|
|
|
|
|
seinhandel links |
seinhandel midden |
seinhandel rechts |
|
Vertakkingsbordesseinen met drie of meer bovenpaaltjes kunnen op een paalvoet of
van een vakwerkmast voorzien zijn.
Bordessen met vier bovenpaaltjes zijn nagenoeg allemaal uitgevoerd als vakwerkconstructie.
Is het echt nodig om meer vertakkingen aan te geven, dan doet men dit op het emplacement
zelf en wel bij de wissels, welke de sporen splitsen.
Ook kan in dergelijke situaties van seinbruggen gebruik gemaakt worden. Maar ook daarbij
gebruikt men per vertakkingsbeeld maximaal vier vertakkingsseinen, want anders zou
de machinist vanuit zijn rijdende trein niet voldoende tijd kunnen hebben om te bepalen
welk sein bij welke rijrichting hoort.
1.
|
Het inrijsein voor een aftakking naar drie richtingen. Alle sporen kunnen met hoge
snelheden bereden worden, als he tmaar niet boven de 40 km/h uit komt. Vroeger was
blijkbaar meer dan tegenwoordig toegestaan.
Schaesberg, augustus 1979
|
2.
|
Standaard uitvoering van een vertakkingssein voor drie sporen. Het middelste paaltje
betreft het doorgaande hoofdspoor, het voorsein is voor de volgende hoofdsein, de
beide aftakkende sporen dienen met lagere snelheid genomen te worden.
Rotterdam, augustus 1981
|
3.
|
Drie seinarmen volgens stelsel 1932. De baken kondigt het volgende voorsein al aan.
Gorinchem, maart 1981
|
4.
|
Het inrijsein voor binnenkomst bij het station van Alkmaar.
Alkmaar, juni 1980
|
5.
|
Nog een standaard uitvoering van een constructiebordes vertakkingssein.
Heerenveen, augustus 1982
|
6.
|
In het Spoorwegmuseum is nog de fraaie vakwerkconstructie van het vertakkingssein
te bekijken.
Utrecht, juni 2005
|
Bordessen met vier bovenpaaltjes zijn nagenoeg allemaal uitgevoerd als vakwerkconstructie.
Is het echt nodig om meer vertakkingen aan te geven, dan doet men dit op het emplacement
zelf en wel bij de wissels, welke de sporen splitsen.
Ook kan in dergelijke situaties van seinbruggen gebruik gemaakt worden. Maar ook daarbij
gebruikt men per vertakkingsbeeld maximaal vier vertakkingsseinen, want anders zou
de machinist vanuit zijn rijdende trein niet voldoende tijd kunnen hebben om te bepalen
welk sein bij welke rijrichting hoort.
|