6419
|
1963
|
Gesloopt
|
C6420
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6420
|
1966
|
Gesloopt
|
C6421
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6421
|
1965
|
Gesloopt
|
C6422
|
Beijnes
|
1930
|
|
|
1951(NS), 1971(DR)
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6423
|
Beijnes
|
1930
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6424
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6424
|
1966
|
Gesloopt
|
C6425
|
Beijnes
|
1930
|
|
B6425
|
1965
|
Gesloopt
|
C6426
|
Werkspoor
|
1930
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6427
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6427
|
1963
|
Gesloopt
|
C6428
|
Werkspoor
|
1930
|
|
|
1946
|
Oorlogsschade; gesloopt
|
C6429
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6429
|
1963
|
Gesloopt
|
C6430
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6430
|
1962
|
Gesloopt
|
C6431
|
Werkspoor
|
1930
|
|
|
1948
|
Oorlogsschade; gesloopt
|
C6432
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6432
|
1963
|
In 1965 verbouwd tot rongenwagen 173 396, tussen 1967 en 1976 vernummerd in 30849773004,
resp. 308497914041 en 308497934031. Sloop in 1981. |
C6433
|
Werkspoor
|
1930
|
|
|
1951 |
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6434
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6434
|
1963
|
Gesloopt
|
C6435
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6435
|
1965
|
Gesloopt
|
C6436
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6436
|
1963
|
Gesloopt
|
C6437
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6437
|
1963
|
In 1965 verbouwd tot rongenwagen 173 395, tussen 1967 en 1976 vernummerd in 308497730033,
resp. 308497914033 en 308497934023. Sloop in 1976. |
C6438
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6438
|
1963
|
Gesloopt
|
C6439
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6439
|
1962
|
Gesloopt
|
C6440
|
Werkspoor
|
1930
|
|
|
1940
|
Oorlogsschade; gesloopt
|
C6441
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6441
|
1963
|
Gesloopt
|
C6442
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6442
|
1962
|
Gesloopt
|
C6443
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6443
|
1964
|
Na buitendienststelling dienstwagen in Amsterdam, eind jaren ’70 nog naar Roosendaal
overgebracht, sloop in 1983.
|
C6444
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6444
|
1966
|
Gesloopt
|
C6445
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6445
|
1964
|
Gesloopt
|
C6446
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6446
|
1963
|
Gesloopt
|
C6447
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6447
|
1964
|
Gesloopt
|
C6448
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6448
|
1963
|
Gesloopt
|
C6449
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6449
|
1963
|
Gesloopt
|
C6450
|
Werkspoor
|
1930
|
|
B6450
|
1963
|
Gesloopt
|
C6451
|
Hawa
|
1931
|
|
|
1951(NS), 1978(PKP)
|
Vermist, in 1951 administratief afgevoerd. Officiëel gesloopt in 1981 maar in 1992
gevonden in Lodz, tussen 1992 en 2002 gesloopt.
|
C6452
|
Hawa
|
1931
|
|
B6452
|
1963
|
In 1965 verbouwd tot rongenwagen 173 393, tussen 1967 en 1976 vernummerd in 30849773001,
resp. 30849791401 en 30849793400. Sloop in 1981. |
C6453
|
Hawa
|
1931
|
|
B6453
|
1966
|
Gesloopt
|
C6454
|
Hawa
|
1931
|
C6451
|
B6451
|
1966
|
Gesloopt
|
C6455
|
Hawa
|
1931
|
C6440
|
B6440
|
1963
|
Gesloopt
|
C6456
|
Hawa
|
1931
|
|
|
1940
|
Oorlogsschade; gesloopt
|
C6457
|
Hawa
|
1931
|
C6433
|
B6433
|
1962
|
Gesloopt
|
C6458
|
Hawa
|
1931
|
C6431
|
B6431
|
1966
|
Gesloopt
|
C6459
|
Hawa
|
1931
|
C6428
|
B6428
|
1962
|
Gesloopt
|
C6460
|
Hawa
|
1931
|
C6426
|
B6426
|
1966
|
Gesloopt
|
C6461
|
Hawa
|
1931
|
C6423
|
B6423
|
1963
|
Gesloopt
|
C6462
|
Hawa
|
1931
|
C6422
|
B6422
|
1965
|
Gesloopt
|
C6463
|
Hawa
|
1931
|
C6417
|
B6417
|
1966
|
Gesloopt
|
C6464
|
Hawa
|
1931
|
C6415
|
B6415
|
1966
|
Gesloopt
|
C6465
|
Hawa
|
1931
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6466
|
Hawa
|
1931
|
C6413
|
B6413
|
1966
|
Gesloopt
|
C6467
|
Hawa
|
1931
|
|
|
1951(NS), 1972(PKP)
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6468
|
Hawa
|
1931
|
|
|
1940
|
Gesloopt vanwege oorlogsschade.
|
C6469
|
Hawa
|
1931
|
C6412
|
B6412
|
1963
|
In 1965 verbouwd tot rongenwagen 173 394, tussen 1967 en 1976 vernummerd in 308497730025,
resp. 308497914025 en 308497934015. Sloop in 1979. |
C6470
|
Hawa
|
1931
|
C6410
|
B6410
|
1964
|
Gesloopt
|
|
gelaste uitvoering, gewicht 42 ton. |
nummer
|
fabrikant |
bouwjaar
|
nummer in 1952
|
nummer in 1956
|
terzijde
|
opmerkingen
|
C6471
|
Beijnes
|
1933
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6472
|
Beijnes
|
1933
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6473
|
Beijnes
|
1933
|
|
B6473
|
1966
|
Gesloopt
|
C6474
|
Beijnes
|
1933
|
|
B6474
|
1963
|
Gesloopt
|
C6475
|
Beijnes
|
1933
|
|
B6475
|
1963
|
Gesloopt
|
C6476
|
Beijnes
|
1933
|
|
B6476
|
1963
|
Gesloopt
|
C6477
|
Beijnes
|
1933
|
|
B6477
|
1966
|
Gesloopt
|
C6478
|
Beijnes
|
1933
|
|
B6478
|
1963
|
In 1965 naar speeltuin in Utrecht, in 1991 verkocht aan Stibans en in 1994 verkocht
aan het NSM.
|
C6479
|
Beijnes
|
1933
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6480
|
Beijnes
|
1933
|
|
|
1951(NS), 1971(PKP)
|
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|
C6481
|
Beijnes
|
1933
|
C6471
|
B6471
|
1963
|
Gesloopt
|
C6482
|
Beijnes
|
1933
|
C6472
|
B6472
|
1963
|
Gesloopt
|
C6483
|
Beijnes
|
1933
|
C6479
|
B6479
|
1966
|
Gesloopt
|
C6484
|
Beijnes
|
1933
|
C6480
|
B6480
|
1966
|
Gesloopt
|
C6485
|
Beijnes
|
1933
|
|
|
1951 |
Vermist na WO II en in 1951 administratief afgevoerd.
|