BOLKOPRIJTUIGEN in MODEL
Last edited October, 2008 |
door Gerard van de Weerd |
In 1935 kwamen er een nieuwe serie rijtuigen op de rails. Deze vielen op door hun
afgeronde hoeken en het ontbreken van klinknagels. Het waren volledig gelaste stalen
rijtuigen. Met de bouw van deze serie rijtuigen wilde men de luchtweerstand verminderen
door het toepassen van stroomlijnvormen. Stroomlijnen was in de jaren dertig een hoogst
actueel onderwerp. Denk maar aan Duitsland met hun 'Schienenzeppelin' en de introductie
in ons land van het gestroomlijnde 'Dieseldrie' materieel 1934. De levering van deze
rijtuigen bestond uit drie kleine deelseries, namelijk ABC-rijtuigen, AB-rijtuigen
en C-rijtuigen. In het buitenland kwamen deze klassecombinatievormen ook veel voor.
In de C-rijtuigen zat men op donkergroen kunstleer, de A- en de B-coupés waren voorzien
van kussens met roodbruine en donkergroene bekleding. De rijtuigen voldeden aan vele
Europese spoorwegnormen, waardoor ze inzetbaar waren in Duitsland, Frankrijk, België,
Zwitserland, Italië, Joegoslavië, Roemenië, enz.
Door de vouwbalgen kon men binnendoor van het ene rijtuig naar het andere lopen.
Door de groei van het reizigersverkeer en vanwege Europese afspraken om reizigers
niet langer meer in houten rijtuigen te vervoeren verdween de internationale inzet
van de houten doorgangsrijtuigen rijtuigen van de voormalige HSM en SS.
Samen met de ovale ramen rijtuigen hebben
deze rijtuigen vele buitenlandse kilometers afgelegd.
|
|
typenummer |
fabrikant |
in dienst |
buiten dienst |
|
ABCd10 |
7301 - 7308 |
Werkspoor |
1935/1936 |
1945 - 1970 |
|
ABd9u |
7401 - 7410 |
Werkspoor |
1939 |
1947 - 1973 |
|
Cd10 |
7211 - 7222 |
Werkspoor |
1937 |
1945 - 1968 |
|
|
serie ABCd 7301 - 7308 |
serie ABd 7401 - 7410 |
|
|
serie Cd 7211 - 7222 |
|
Rijtuigindeling
Cd10 7211 |
De 12 derdeklasrijtuigen beschikten over twee toiletten, die zich elk aan de beide
kopse kanten bevonden. Ze waren verbonden met aan een kant een langsgang, waar ook
de 10 coupé's op uitkwamen. Elke coupé beschikte over acht zitplaatsen met in het midden
een opklapbare armleuning. Elke coupé was afsluitbaar door middel van schuifdeuren. |
ABCd10 7301 |
De rijtuigen beschikten over één toiletruimte, gelegen aan het einde van de langsgang
van het rijtuig. Verder waren er 10 afsluitbare coupé's aanwezig, een coupé eerste
klasse voor 4 personen, een coupé naar behoefte te gebruiken als coupé eerste/tweede
klasse voor 6 personen, een coupé tweede klasse voor 6 personen en tenslotte 6 coupé's
derde klasse voor 8 personen.
|
ABd9 7401 |
Deze rijtuigen beschikten over twee toiletten, die zich aan de beide kopse kanten
bevonden. Daartussen was aan een kant een langsgang, waar 9 coupé's op uitkwamen.
De afsluitbare coupé's waren als volgt; twee coupé's eerste klasse voor 4 personen,
een coupé naar behoefte te gebruiken als coupé eerste/tweede klasse voor 6 personen
en verder nog zes coupé's met zitplaatsen voor 6 reizigers. |
Constructie
Voor de Nederlandse Spoorwegen waren dit de eerste niet geklonken stalen rijtuigen.
De rijtuigbak en het stalen onderstel zijn als een geheel uitgevoerd en aan elkaar
vastgelast. De paneelplaten en de dakplaten waren onderling verbonden door doorlopende
lassen.
Op deze wijze vormde de constructie een geheel met het onderstel zodat een stijf en
zelfdragende geheel verkregen was. De gelaste stalen rijtuigen waren een stuk lichter
dan hun geklonken voorgangers.
De onder- en bovenvloer was van grenenhout met daartussen een isolatielaag, daarop
was linoleum aangebracht.
De rijtuigen hadden een indirecte verwarming, in een onder het rijtuig aangebrachte
ruimte werd de lucht door stoom of door elektriciteit verwarmd en onder de banken
het rijtuig ingeblazen. De elektrische verwarming was geschikt voor 1500V of 3000V
gelijkspanning of 1000V wisselspanning.
Binnenkant
De kussens in de eerste klasse bestaan uit een onderzitting met springveren, waarop
omkeerbare kussens zijn aangebracht. De vulling bestond in hoofdzaak uit paardehaar.
De bekleding van de kussens was roodbruin trijp met vertikale zwarte streepjes. De
onderkant van het omkeerbare kussen is bekleed met roodbruin leerdoek.
De tweede klas zittingen zijn niet omkeerbaar. Ook hier bestond de vulling voor een
groot deel uit paardenhaar. Als bekleding was er uit bronsgroene trijp met vertikale
zwarte streepjes toegepast.
De zijwanden van de eerste en tweede klasse rijtuigen waren eveneens beplakt met hetzelfde
trijp, waarmee de zit- en rugkussens waren overgetrokken. De binnendeuren waren uitgevoerd
in blankgelakt berkentriplex.
Bij de derde klasse in deze rijtuigen zat men niet meer op hout. De zittingen bestonden
uit een frame, bekleed met linnen en opgevuld met paardenhaar. In 1935 was de bekleding
uitgevoerd met bruin bewerkt leerdoek, dit leerdoek was ook geplakt op de wand tussen
de rugleuning en het hoofdkussen. Bij latere revisies werd geen bruin meer gebruikt.
Boven de zittingen van alle klassen waren fotolijsten en spiegels aangebracht. De
plafonds van de rijtuigen waren matwit geschilderd, al het lijstwerk was blank gelakt
teakhout.
bron: Handboek voor Spoorwegtechniek deel III.
Kleurstelling
Bij aflevering waren de rijtuigen donkergroen met een licht dak en donkergrijze schorten.
Vanwege de oorlog werden de daken omstreeks 1939 in een donkerder tint uitgevoerd
om niet zo snel vanuit de lucht ontdekt te worden.
Door oorlogsgeweld gingen diverse rijtuigen verloren.
Halverwege de jaren vijftig verdween de groene buitenhuid en werden alle rijtuigen
berlijnsblauw geschilderd met gele biezen en een donkergrijs dak. Ze bleven nog steeds
getooid met eerste, tweede en derde klasse klasseborden.
Met ingang van 1956 vanwege verandering van de klasse-indeling was alleen nog maar
sprake van A-, AB- en B-rijtuigen.
Klasseborden tot 1947
|
|
Klasseborden van 1947 tot juni 1956
|
|
Klasseborden van 1956 tot 1973
|
|
|
De geel gekleurde streep boven de eerste klas compartimenten werd aangebracht vanaf
1957. |
Verbouwing en aanpassingen
AB 7401
Na de oorlog werden de rijtuigen ABd9u 7403, 7405 en 7406 vermist, terwijl
de 7407 onherstelbaar beschadigd was. De overgebleven rijtuigen werden in 1952 opnieuw
genummerd om een gesloten nummerserie te krijgen.
Na 30 jaren van trouwe dienst voldeden de rijtuigen niet helemaal meer aan de eisen
die het internationale vervoer eraan stelde. Vanaf 1957 werden zij omgenummerd naar
de 6000-serie en konden hun laatste jaren slijten in het binnenlands vervoer.
Vanaf 1971 werden de rijtuigen doorverwezen naar de sloop of ingezet voor het meetwagenpark
of als oefenobject voor de brandweer.
Bij de VSM heeft nog een AB-rijtuig een rol gespeeld, de AB 7401, maar is alsnog in
1984 gesloopt.
Weergave
periode |
II b
1934 - 1939
|
|
|
|
|
|
|
Als laatsten van de vooroorlogse 'bolkop'-uitvoering werden de ABd9u
serie NS 7401 - 7310 in 1939 afgeleverd.
Klik op een van de pijltjesknoppen voor de rijtuigveranderingen.
|
C 7211
Bij aanvang waren er twaalf rijtuigen in de serie C 7211-7222. Maar ook bij deze derdeklasrijtuigen
vonden in de loop der tijd de nodige aanpassingen plaats.
Vlak voor de oorlog werden de grijswitte daken donkerder geschilderd vanwege de oorlogsdreiging.
Na afloop van de oorlog keerden de rijtuigen Cd10u 7211, 7219 en 7220 niet
meer terug. In 1952 werden de rijtuigen hernummerd om weer een gesloten nummerserie
van 9 rijtuigen te krijgen onder de nummers Cd 7111-7119.
|
|
Vanaf 1956 werden de rijtuigen Berlijnsblauw geschilderd.
Inmiddels had ook al een klasseverandering plaatsgevonden, waarbij de derde klasse
(uiterlijk) werd opgewaardeerd naar de tweede klasse.
Ook werden de oude laaggeplaatste klasseborden hoger opgehangen. |
Sinds 1959 werden de rijtuigen niet meer gebruikt voor buitenlandse diensten.
De RIC-tekens bij de kopdeur werden weggeschilderd en de negen rijtuigen kregen binnenlandse
nummers in de reeks B 6111 tot 6119. De sluitseinijzers liet men zitten.
In 1968 werden de laatste exemplaren afgevoerd. |
ABC 7301
Rijtuig ABC 7301 werd in 1940 als salonrijtuig gevorderd voor de Duitse rijkscommissaris
in Den Haag. Na de oorlog kreeg het rijtuig in 1952 een functie als meetrijtuig en
werd tenslotte in 1982 door de VSM overgenomen.
De andere zeven ABC rijtuigen werden in 1959 verbouwd tot BD-rijtuig. De eerste coupé
werd ingericht tot conducteursafdeling, terwijl de drie andere coupé's tot bagageruimte
werden verbouwd. De zes vroegere derdeklascoupé's bleven gehandhaafd. Op deze wijze
konden ze nog meegaan tot 1970. Daarna was de inzet voor de gehele serie voorbij.
Een exemplaar bestaat nog steeds, namelijk de ABC 7301. Al vele jaren doet het dienst
als personeelsverblijf bij de VSM in Apeldoorn. Hopenlijk slagen ze erin om een fonds
te werven voor de benodigde financiën opdat dit rijtuig weer in oude luister kan worden
teruggebracht. Restauratie is beslist de moeite waard, want zoals het nu erbij staat
is het maar een treurige aanblik.
Weergave
periode |
II b
1934 - 1939
|
|
|
|
|
|
Dit is de afleveruitvoering van het 'bolkop' rijtuig ABCd10u serie
NS 7301 - 7308 uit 1935.
Klik op een van de pijltjesknoppen voor de rijtuigveranderingen.
|
Vernummeringen
jaren '30 |
1948 |
1952 |
1956 |
1957 |
1958 |
1959 |
afvoer |
ABC 7301-7308 |
ABC 7302-7308 |
|
AB 7302-7308 |
AB 6202-6208 |
|
BD 6802-6808 |
1970 |
AB 7401-7410 |
AB 7401-7406 |
|
A 7401-7406 |
|
A 6001-6006 |
|
1973 |
C 7211-7222 |
C 7211-7219 |
C 7111-7119 |
B 7111-7119 |
|
|
B 6111-6119 |
1968 |
Inzetbaarheid
De bolkoprijtuigen reden voor de Tweede Wereldoorlog vooral op de grote doorgaande
trajecten naar het buitenland, samen met andere buitenlandse rijtuigen.
Na de oorlog werden ze ook ingezet van het westen (Den Haag/Amsterdam/Rotterdam) naar
het oosten (Enschede), het noorden (Groningen) en het zuiden (Maastricht), vaak samen
met turkooize rijtuigen. Maar de hoofdinzet tot einde jaren vijftig was toch wel het
lange afstandverkeer naar het buitenland.
In de jaren zestig werden ze vooral gebruikt als versterkingsrijtuig en voor speciale
treinen.
Meer treinsamenstellingen met
de rijtuigen voor de internationale diensten vindt u hier.
Rijtuiglinks
Andere gegevens over het grootbedrijf in tabelvorm zijn ook te vinden op de site van Niels
Karsdorp.
Modelbouw
Voor de modelbouw zijn we snel klaar. In 1989 leverde de firma Philotrain ombouwsets,
gebaseerd op de plan D-rijtuigen van Roco. Drie setjes werden uitgeleverd voor ombouwen
tot C 7200, ABC 7300 en AB 7400. Het Roco-rijtuig was hiervoor nodig en werd aangevuld
met nieuwe geëtste zijwanden volgens de juiste raamindeling. Ook voor het dak waren
voorzieningen getroffen om dit in de originele staat te brengen. De kant en klare
modellen werden geleverd in meerdere kleurvarianten, groen met wit of grijs dak, maar
ook Berlijnsblauw behoorde tot de mogelijkheden. Voor de zelfbouwers waren bouwkits
leverbaar.
Halverwege de jaren tachtig kwam Roco met een aangepast plan D model in de groene
kleur, welke een nummer meekreeg volgens de AB 7400 serie. In het blauw zijn ze ook
verschenen als A 6002.
Afbeeldingen hiervan zijn te vinden op de site van Historisch
NS Materieel in Model.
Nog meer:
|
De fraai opgeknapte VSM AB 7401. |
Zwolle, 6 september 1980. |
(foto Gerard van de Weerd)
|
|
De VSM AB 7401 op weg achter een dubbeltractie tijdens Terug naar Toen. |
Beekbergen, september 1978. |
(foto Gerard van de Weerd)
|
|
Een fabrieksplaatje van de nieuwe stalen rijtuigen. Hier zien we de ABC 7301. |
Utrecht, 1935 |
(foto collectie Gerard van de Weerd)
|
|
Vol trots laat Werkspoor ons weten dat deze nieuwe rijtuigen niet meer van glijlagers,
maar van rollagers zijn voorzien.
Let ook eens op de opstaptreden en de hekjes voor de overloopbrug. Helemaal bovenaan
zien we de standaard hoog geplaatste hoekseinijzers en daaronder de Franse lantaarnijzers.
Bij de opstaptreden bevinden zich nog een derde variant van lantaarnijzers, allemaal
nodig voor het RIC-verkeer. |
Utrecht, 1935 |
(foto collectie Gerard van de Weerd)
|
|
Rijtuigcodering: |
|
A |
rijtuig eerste klasse |
|
B |
rijtuig tweede klasse |
|
C |
rijtuig derde klasse |
|
D |
rijtuig met bagage afdeling |
|
K |
rijtuig met keuken afdeling |
|
P |
postrijtuig |
|
R |
rijtuig met restauratie afdeling |
|
d |
doorgangsrijtuig |
|
|
|
|
ABC |
rijtuig met 1e en 2e en 3e klasse |
|
RD |
rijtuig met restauratie en bagage afdeling |
|
|
|
Nummer
|
Bouwjaar
|
Fabrikant
|
1952
|
1956
|
Afvoer
|
Bijzonderheden
|
AB 7401
|
1939
|
Werkspoor
|
A 7401
|
A 6001
|
juli 1973
|
Verkocht aan de VSM, afgevoerd april 1984
|
AB 7402
|
1939
|
Werkspoor
|
A 7402
|
A 6002
|
juli 1973
|
Verkocht in juli 1973 aan de SGB, rijdt met nummer A 131, afgevoerd en gesloopt in
1984.
|
AB 7403
|
1939
|
Werkspoor
|
|
|
nov. 1951
|
Vermist na 1945, in 1951 administratief afgevoerd, werd in de DDR gezien, is daar
in 1974 afgevoerd.
|
AB 7404
|
1939
|
Werkspoor
|
A 7404
|
A 6004
|
juli 1973
|
Verkocht aan de SSTT in 1976, in 1985 gesloopt.
|
AB 7405
|
1939
|
Werkspoor
|
|
|
nov. 1951
|
Vermist na 1945, in 1951 administratief afgevoerd
|
AB 7406
|
1939
|
Werkspoor
|
|
|
nov. 1951
|
Vermist na 1945, in 1951 administratief afgevoerd
|
AB 7407
|
1939
|
Werkspoor
|
|
|
1945
|
Onherstelbaar beschadigd in 1945 vanwege bombardement
|
AB 7408
|
1939
|
Werkspoor
|
A 7405
|
A 6005
|
juni 1973
|
|
AB 7409
|
1939
|
Werkspoor
|
A 7406
|
A 6006
|
juni 1973
|
Verkocht aan de SSTT in 1976, in 1985 gesloopt.
|
AB 7410
|
1939
|
Werkspoor
|
A 7403
|
A 6003
|
juni 1968
|
Ongeval in Hedel in 1966, gesloopt in januari 1969.
|
Nummer
|
Bouwjaar
|
Fabrikant
|
1952
|
1956
|
1958
|
1959
|
Afvoer |
Bijzonderheden
|
ABC 7301
|
1935/1936
|
Werkspoor
|
176103
|
|
|
|
1982
|
Tijdens WOII gebruikt door Seyß-Inquart, in 1952 meetrijtuig 176103, verkocht aan
VSM in 1982.
|
ABC 7302
|
1935/1936
|
Werkspoor
|
|
AB 7302
|
AB 6202
|
BD 6802
|
juni 1970
|
|
ABC 7303
|
1935/1936
|
Werkspoor
|
|
AB 7303
|
AB 6203
|
BD 6803
|
juni 1968
|
Meetwagen, in 1968 vernummerd in 30 84 978 2 821-7
|
ABC 7304
|
1935/1936
|
Werkspoor
|
|
AB 7304
|
AB 6204
|
BD 6804
|
juni 1968
|
Terreinwagen, in 1974 vernummerd in 30 84 984 0 806-8
|
ABC 7305
|
1935/1936
|
Werkspoor
|
|
AB 7305
|
AB 6205
|
BD 6805
|
juni 1970
|
|
ABC 7306
|
1935/1936
|
Werkspoor
|
|
AB 7306
|
AB 6206
|
BD 6806
|
maart 1970
|
Terreinwagen, in 1970 vernummerd in 30 84 987 0 001-9
|
ABC 7307
|
1935/1936
|
Werkspoor
|
|
AB 7307
|
AB 6207
|
BD 6807
|
oktober 1966
|
Meetwagen, in 1967 vernummerd in 30 84 978 1 800-2
|
ABC 7308
|
1935/1936
|
Werkspoor
|
|
AB 7308
|
AB 6208
|
BD 6808
|
oktober 1969
|
|
Nummer
|
Bouwjaar
|
Fabrikant
|
1952
|
1956
|
1958
|
Afvoer |
Bijzonderheden
|
C 7211
|
1937
|
Werkspoor
|
|
|
|
nov. 1951
|
Vermist na 1945, in 1951 administratief afgevoerd, werd in de DDR gezien en in 1979
daar afgevoerd.
|
C 7212
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7112
|
B 7112
|
B 6112
|
oktober 1967
|
|
C 7213
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7119
|
B 7119
|
B 6119
|
november 1968
|
|
C 7214
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7114
|
B 7114
|
B 6114
|
november 1968
|
|
C 7215
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7115
|
B 7115
|
B 6115
|
september 1968
|
|
C 7216
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7116
|
B 7116
|
B 6116
|
november 1968
|
|
C 7217
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7117
|
B 7117
|
B 6117
|
juni 1966
|
|
C 7218
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7118
|
B 7118
|
B 6118
|
december 1966
|
|
C 7219
|
1937
|
Werkspoor
|
|
|
|
nov. 1951
|
Vermist na 1945, in 1951 administratief afgevoerd
|
C 7220
|
1937
|
Werkspoor
|
|
|
|
nov. 1951
|
Vermist na 1945, in 1951 administratief afgevoerd, werd in DDR gezien en in 1964
daar afgevoerd.
|
C 7221
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7113
|
B 7113
|
B 6113
|
april 1967
|
|
C 7222
|
1937
|
Werkspoor
|
C 7111
|
B 7111
|
B 6111
|
november 1968
|
|
|