Andere veranderingen zijn het aanpassen van de klasse-indeling in 1956, waarbij de klasse-platen aan de bovenkant van de wagenbakken kwamen. Derde klas werd tweede klas en tweede klas kreeg eersteklasse-platen. Een aantal elektrische motor- en tussenrijtuigen kregen een lichtergroene kleur met rode bies. De allerlaatste dag voor de elektrische blokkendozen was op 30 mei 1959, daarna was het doek definitief gevallen voor deze rijtuigen in de reguliere elektrische dienst. Na bijna 35 jaar trouwe dienst werden deze rijtuigen ontdaan van hun tractie-installaties en aangepast voor de getrokken dienst. Daarbij kregen de rijtuigen de blauwe kleur met gele biezen, welke toepasselijk was voor getrokken rijtuigen. Maar sommige exemplaren restten hun dagen nog steeds in donkergorene kleur of in de lichter groene kleur met rode biezen. Al met al, het bleef een kleurrijk geheel.
Kleurstelling 1950
De nieuwe kleursteling voor elektrische treinen werd iets lichter groen met rode biezen. Dit gold ook voor het elektrische buffermateriaal. Niet elk motorrijtuig kreeg deze rode biezen, want vanaf 1958 werden deze 4 exemplaren verbouwd tot motorpost. |
|
serie mBD 9172-9173 mCD 9101-9127 |
Een aantal rijtuigen hebben de nieuwe groene kleur gekregen met rode biezen. Sommige waren gedeklasseerd tot derde klasse, maar na 1956 kreeg de hele serie weer de benaming mBD. Voor de dienstuitvoering maakte men geen specifiek onderscheid meer tussen de mBD's en mB4D's, alles werd gerekend als zijnde mBD. Een deel van deze rijtuigen werd aangepast voor de posttreinen of voor de konvooidienst. |
Bovenstaand geldt ook min of meer voor de voormalige mCv en mC motorrijtuigen. Sommige exemplaren kregen wel de rode biezen, andere daarentegen weer niet. Ook werden meerdere rijtuigen voorzien van stroomlijnpantograaf bekleding, maar dat gold ook weer niet voor alle exemplaren. Dus ook in technische zin een bont geheel. |
|
E 4101,4112,4130,4138, 4145,4146,4150,4170 |
Wegens een tekort aan bagageruimte werden enige voormalige snelgoedwagens voorzien van elektrische leidingen. Tussen 1947 en 1954 werden deze wagens ingezet. | |
Dezelfde kleurstelling met rode biezen werd vanaf ± 1952 ook bij enige Aec's, Bec's en Cec's doorgevoerd.
Getrokken rijtuigen 1956
Alle rijtuigen kregen nummers in de 5000-serie. De lage nummers (tussen 5000 en 5400) duiden op rijtuigen met glijlagers, de nummers van 5501 tot 5900 zijn gereserveerd voor draaistellen met rollagers. Door gesloten kopwanden te verwisselen met die van vouwbalgwanden ontstond een grote serie voor de getrokken dienst. De dichte kopwanden vonden emplooi voor post- en andere dienstmateriaal.
serie BC 5611-5619 zitplaatsen: 24 / 24 (voormalig ABecm) | Op 3 juni 1956 werd de nieuwe klasseverandering van kracht. Sinds januari hieraanvoorafgaand reden er enige blauwe rijtuigen rond, voorzien van witte tweedeklas en zwarte derdeklas borden. |
|
serie A 5001-5008 A 5501-5512 zitplaatsen 1e klas: 42 (voormalig Aec) | |
serie AB 5611-5619 zitplaatsen: 24 / 24 (voormalig ABecm) | |
|
|
serie AB 5101-5111 AB 5601-5602 zitplaatsen 2e klas: 64 (voormalig Bec) | |
|
serie B 5201-5208 zitplaatsen: 64 (voormalig Bec / Ce8c) | |
serie B 5211-5241 B 5701-5714 (voormalig Cec) zitplaatsen: 88 | |
|
|
serie B 5301-5302 (voormalig Ces) B 5831-5866 (voormalig mCd) B 5801-5851 (voormalig mC) zitplaatsen: 88 | De plaatsing van de dakventilaroren is verschillend per type, maar de verdere indeling is gelijk. |
serie BD 5901-5908 zitplaatsen: 40 (voormalig mBD) | |
|
| |
Tussen Amsterdam en Rotterdam werd niet meer gebruik gemaakt van materieel 1924, maar van elektrische stroomlijnstellen mat '36 en mat '40.
Treinsamenstellingen Winterdienst 1947 tot 1950: Amsterdam - Amersfoort/Hilversum
Amsterdam - Amersfoort , Hilversum - Utrecht , Haarlem - IJmuiden
Rotterdam-Poort - Hoek van Holland
|
Treinsamenstellingen 1950 - 1956: Amsterdam - Zandvoort
Velsen - IJmuiden
|
|
mBD |
mCv | Amsterdam - Amersfoort
Amsterdam - Amersfoort
Versterking voor bovenstaande stammen
|
Vanaf 1956 werd de inzet van dit elektrische materieel sterk verminderd. Elke nieuwlevering van een Hondekoptreinstel materieel '54 betekende weer een stukje verdwijning van het oerdegelijke blokkendozenmaterieel. En toen, 30 mei 1959, was de allerlaatste dag voor de reguliere dienst van de elektrische blokkendozen. Een groot deel werd verbouwd om dienst te doen als getrokken rijtuig, anderen kregen emplooi bij het rijtuigpark van het dienstmaterieel.
|
vernummering 1951 |
mC |
9001-9038 |
mC |
9451-9482 |
mCD |
9101-9127 |
mCD |
9101-9121 |
mCD |
9151-9161 |
mCD |
9151-9160 |
mBD |
9171-9173 |
mBD |
9011-9013 |
mCv |
9401-9446 |
mCv |
9401-9440 |
mABD |
9801-9804 |
mBD |
9001-9004 |
|
|
|
|
ABec |
8501-8527 |
ABec |
8501-8522 |
ABec |
8532-8550 |
ABec |
8531-8548 |
ABec |
8551-8561 |
ABec |
8551-8560 |
Ces |
8101-8103 |
Ces |
8101-8102 |
Cesc |
8107-8110 |
Cesc |
8107-8110 |
Cec |
8503-8555 |
Cec |
8121-8161 |
Cec |
8581-8593 |
Cec |
8181-8190 |
vernummering 1956 |
16 |
A 8501 - 8522 |
A 5001-5008, A 5501-5512 |
13 |
A 8531-8548 |
AB 5101-5111, AB 5601-5602 |
9 |
A 8551-8560 |
AB 5611-5619 |
2 |
B 8101-8102 |
Bz 5301-5302 |
4 |
B 8107-8110 |
B 5211-5214 |
41 |
B 8121-8161 |
B 5215-5241, B 5701-5714 |
8 |
B 8181-8190 |
B 5201-5208 |
1 |
B 8195 |
Bz 5871 |
35 |
B 9401-9440 |
Bz 5831-5855, Bz 5856-5866 |
29 |
B 9451-9482 |
Bz 5801-5851 |
De rijtuigen zonder toiletinrichting hebben een z (de z van zonder) bij de benaming gekregen. | |
31 december 1953 nog in dienst aan electrisch buffermateriaal: 100 motorrijtuigen, 99 tussenrijtuigen, 7 E-wagens | |
Een stam is een basissamenstelling voor een aantal getrokken treinen. Deze stam wordt als een eenheid beschouwd en wordt in principe niet gewijzigd. Ter verhoging van het zitplaatsaanbod kan de stam uitgebreid worden met versterkingsrijtuigen.
| |
Vanaf 1962 werden de bufferrijtuigen nog hoofdzakelijk gebruikt als versterkingsrijtuigen |
Amsterdam - Alkmaar 1962
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tractie |
B |
B |
B |
A |
AB |
BD |
B |
B |
B |
B | Militairentrein 1963, hiervoor gebruikte men alleen nog de rijtuigen serie B 5200 en B 5800
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tractie |
tractie |
BD |
A |
B |
B |
B |
B |
B |
B | Militairentrein Vlissingen-Amsterdam 1966 werd ook ingezet in de gewone dienst Rotterdam - Lombardijen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tractie |
B |
AB 5600 |
B |
B |
B |
B |
B |
B |
|
Tussen 1960 en 1968 gingen 90 getrokken rijtuigen buiten dienst, in 1971 en 1972 de overige 30 rijtuigen. | | |