Groenten- en Groepswagens van de NS
Last edited Juni, 2020 |
door Gerard van de Weerd |
Vanaf ongeveer 1880 maakte de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM) steeds
meer gebruik van standaard gesloten goederenwagens type CHD.
Tot 1919 werden er duizenden van deze wagens gebouwd.
In het begin van de twintigste eeuw nam het vervoer van groente en fruit richting
de groeiende steden enorm toe. In 1913 introduceerde de HSM daarom het type "groentewagen".
Door middel van roosters in de kop- en zijwanden kon het fruit en de groente tijdens
het transport beter bewaard worden.
Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij
De HSM heeft tussen 1913 en 1921 zo'n 1850 stuks van dit type goederenwagen laten
bouwen. Het waren de eerste wagens die speciaal voor dit doel werden aangeschaft.
Voor het groentenvervoer kregen zij jalouzieën en ventilatieschuiven met daarvoor
draadgaas. Hierdoor kon de lading in de zomer beter gekoeld worden. De luiken zijn
aan de binnenzijde te bedienen wanneer de buitentemperatuur te laag is. Deze nieuwe
groentewagen was destijds een nieuwere en vergrote uitvoering van de standaardwagen
type CHD. Ze waren ongeveer twee meter langer dan de tot dan toe gebouwde gesloten
wagens maar hadden wel hetzelfde draagvermogen.
De wagenbak was bij al deze wagens gelijk en bedroeg 9,45 m. Ook de standaard deurbreedte
werd aangehouden van 1,80 m breedte.
Bij de bouw waren de wagens niet voorzien in een doorgaand remwerk zoals veel goederenwagens
in die jaren. Voor de dertiger jaren hadden goederentreinen nog geen beremming op
alle wagens. Een deel van de wagenserie was wel voorzien van een schroefrem die bediend
kon worden door de remmer vanuit het remhuisje op de wagen.
In 1934 werd de doorgaande luchtrem voor de goederentreinen ingevoerd.
Langs de zijwanden kenden de wagens lange doorgaande treeplanken zodat ze ook in personentreinen
dienst mochten doen. In een personentrein moesten de conducteurs immers via de treeplanken
langs de gehele trein kunnen lopen.
De goederenwagens bij de HSM met remhuis zijn 30 cm langer dan de goederenwagens zonder
remhuis. De remhuizen hadden een halfrond dak.
De wagens hadden de standaard HSM roodbruine kleur. Pas vanaf 1923 begon de NS de
wagens grijs te schilderen waardoor tot de jaren dertig bruine en grijze goederenwagens
te zien waren. Tot eind jaren dertig hebben deze wagens dienst gedaan, daarna werden
de oudste exemplaren als eerste afgevoerd. Omstreeks 1942 bogon men bij diverse wagens
de remhuizen af te nemen vanwege besparing in de onderhoudskosten. Maar tot in de
jaren vijftig kwamen ernog wagens van dit type met remhuis voor.
Een groot aantal groentewagens heeft nog de roodbruine kleur gekend zoals de NS die
invoerde in 1954. Ook werden diverse wagens nog opgenomen in de Europ wagenpool. Veel
wagens kregen daarbij rollager aspotten en bakversterkingen. In nagenoeg ongewijzigde
staat gingen de laatste wagens eind jaren zestig pas buiten dienst.
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen
De Staatsspoorwegen hadden ook groentewagens in dienst, maar veel minder dan de HSM.
In 1916/1917 werden er door de SS 300 groentewagens in dienst gesteld, namelijk de
series NS 21426 - 21650 en NS 23501 - 23575.
Deze hadden ook jalouzieën, maar de draadgazen luikjes waren vervangen door schuiven
die van buitenaf in vier standen te bedienen waren. Deze wijze van bediening is in
tegenstelling met de HSM-constructie waar de schuiven alleen vanuit de binnenzijde
bediend konden worden.
De eerste serie van 225 wagens werd bij nieuwbouw onberemd afgeleverd, maar kregen
vanaf 1929 een Kunze Knorr Goederentreinrem ingebouwd.
|
radstand 5,00 m
lengte 10,57 m
(bij de NS Kunze Knorr Goederenrem) |
serie SS 15001-15225
serie NS CHR(K) 21426- 21650 |
gebouwd door Werkspoor :
|
225 stuks in 1916/1917
|
|
radstand 5,00 m
lengte 10,57 m
Westinghouse Goederenrem met schroefrem in remhuis. |
serie SS 14001-14075
serie NS CHRW 23501 -23575 |
gebouwd door Werkspoor :
|
75 stuks in 1917
|
Tengevolge van de invoering van van de doorgaande luchtdrukrem voor goederentreinen
met ingang van 1 januari 1934 werd een aantal van deze groentewagens alsnog met de
Kkg rem uitgerust. Bij een aantal wagens van de serie met remhuis 23501-23525 werd
eind jaren dertig de Westinghouserem met G-P verstelinrichting vervangen door de Knorr
snelrem met deze verstelinrichting.
Van de 75 beremde SS wagens werden er in 1932 50 stuks (NS 23526 - 23575) ingericht
voor vleesvervoer en vernummerd tot NS 70851 - 70900.
Bij de SS was het gebruikelijk dat de goederenwagens met remhuis even lang zijn als
die zonder remhuis. De wagenbak maakt men in zo'n geval 30 cm korter. Bij de SS leefde
de wens dat bij het lossen bij goederenloodsen en dergelijke de deuren van de goederenwagens
overeenkwamen met de deuren van de loodsen, ongeacht of er nu beremde of onberemde
wagens gelost of geladen dienden te worden.
In 1928 werden ook de onberemde wagens van een Kkg-remsysteem voorzien.
In 1929 werden de sluitseinijzers op halve hoogte aangebracht
De remhuizen bij deze SS-serie hadden een puntvormig dak. Ook bij deze wagens werd
vanwege onderhoudsbesparing vanaf 1940 het remhuis en het remsysteem afgenomen en
een doorgaande remleiding aangebracht.
Een deel van deze wagens werd tussen 1953 en 1954 nog ingezet in de Europool.
In de loop van de jaren '50 begon men met het afvoeren van deze wagens.
En halverwege de jaren zestig waren deze series verdwenen.
Nederlandsche Spoorwegen omstreeks 1930
Om de oudste gesloten goederenwagens te vervangen en het park meer te standaardiseren
werd door NS in 1929 en volgende jaren een nieuwe serie gesloten goederenwagens in
dienst gesteld. Het waren wagens met een stalen frame en spanten en een houten opbouw
en dak. Ze vertoonden veel gelijkenis met de standaard gesloten goederenwagen type
CHD van de HSM. De lengte van de wagens werd gestandaardiseerd op 10,67 m, zodat hier
bij de inrichting van laad- en losperrons rekening mee kon worden gehouden. Door de
aanwezigheid van een groot aantal ventilatieopeningen in de wagenbak waren deze wagens
zeer geschikt voor het vervoer van groenten. Ze kregen dan ook als bijnaam 'achttienluiker'.
De NS zette in 1929 deze HSM groentewagenserie nog voort met 800 wagens (NS 24576
- 25000, 31001 - 31375), gebouwd door Werkspoor en door Hawa.
In totaal werden er 800 van deze 'achttienluikers' gebouwd.
|
Radstand
|
5500
|
mm
|
Lengte over buffers |
10670 |
mm |
Gewicht |
12,6 |
ton |
Draagvermogen |
17,5 |
ton |
NS CHRKS 24576- 24875 |
bouwjaar 1929 |
NS CHRKS 24876-25000 |
bouwjaar 1930 |
NS CHRKS 31001-31375 |
bouwjaar 1930 |
Gebouwd door Werkspoor : |
300 stuks in 1929 |
Gebouwd door Hawa: |
500 stuks in 1930 |
Deze wagens werden voor de NS gebouwd in 1929 en 1930. Ze waren 25 cm langer dan de
HSM groentewagens en waren voorzien van meer luiken in de zijwand.
De serie CHRKS 24576 uit 1929 had een iets meer ronder dak en was daardoor 6 cm hoger
dan de beide series uit 1930, maar verder waren ze gelijk aan elkaar. Bij een modernisering
werden de wagens voorzien van rollager aspotten in plaats van glijlagers. De 800 nieuwe
NS groentewagens uit 1929/1930 werden in dienst gesteld met Kunze-Knorr goederentreinrem.
Alle groentewagens bij de NS werden afgeleverd met een stoomleiding. Die bestond uit
een dikke naadloze pijp met een nog dikkere isolatie er omheen. Dat was ervoor om
de groentewagens in het verwarmingsseizoen ook in reizigerstreinen te kunnen vervoeren.
Een dure afspraak, want er is maar heel weinig gebruik van gemaakt. Pas in de jaren
'50 vond met het wel welletjes en werden ze verwijderd.
In de jaren zestig was het groentevervoer grotendeels overgegaan naar het wegtransport
en raakten de wagens in onbruik. De oude HSM- en SS-groentewagens uit de twintiger
jaren werden gesloopt. De groentewagens uit de dertiger jaren kwamen wel in aanmerking
voor ombouw, niet meer als groentewagen, maar als gesloten wagen. De bedoeling was
ze grotendeels gelijk te maken aan de toen nieuwe wagens van 1954. Na een proef bleek
complete ombouw te kostbaar en werd bij slechts een deel van de overige wagens met
een eenvoudige ombouw volstaan. De luiken vervielen nagenoeg allemaal en er werden
nieuwe plaatijzeren ventilatie roosters aangebracht. Daarna werden ze samen met de
vierdeurswagens ingezet als gesloten goederenwagens. In de jaren '80 werden de meeste
afgevoerd, slechts een paar wagens kwamen in het dienstpark terecht.
Eind jaren '90 werd het laatste restant van deze wagens afgevoerd. Gelukkig kwamen
enkele van deze dienstwagens bij musea terecht zodat er toch nog een aantal bewaard
zijn.
Nederlandse Spoorwegen na 1945
Reeds tijdens de laatste oorlog werd de bouw van dit type wagen weer ter hand genomen,
weliswaar in een meer gemoderniseerde uitvoering, maar een rechtstreekse afstammeling
van de HSM groentewagen uit 1913. In de bezettingstijd, in 1944 kwam er één gereed,
de 31701, gebouwd bij Beynes.
Na afloop van de oorlog liet de NS ter vervanging van het oude SS- en HSM-materieel
en van verloren gegane goederenwagens tussen 1947 en 1956 maar liefst 3339 gesloten
goederenwagens -de term groentewagens werd toen niet meer gebruikt- en vijftig goederentreinbagagewagens
bouwen. Dit gebeurde in de fabrieken van Allan, Beijnes en Werkspoor.
De nieuwe wagens weken in verschillende opzichten af van de klassieke groentewagen
uit 1930. De belangrijkste en duidelijk zichtbare verschillen waren:
● De mooie maar dure draadgaasramen voor de ventilatieschuiven werden vervangen
door geperforeerde plaat
● het remsysteem werd gemoderniseerd
● de deuropeningen werden gebracht op 2 meter breedte. De houten schuifdeur
werd vervangen door twee halve stalen deuren
● de wagens zijn voorzien van 2 laadluiken. Deze zijn in de zijwand diagonaalsgewijze
tegenover elkaar aangebracht. De bedoeling hiervan is het lossen en laden van lang
stafijzer mogelijk te maken.
● op het dak zijn 3 torpedoventilatoren geplaatst
● de assen lopen in rollagerpotten. Omdat de rolweerstand geringer is tov. van
die van een glijlagerpot is een valrem aangebracht om de wagen vast te kunnen zetten
bij sterke wind.
|
Radstand
|
6000
|
mm
|
Lengte over buffers
|
10670
|
mm
|
Lengte bak binnenwerks
|
9400
|
mm
|
Breedte bak binnenwerks
|
2770
|
mm
|
Grootste hoogte binnenwerks
|
2365
|
mm
|
Gewicht
|
11,9
|
ton
|
Draagvermogen
|
20
|
ton
|
Fabrikant en bouwjaar: |
zie tabel |
|
serie NS CHRP 31401 ~ 35715 |
Alleen de eerste 1468 goederenwagens waren voorzien van een Engelse valrem om het
wegrollen van losstaande wagens te voorkomen. Onjuist gebruik van deze valrem leidde
tot het afnemen ervan in het begin van de jaren vijftig. Dit gebeurde niet alleen
bij deze wagens, maar ook bij diverse open (kolen)wagens, die deze rem hadden. Teneinde
toch de beschikking te hebben over een aantal wagens die met de hand beremd kunnen
worden werd bij de Werkspoorlevering van 1953/1954 een smal bordes aan een kopwand
gemaakt bij 1050 wagens. Op dit bordes kon de schroefrem bediend worden. Als gevolg
daarvan waren ze vijftien centimeter langer dan hun soortgenoten.
|
Radstand
|
6000
|
mm
|
Lengte over buffers
|
10820
|
mm
|
Lengte bak binnenwerks
|
9400
|
mm
|
Breedte bak binnenwerks
|
2770
|
mm
|
Grootste hoogte binnenwerks
|
2365
|
mm
|
Gewicht
|
12,3
|
ton
|
Draagvermogen
|
20
|
ton
|
Fabrikant en bouwjaar: |
zie tabel |
|
serie NS S-CHR 33801 - 34850
|
Toen enige jaren na de bevrijding de nachtelijke groepswagentreinen weer door het
land gingen rijden met een snelheid van maximum 80 km/h (de treinen 4500/4600) werden
deze treinen uit de na-oorlogse groentewagens samengesteld. Hiermede was de scheiding
getrokken, men wenste meer snelheid dan in het verleden. De voor de oorlog gebruikte
en inmiddels versleten wagens kwamen voor die snellere treinen niet meer in aanmerking.
Het aanbrengen van de verzwaarde vloer (vanaf bouwjaar 1955) en de laadluiken bij
deze na-oorlogse wagens duiden reeds op een gebruik als stukgoedwagen. Bloemkolen
worden doorgaans niet met een vorkheftruck geladen, ook werpt men dit voedsel niet
door de hoog gelegen laadluiken naar binnen!
Aangezien deze wagens in een aparte omloop reden en niet voor ander vervoer werden
ingezet kregen ze een aparte nummerserie met de letters GW (GroepsWagen) toegewezen.
Er werden 1750 wagens van deze 3340 wagens voor de groepswagentreinen aangewezen en
ondergebracht in de nummerserie GW 100 - 1849. Ter onderscheiding hadden deze wagens
aan de vier hoeken een gele streep onder de ventilatieopeningen. Aanvankelijk waren
de wagens, die tot het vaste stukgoedwagenpark zouden gaan behoren geheel rondom voorzien
van een gele band ter breedte van twee planken, direct onder de schuiven en ventilatieramen
aangebracht. Daar deze band esthetisch minder verantwoord was, werd na circa 50 wagens
deze band vervangen door 4 geel geschilderde hoektekens ter breedte van een plank
en ter lengte van een half vak direct tegen de hoekstijlen aan de bij de kop- en zijwanden.
Deze wagens die speciaal werden bestemd voor stukgoedvervoer voor Van Gend en Loos
werden GW (groepswagen) genoemd.
Inmiddels was duidelijk geworden dat vorkheftrucks de vloeren behoorlijk belasten.
De wagens gebouwd tussen 1944 en 1950 kregen daarom tijdelijk trapeziumvormige hoekbanden.
Vanwege het ontbreken van versterkte vloeren zijn ze naderhand teruggenummerd naar
reguliere goederenwagennummers.
De nummers GW 101 - 310 zijn daarna in een tweede bezetting toegekend aan nieuwe S-CHR
wagens uit 1955, omdat deze door Werkspoor tijdens de bouw al voorzien waren van versterkte
vloeren.
Omstreeks 1960 gaf Van Gend & Loos aan dat ze minder groepswagens nodig hadden
vanwege toename van het wegvervoer.
De wagens GW 1750 - 1849 waren niet meer nodig en werden -vooruitlopend op de UIC-nummering-
alvast vernummerd tot Ghs 03590 - 03689.
Maar uiteindelijk vielen zij in 1965 ook onder de Gs-v nummerreeks.
Bij het remwerk van de na-oorlogse groente/stukgoederenwagens komen drie punten aan
bod die nieuw zijn, zoals:
● Verstelinrichting goederentreinrem / personentreinrem (langzame of snelle
remwerking)
● Verstelinrichting leeg/beladen (kleinere of grotere remblokdruk)
● Verstelinrichting vlakland/bergland( snelle of langzame lossing van de rem).
|
G
|
verstelinrichting voor in goederentreinen
|
P
|
verstelinrichting voor in personentreinen
|
P |
plain, verstelinrichting voor vlakland
|
M
|
mountain, verstelinrichting voor bergland |
nummer origineel |
nummer in 1954 |
bouwjaar |
fabrikant |
aflever |
remwerk |
verstel |
inrichting
|
handbediening |
automaat |
|
kleur |
lucht |
hand |
G - P |
P - M |
leeg |
beladen |
CHRP
|
31701
|
GW
|
100
|
1944
|
Beynes
|
|
Hildebrand
|
valrem
|
ja
|
|
ja
|
|
CHRP
|
31401 - 31590
|
|
|
1947 – 1948
|
Werkspoor
|
|
Hildebrand
|
valrem
|
ja
|
|
ja
|
|
CHRP
|
31591 - 31700
|
GW
|
101 – 210
|
1948 – 1949
|
Werkspoor
|
|
Hildebrand
|
valrem
|
ja
|
|
ja
|
|
CHRP
|
31901 - 32000
|
GW |
211 – 310
|
1948 – 1949
|
Werkspoor
|
|
Hildebrand
|
valrem
|
ja
|
|
ja
|
|
CHRP
|
32101 ~ 32713
|
GW
|
311 – 643
|
1949 – 1950
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
valrem
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
S-CHRP
|
32714 - 33400
|
GW
|
644 – 1330
|
1949 – 1950
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
valrem
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
S-CHR
|
33401 - 33450
|
Dg
|
2851 - 2900
|
1951
|
Allan
|
|
Westinghouse
|
|
ja
|
ja
|
ja |
|
S-CHR
|
33451 - 33570
|
GW
|
1331 – 1500
|
1952 – 1953
|
Allan
|
|
Westinghouse
|
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
S-CHR
|
33701 - 33799
|
GW
|
1501 – 1599
|
1952
|
Beynes
|
|
Hildebrand
|
|
ja
|
|
ja
|
|
S-CHR
|
33801 – 34850
|
|
|
1953 – 1954
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
rembordes |
ja
|
ja
|
ja
|
|
S-CHR
|
35101 - 35200
|
|
|
1950 - 1951
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
|
ja
|
ja
|
|
ja
|
S-CHR
|
35201 - 35285
|
GW
|
1600 - 1684
|
1955
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
|
ja
|
ja
|
|
ja
|
S-CHR
|
35301 - 35450
|
GW
|
1700 - 1849
|
1955
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
S-CHR
|
35451 - 35490
|
|
|
1955
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
S-CHR
|
35491 - 35700
|
GW
|
101" - 310"
|
1955
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
S-CHR
|
35701 - 35715
|
GW |
1685 - 1699 |
1955
|
Werkspoor
|
|
Westinghouse
|
|
ja
|
ja
|
ja
|
|
Dat er destijds gekozen werd voor grote wagenserie kwam door de manier waarop groepswagens
werden beladen bij de groepshoofdstations. De stukgoedwagens werden namelijk in meerdere
rijen dik pal achter elkaar gerangeerd, zodanig dat de belading van een in de derde
rij aanwezig wagen bereikt kon worden door de deuropeningen van de eerste twee rijen.
Als wagens van andere lengtes zo geplaatst zouden worden, dan kon de derde rij waarschijnlijk
niet op deze manier bereikt worden.
In het begin van de jaren vijftig kregen de CHRP goederenwagens de letter S- voor
de telegrafische afkorting, omdat ze 100 km/h mochten rijden.
Na afname van de valrem verdween de letter P, dus de S-CHRP werd nu S-CHR.
Deze diverse series zijn voorzien van meerdere remsystemen. In 1955 werden de laatste
500 stuks afgeleverd. Met de proefwagen uit de oorlog zijn er in totaal 3340 van deze
wagens afgeleverd. Bovendien bestond de bestelling van de 400 wagens uit 1949 bij
Werkspoor aanvankelijk uit 450 wagens (33001 - 33450). Hiervan werden nog tijdens
de aanbouw in 1950 de nummers 33401 - 33450 aangewezen voor verbouwing tot Dg. Het
grote tekort aan goederentreinbagagewagens was de reden tot deze noodoplossing. De
verbouwde wagens werden in 1950/1951 in dienst gesteld onder de nummers Dg 2851 -
2900. Het was tijdens de bouw al de bedoeling dat ze later weer terugverbouwd zouden
worden. Eind jaren vijftig werden deze nood-Dg's terugverbouwd naar hun oorspronkelijke
doel; gesloten goederenwagen.
Met de wagens van 1944 werd ook de Hildebrand Knorr rem met verstelinrichting voor
goederentreinen en personentreinen ingevoerd en na 1949 ook de Westinghouserem met
deze verstelinrichting. Deze toen moderne Westinghouse rem beschikte ook over de verstelinrichting
voor vlakland respectievelijk bergland. Zowel de Knorr als de Wh rem zijn nog voorzien
van een met de hand te bedienen verstelinrichting voor de standen leeg en beladen.
Deze handverstelinrichting werd met de bouw van 35101 - 35200 in 1950 vervangen door
een automatische lastwisselkast, waarmee de beremming automatisch verandert overeenkomstig
het gewicht van de lading.
Met de aflevering van de Allan wagens (33401 - 33570) in 1952 is ook de stoomleiding
komen te vervallen. Bij de oudere wagens werd deze naderhand afgenomen.
In 1956 werd besloten alle S-CHR-wagens onder te brengen in een nieuwe compacte nummerserie
van 2300 tot 5685.
De nieuw gebouwde Dg's waren eind jaren vijftig niet meer nodig en keerden terug naar
het commerciële park en kregen vooruitlopend op de UIC-nummering de nummers Ghs 03590
- 03689.
In 1965 verandere de benaming GW in de UIC-aanduiding Gls. De in 1956 vernummerde
wagens S-CHR gingen nu als Gs-v door het leven.
nummer in 1954 |
nummer in 1956 |
nummer in 1965 |
GW |
100 |
|
|
Gls |
133 0 000 |
CHRP
|
31401 - 31590
|
S-CHR
|
2301-2488
|
Gs-v
|
121 0 000 - 0 423 |
GW
|
101-210
|
S-CHR
|
2489 - 2598
|
GW |
211 - 310 |
GW |
311 - 643 |
|
|
Gls |
133 0 100 - 1 699 |
GW |
644 - 1330 |
|
|
Dg |
2851 - 2900 |
|
|
Gs-v |
121 0 803 - 0 854 |
GW |
1331 – 1500 |
|
|
Gls |
133 0 100 - 1 699 |
GW |
1501 – 1599 |
|
|
Gls |
133 1 700 - 1 801 |
S-CHR |
33801 – 34850 |
S-CHR |
4136 - 5185 |
Gs-v |
121 2 400 - 3 339 |
S-CHR |
35101 - 35200 |
S-CHR |
3768 - 3867 |
Gs-v |
121 0 700 - 0 802 |
GW |
1600 - 1684 |
|
|
Gls |
133 1 910 - 2 065 |
GW |
1700 - 1749 |
|
|
Gls |
133 1 910 - 2 065 |
GW |
1750 - 1849 |
|
|
Gs-v |
121 0 500 - 0 603 |
S-CHR |
35451 - 35490 |
S-CHR |
5436 - 5475 |
Gs-v |
121 2 300 - 2 342 |
GW |
101" - 310" |
|
|
Gls |
133 0 100 - 1 699 |
GW |
1685 - 1699 |
|
|
Gls
|
133 1 910 - 2 065 |
Begin jaren zeventig vonden er drastische bezuinigingen plaats op het stukgoederenvervoer
per spoor. Contracten met andere partijen werden beëindigd en het vervoer werd door
Van Gend & Loos steeds meer in eigen vrachtauto's gedaan. Daarmee vervielen de
meeste dure stortwagendiensten met het extra overladen.
In 1977 werden al deze stukgoedwagens al behoorlijk versleten en werden door de moderne
Gs-goederenwagens vervangen.
Maar het begrip ‘geelbander’ blijft gelukkig voortleven door de wagens die een museale
toekomst zijn begonnen bij ondermeer de SHM en de VSM.
nummer:
|
NS CHRP
31401 - 33400 |
Weergave periode : |
III a
1944 - 1953
|
|
|
De uitvoering van de gesloten (groente)wagen ten tijde van aflevering in 1946.
Klik op de knoppen hieronder voor andere jaren.
|
|
|
|
|
|
|
In 1977 werden al deze stukgoedwagens langzamerhand vervangen door de modernere gesloten
ORE-goederenwagens type Gs. Ook deze nieuwe wagens kregen de bekende gele hoekbanden
en vanwege aanpassingen werd hun benaming gewijzigd tot Gs-t. Ze werden wel op lengte
gebracht door plaatsing van vulplaten achter de buffers. De oude S-CHO's (Gs) (10580mm)
zouden niet zo maar in treinen kunnen worden geplaatst met GW's (10670mm). Immers
in de knooppunten werden de wagens door de treinen heen beladen, ze stonden dan drie
rijen dik in zo'n van Gend & Loos loods en dat zou niet gaan bij verloop van de
lengte.
Die recessie in de tachtiger jaren en de steeds snellere stijging van de kosten van
spoorvervoer ten opzichte van wegvervoer noopten tot nieuwe saneringen. Op 1 juni
1984 reed de laatste NS groepswagentrein. Veel van de Gs-t wagens kregen een tweede
leven als dienstwagen of terreinwagen, waarbij de gele banden met bruine verf werden
overgeschilderd en de nummers werden aangepast. Ook ruim 25 wagens konden bij Frico
hun emplooi vinden. Frico ging trouwens in 1983 over op containers en wegvervoer.
Groepswagens na 1977
Bij het invoeren van computernummers in de zestiger jaren werd GW veranderd in Gls:
- G: gesloten goederenwagen
- l: minder dan acht ventilatie-openingen
- s: geschikt voor 100 km/h
In 1977 werden de groepswagens type Gls vervangen door 829 standaardwagens type Gs
(bouwjaar 1956/57).
Deze wagens werden op de volgende punten aangepast:
– Verlengen tot 10,67 m in verband met de Van Gend en Loos goederenloodsen. Dit geschiedde
door opvulplaten achter de buffers te plaatsen.
– Kopwanden voorzien van staalplaat zodat er een extra rij pallets geplaatst kon worden.
– Vergroten van de vrije opening van de schuifdeuren.
– Verhogen van de maximale snelheid tot 110 km/h bij maximale belading tot 19 ton.
– Vastzetten van de acht luiken.
– Vloer plaatselijk versterken.
– Aanbrengen gele banden.
– De aanduiding Gs wordt gewijzigd in Gs-t (stukgoedwagen met code 1430) met wagenserie
122 0 000 e.v.
|
Radstand |
5700 |
mm |
Lengte over buffers |
10580 |
mm |
Lengte bak binnenwerks |
9260 |
mm |
Breedte bak binnenwerks |
2710 |
mm |
Grootste hoogte binnenwerks |
2090 |
mm
|
Gewicht |
12,0 |
ton |
Maximum draagvermogen |
28 |
ton |
Bouwjaren |
1956 - 1960 |
Fabrikant |
Lindner, Werkspoor |
serie NS S-CHO 5701 - 8099
|
vanaf 1964
|
|
|
Gs-t |
Uiteindelijk besloot Van Gend en Loos in 1984 het stukgoedvervoer vrijwel uitsluitend
over de weg te laten plaatsvinden.
De goederenwagens type Gs-t waren overbodig geworden, waarbij een groot deel gesloopt
werd en diverse onderstellen voor andere doeleinden benut werden.
Kleuren
HSM: De groentewagens werden in het bruin in dienst gesteld.
SS: Bij de SS kwamen de groentewagens in het grijs in dienst.
NS: De NS nam de grijze kleurstelling van de SS over. Vanaf 1924 werd de kleur grijs
voor het goederenwagenpark. Deze kleur werd aangehouden tot 1954.
Na 1954 werden de wagens bij groot onderhoud roodbruin geschilderd.
De wagens die aangewezen zijn voor de groepswagentreinen en daarom gele hoektekens
dragen, werden aanvankelijk in de nieuwe roodbruine kleur geschilderd. Sinds het begin
van 1955 werden deze wagens tijdelijk niet overgeschilderd. Zij kwamen in de oude
grijze kleur en met gele hoektekens in dienst.
Bewaard
HSM |
Van deze serie is slechts één wagen bewaard. Die bevindt zich in de collectie van
de SGB.
Zij bezitten de HSM CHW 42190, NS CHRW 24490, bouwjaar 1919.
Helaas is de wagen op dit moment nog niet rijvaardig.
|
SS |
Helaas geen enkel exemplaar bewaard.
|
Achttienluiker |
Er zijn twee achttienluikers bewaard.
De MBS heeft de groentewagen NS CHRKS 24591 verworven voor haar collectie.
Gebouwd in 1929 en helemaal gerestaureerd in 2014 is deze fraaie wagen een aanwinst
in hun collectie.
De SGB beschikt over de gesloten goederenwagen CHRKS 24758 uit 1929. Nog niet rijvaardig.
|
Groente/
Groepswagen |
Gelukkig zijn deze wagens royaal bewaard voor het nageslacht, zowel als grijze/bruine
groentewagen en als groepswagen met gele banden.
MBS : 4 wagens
ZLSM: 2 wagens
SGB : 1 wagen
STAR: 4 wagens
VSM : 5 wagens
Spoorwegmuseum: 1 wagen
|
S-CHO
Gs-t |
Ook deze wagens van de vijftiger en zestiger jaren zijn royaal vertegenwoordigd bij
meerdere museumorganisaties.
|
Modeluitvoering
Als model in schaal N heeft Fleischmann destijds onder nummer 833301 een groentewagen
uitgebracht. Ook een Frico variant was onderdeel van het leveringsprogramma.
Philotrain heeft diverse varianten van deze
groeps/groentewagen geleverd. Dat was nummer 17 Groentewagen in het grijs en bruin,
zowel gebouwd en als kit als geelbander, groentewagen en Frico variant.
Roco heeft in het verleden de Gs uitgebracht.
Erwin Werps van Werps Modelbouw heeft ook
een kit uitgebracht van de groentewagen. Dat was een heel gedetailleerd model, zelfs
met verende aspotten.
Maar Erwin Werps heeft ook een ombouwsetje uitgebracht om de Artitec groentewagen
om te bouwen tot een bagagewagen serie 2851-2900.
Ook Fremo heeft destijds een kitje
uitgebracht van de NS groentewagen.
MK Modelbouwstudio's heeft messing modellen
van de :
"HSM groentewagens" zonder remhuis (NS / HSM) |
Periode 1913-1970 |
art. m-185 |
"HSM groentewagens" met remhuis (NS / HSM)
|
Periode 1913-1970 |
art. m-186
|
"NS groentewagens 18-luiker" |
Periode 1929-1980 |
art. m-187 |
Dutzrail heeft ook een bouwpakket uitgebracht
van de 'achttienluiker' van de NS.
Artitec heeft in schaal hO veel modellen uitgebracht
van deze gesloten goederenwagen in allerlei varianten.
Artitec levert hun groente- en groepswagens in de kleuren grijs, bruin en als Frico
wagens met gewone nummering en met computernummering.
Te denken valt aan de jaren 1952 tot en met 1983 oftewel de perioden IIIb, IIIc, IVa
en IVb.
Hierbij een kleine greep uit hun brede collectie.
|
|
20_162_01
Geelbander |
Artitec nummer 20_162_03
Trapeziumvormige banden, aangevende dat
de vloer niet geschikt is voor een vorkheftruck |
|
|
20_163_03
Werkspoorlevering van 1050 wagens uit 1953/1954 die voorzien waren van een smal bordes
met schroefrem |
20_162_04
Versterkte vloer en voorzien van gewone rechthoekige gele banden |
|
|
20_164_03
Uitvoering met NS vignet |
20_164_06
Frico uitvoering
|
|
Twee groentewagens, de NS CHRW 23501 met Staatsspoor remhuis en de NS CHR 21426 als
remloze wagen. |
|
De CHRW 23501 gezien vanaf het remhuis.
|
|
seinarm.nl |
|
NS groentewagen CHRKS 24576- 25000, de zogenaamde 'achttienluiker'
|
|
bouwkit m-187 van MK Modelbouwstudio's |
|
De CHRKS gezien vanaf de voorzijde.
|
|
bouwkit m-187 van MK Modelbouwstudio's |
Foto's Grootbedrijf
|
HSM CHW 42158 groentewagen met remhuis omstreeks 1920. De luiken zijn gesloten en
van binnenuit te bedienen. |
|
foto Utrechts Archief.
|
|
HSM CHWC 41985 onberemde groentewagen in 1920. De luiken staan open, bedienbaar van
binnenuit. |
|
|
|
SS 15031 onberemde groentewagen in 1916. De luiken zijn gesloten, vanaf de buitenkant
te bedienen. |
|
|
|
Enkele voormalige SS groentewagens deden in 1953 en 1954 ook nog dienst als Europool-wagens.
Met meerdere U-profielen is de wagenbak verstevigd om rangeerschokken beter op te
kunnen vangen. |
|
Amersfoort, 29 april 1953 |
|
NS groentewagen CHRKS 24789. Vanwege de 18 gazen roosters in zij- en kopwanden is
de naam 'achttienluiker' wel op z'n plaats. |
|
Amersfoort, 1930 |
|
Groepswagen GW 583 met de gele hoekbanden en grijze wagenbak. |
|
Amersfoort, 1956 |
|
Gesloten groentenwagen S-CHR 5243 |
|
Amersfoort, 1956 |
|
De gesloten goederenwagen S-CHO werd vanaf 1977 de opvolger van de GW's en de S-CHR's. |
|
Amersfoort, januari 1956 |
|
Diverse goederenwagens, waaronder een aantal geelbanders.
Bij de loods op de achtergrond staan de geelbanders drie rijen dik om beladen te worden. |
|
Venlo, 1962
|