VOORSEIN
Last edited Juni, 2020 |
door Gerard van de Weerd |
De spoorwegwet schrijft voor dat hoofdseinpalen (uitzonderingen voorbehouden) moet
worden voorafgegaan door vóórseinen, die de stand van de hoofdseinen aanduiden. Deze
voorseinen zijn op minstens 450 meter voor de hoofdseinen geplaatst. Een voorseinpaal
dient om de machinist op remwegafstand aan te geven of hij de volgende hoofdseinpaal
voorbij mag rijden en eventueel met welke snelheid. Met andere woorden om aan te geven
welk sein de machinist kan verwachten aan de eerstvolgende hoofdseinpaal zodat hij
de snelheid van de trein hieraan kan aanpassen. Een voorseinpaal bestaat uit een paal
met één of twee naar rechts uitstekende draaibare armen en 's nachts uit één of twee
lichten.
Voorsein
Een voorsein met één arm kan twee standen uitbeelden, 'Veilig' en 'Langzaam
rijden' .
Klik op het plaatje voor vergroting
voorsein
|
handel
|
|
voorsein bij Delden zijde Goor, 19 juli 1985
|
Vertakkingsvoorsein
Een voorsein met twee armen kan drie standen weergeven, 'Veilig' , 'Waarschuwing' en 'Langzaam
rijden' .
|
langzaam |
|
|
vertakkings-
voorsein
|
seinhandel
links
|
seinhandel
rechts |
|
vertakkingsvoorsein
bij Onnen,
augustus 1978
|
Achter zo'n seinpaal vinden we altijd een enkelvoudige vertakkingseinpaal of een meervoudig
seinbeeld, zoals een bordes met twee of meer hoofdseinpalen, mits ten minste één van
deze hoofdseinpalen een snelheidsbeperking tot maximaal 45 km/h aangeeft.
Bij het sein 'Veilig' staat de ene arm onder een hoek van 45° schuin omhoog gericht
en de andere arm wijst loodrecht naar boven, 's nachts worden twee groene lichten
naast elkaar op gelijke hoogte getoond. Deze stand geeft aan dat bij het eerstvolgende
hoofdsein 'Veilig' is te verwachten en dat de machinist op het doorgaande hoofdspoor
met volle snelheid mag binnenkomen of doorrijden.
Bij het sein 'Langzaam rijden' staat één arm onder een hoek van 45° schuin naar beneden
gericht en de andere arm wijst loodrecht omhoog en 's nachts worden twee gele lichten
naast elkaar op gelijke hoogte getoond. Deze stand geeft aan dat bij het bijbehorende
hoofdsein 'Onveilig' is te verwachten en dat de machinist zijn snelheid dusdanig moet
regelen dat hij de trein tijdig vóór deze hoofdseinpaal tot stilstand komt.
Bij het sein 'Waarschuwing' staat één arm onder een hoek van 45° naar boven en de
andere arm 45° schuin naar beneden gericht. 's Nachts toont de paal een groen licht
rechts en een geel licht links naast elkaar op
gelijke hoogte. Deze stand geeft dus weer, dat de desbetreffende hoofdseinpaal het
sein 'Veilig" toont, maar dat de machinst de snelheid van de trein moet verminderen
tot ten hoogste 45 km/h bij het binnenkomen.
Bij het sein 'Waarschuwing' staat het groene licht
altijd rechts en het gele licht altijd links,
ongeacht de plaatsing van de desbetreffende hoofdseinpalen op een bordes. De lage
seinpalen kunnen dus op een bordes zowel rechts als links van de hoge seinpalen worden
opgesteld; de stand van de lichten die bij het sein 'Waarschuwing' behouden altijd
dezelfde onderlinge positie. Als een twee-armige voorseinpaal (vertakkingsvoorseinpaal)
voorafgaat aan een vertakkingshoofdsein op een bordes, waar alleen maar
laaggeplaatste hoofdseinpalen op voorkomen, met andere woorden voor alle richtingen
geldt een snelheidsbeperking van 45 km/h, dan geeft het voorsein slechts twee standen
weer, namelijk 'Waarschuwing' en 'Langzaam rijden'.
Tussen hoofdseinen en voorseinen moet een zodanig verband bestaan, dat tegenstrijdige
seinbeelden niet mogen voorkomen. Bij het op veilig stellen worden de seinen van voorseinpaal
en hoofdseinpaal òf gelijktijdig bediend òf wordt de hoofdseinpaal eerst bediend en
daarna de voorseinpaal; bij het op onveilig terugzetten is de bedieningsvolgorde omgekeerd.
Kleuren
De kleur van de voorseinarm is in principe hetzelfde als die van de bijbehorende hoofdseinarm.
Vanwege beter opvallen in de omgeving kan het voorkomen dat de hoofdseinarmen half
rood half wit geschilderd zijn. In dat geval is de voorseinarm ook half rood half
wit geschilderd.
De achterzijde van het vertakkingsvoorsein. Het gedeelte bij de seinpaal is zwart,
de seinarmen zelf zijn wit en voorzien van zwarte banden, welke onder een hoek van
45° lopen.
Hieronder volgen nog enige foto's van het grootbedrijf. |
Alle foto's copyright Gerard van de Weerd © 2005 |
|
|
|
|
Dit voorsein wordt mechanisch bediend. Voor de seinverlichting maakt men gebruik van
een ophijsbare gasfles.
|
Voorsein vanuit de richting Haren.
Het andere sein beveiligt het spoor vanuit Zuidbroek.
|
Dit voorsein heeft een snelheidsverminderingsbord.
|
Een aantal voorseinen, vanwege drie sporen geplaatst op een seinbrug bij Groningen.
|
Winterswijk, augustus 1981
|
Groningen, augustus 1979
|
Wijlre, augustus 1981
|
Groningen, augustus 1978
|
|
|
|
|
Achterzijde van een vertakkingsvoorsein tussen Bodegraven en Leiden-Lammenschans.
|
Mechanisch bediend vertakkingsvoorsein in de stand 'onveilig'. Daarachter zien we
de hoofdseinen.
|
Vertakkingsvoorsein in de stand 'veilig'. Op de achtergrond zien we dat ook het hoofdsein
hoog-veilig geeft.
|
Elektrisch bediend vertakkingsvoorsein, hier in de stand 'waarschuwing'.
|
Leiden, september 1978
|
Ruurlo, augustus 1978
|
Scheemda, 12 aug.1980
|
Venlo, augustus 1981
|
|