Stalen bagagewagens DIV en DV in MODEL
Last edited Februar, 2012 |
door Gerard van de Weerd |
Een bagagewagen is een rijtuig voor het vervoer van bagage. Omdat een bagagewagen
normaal niet voor personenvervoer gebruikt wordt, luidt de benaming dan ook bagagewagen
en niet bagagerijtuig.
Bagagewagens zijn voorzien van grote laaddeuren (bijvoorbeeld schuifdeuren of rolluiken)
en kunnen een of meerdere bagageruimten hebben. Ook is er een aparte ruimte voor de
conducteur voor het afhandelen van de administratie. Soms zijn de bagagewagens voorzien
van een zijdelingse loopgang, zodat de reizigers binnenin door kunnen lopen als de
wagen ergens halverwege de trein is geplaatst.
Bagagewagens werden voornamelijk gebruikt in passagierstreinen. Tot het midden van
de twintigste eeuw werden bagagewagens voor de veiligheid meestal direct achter de locomotief
geplaatst. Dit was bedoeld om bij een eventueel ongeval de passagiers in de houten
rijtuigen iets beter te beschermen. De stalen personenrijtuigen vanaf de dertiger
jaren zijn bij ongelukken zo stijf dat bagagewagens niet meer achter de locomotief,
maar overal in de trein geplaatst mogen zijn. De stalen D's waren de eerste stalen
gelaste vierassige bagagewagens die bij de spoorwegen in dienst gesteld waren.
Vierdeurs bagagewagens DIV
Vanaf 1932 werden bij de NS de verouderde houten bagagewagens vervangen door gelaste
stalen exemplaren. Er werden twee typen ontworpen, namelijk de kleine vierdeurs stalen
bagagewagen die bedoeld was voor de binnenlandse dienst en een grote zesdeurs stalen
bagagewagen voor de internationale dienst. Omdat bagagewagens het kenmerk D droegen,
is er sprake van een kleine stalen D (vierdeurs) en een grote stalen D (zesdeurs).
Kenmerkend voor deze stalen bagagewagens was de kleine uitbouw in de beide zijwanden.
Via raampjes in deze uitbouw kon de meerijdende hoofdconducteur langs de trein kijken.
Wat opviel aan de nieuwe stalen bagagewagens was het ontbreken van de tot nu toe gebruikelijke
dakkoepel.
De veertig vierdeurs bagagewagens waren vooral bedoeld voor de binnenlandse dienst
en voor het grenslandverkeer naar Duitsland en België.
De eerste serie is als volgt in dienst gesteld: |
6061 - 6070
|
1932 |
Allan |
6071 - 6080
|
1932 |
Beijnes |
De tweede serie is: |
6081 - 6090
|
1933 |
Allan |
6091 - 6100
|
1933 |
Werkspoor |
Beide deelseries waren identiek. |
|
kleine stalen bagagewagen DIV
|
NS D6061-6100
|
Gewicht: 36 ton |
Draagvermogen: 10 ton |
Rijtuigindeling
Aan een van de uiteinden was een balkon aangebracht, gevolgd door de conducteursafdeling.
Deze afdeling was voorzien van een middendoorloop met aan beide zijden een tweepersoonsbank
met omklapbare rugleuning. Op deze bank kon de conducteur door een klein raam in de
rijrichting langs de trein kijken. Onder de ene zitbank bevindt zich een kist voor kostbare artikelen en onder de andere
een kast voor de inventaris. Ook is hier een kleine elektrische kookplaat voor het
verwarmen van meegebracht eten aanwezig. De kookplaat werkte alleen als de trein reed
en de dynamo aan het draaistel voldoende energie hiervoor kon leveren.
Achter de conducteursafdeling was rechts de wc aangebracht. De rest van de wagen was
ingericht voor bagagevervoer. De grote ruimte werd door een schot in twee delen verdeeld.
De beide bagageafdelingen hadden aan beide zijden dubbele schuifdeuren die met elkaar
waren gekoppeld. Tegen de wanden waren schappen aangebracht voor het plaatsen van
kleine bagagestukken. Ook een loden bak was aanwezig voor het vervoeren van manden
met vis.
Techniek
Het stalen frame en de bekleding waren elektrisch gelast. Over de gehele lengte was
het onderstel voorzien van een gegolfde stalen vloer om het rijtuig voldoende stijfheid
te geven. De bovenbouw vormde een geheel met het onderstel zodat een zelfdragende
constructie verkregen was. De grote bagageruimte is door een schot in tweeën verdeeld.
Aan een zijde van het balkon is ook de schroefrem met handwiel aangebracht. Zij hadden
elektrische verlichting met 24 V gloeilampen, aangesloten op de accu.
Omdat de vierdeurs bagagewagens niet bedoeld waren voor internationaal verkeer voerden
zij geen RIC-teken. De zijwanden lopen aan de bovenzijde iets naar binnen, zodat vanuit
de uitbouw de conducteur vanuit zijn ruimte toch een goed uitzicht op de baan en seinen
had. De wagens waren voorzien van een lagedruk stoomverwarming.
Tijdens de bouw werden er gelaste zwanehalsdraaistellen gemaakt van hetzelfde type
welke ook onder de ovaalramers zaten. Echter, deze draaistellen werden toen niet geplaatst
onder de bagagewagens, maar kwamen onder de houten sneltreinrijtuigen serie AB 7501.
De bagagewagens kregen de oude Pruissische draaistellen van deze houten personenrijtuigen,
welke gebouwd waren tussen 1908 en 1920!
|
Verbouwingen.
De rijtuigen met de hoogste zes nummers (D6095- 6100) zijn in 1937 verbouwd ten behoeve
van de internationale dienst naar Zwitserland. Ze zijn daarbij vernummerd in D 7601
- D 7606. Zij kregen aan elke kant kopdeuren, vaste overgangshekjes, overloopplaten,
vouwbalgen model 1931 met ophanging aan de binnenzijde van de balgen, meerdere soorten
sluitseinijzers om de in het buitenland geldende seinbeelden te kunnen voeren, aangepaste
stoomverwarmings-koppelingen en elektrische verwarming, welke geschikt was voor meerdere
spanningen, te weten 1500V / 3000 V gelijkspanning en 1000V/ 1500 wisselspanning.
Ook verscheen het RIC-raster op deze wagens.
In mei 1940 sneuvelde D 6071 bij het bombardement op Rotterdam.
Na de oorlog werden zeven D's vermist en drie anderen waren zo beschadigd dat ze tussen
1947 en 1949 werden gesloopt. De vermiste wagens zijn in 1951 officieel uit het materieelpark
afgevoerd.
In 1949 kregen kregen de D's 7602-7604 twee gelijke en gehele afsluitbare ruimtes
voor de verzending onder douane-versluiting.
In hetzelfde jaar werden D 6073, 6075, 6076, 6077 voorzien van visbakken en D 6084,
6085, 6087, 6088, 6089, 6090 en 6091 van aangepaste lantaarnijzers en van veerogen
op de stelbalken om de bagagewagens te kunnen vastzetten op de veerboten over de Oostzee
en de Sont om naar Denemarken en Zweden te kunnen rijden. Vanwege de stugge draaistellen
kregen zij geen RIC teken voor Denemarken, en elke keer diende de NS apart toestemming
te vragen voor vervoer door Denemarken.
In 1952 werden de overige stalen D's vernummerd om tot een aaneengesloten nummerserie
te komen. In hetzelfde jaar werd de gehele serie ondergebracht in een andere nummerreeks,
te weten D 6701 - 6723, waarbij de wagens met veerogen en de wagens met visbakken
qua nummering bij elkaar bleven.
Vanwege de komst van de Plan E rijtuigen in 1954 volgde er weer een nummeraanpassing,
nu werden zij D 6301-6323.
In 1958 kregen de D 7601 - 7605 nieuwe draaistellen met rollagerpotten. Ook was inmiddels
hun verwarmingsinstallatie geschikt gemaakt voor meerdere Europese systemen.
Tenslotte kregen alle bagagewagens in 1969 nog een UIC code. Ook kwamen de opschriften
die eerst op de stelbalk waren aangebracht aan de onderzijde in het midden van de
wagenbak.
Enkele bagagewagens zijn in 1981 nog voorzien geweest van doorgaande luchtleidingen
op het dak om mee te kunnen rijden in de treinen van Den Haag naar Keulen in combinatie
met de toen gloednieuwe ICR rijtuigen.
Maar op 27 september 1981 gingen de laatste stalen D's buiten dienst, er waren toen
voldoende ICR-BKD's ingestroomd voor het bagagevervoer.
Uitbreiding internationaal verkeer
In 1956 werd de serie D7601 - 7605 aangepast. De visbakken werden verwijderd en ook
zij kregen veerogen op de stelbalken voor het vastzetten op de veerboten in Denemarken.
Tevens werd de sluitseinverlichting elektrisch uitgevoerd.
Nadat in 1937 al zes stalen D's waren verbouwd voor het verkeer naar Zwitserland werden
in 1957 en 1958 nog eens zeven wagens aangepast voor het grensoverschrijdende verkeer.
De D 6317 - 6323 werden daartoe vernummerd tot D 7611-7617, dus juist die wagens die
al veerogen hadden.
In
1957 werden de D's van de serie 7601 - 7605 aan elkaar gelijk gemaakt, dus allemaal
voorzien van een doorgaande zijgang en afsluitbare douaneruimtes. De twee bagageafdelingen
werden door deuren van de doorgaande gang gescheiden. Nu konden zij op elke plaats
in de trein worden opgenomen zonder de passagiersloop te hinderen en mochten dus ook
midden in een trein geplaatst worden. Met deze verbouwing kregen de wagens een uitgebreider
RIC-teken, nieuwe draaistellen systeem O (als van plan E) en elektrische sluitseinen.
De 7611- 7617 kregen de nieuwe vouwbalgophanging model 1954, hetzelfde type dat ook
bij de plan E rijtuigen was toegepast. (De 7601 - 7605 behielden hun oude vouwbalgophanging).
De wagens werden nu Berlijns blauw met zandgele biezen.
In 1959-1960 werden nog eens drie stalen D's verbouwd en vernummerd tot 7618-7620
en kregen dezelfde inrichting als de D 7611.
Kuikenwagens
Voor
het kuikenvervoer in de D108, Holland- Italië Expres werden in het voorjaar van 1958
de 6310 en 6311 verbouwd en genummerd in 7631 en 7632.
In de wagens waren speciale schappen aan gebracht om ongeveer 2600 dozen met eendagskuikens
te kunnen plaatsen. Per rijtuig werden op die manier ongeveer 130.000 kuikens vervoerd.
De beide stalen D's waren te herkennen aan hun luchtroosters aan de onderkant van
de deuren en extra ventilatoren op het dak.
Na twee jaar nog rondgereden te hebben op de oude Pruissiche draaistellen kregen zij
in 1960 ook de nieuwe draaistellen à la plan E. Ook deze wagens waren ondertussen
Berlijnsblauw geworden met gele biezen en een RIC aanduiding. Als bijzonderhied droegen
zij ook speciale koersborden, iets wat niet gebruikelijk was bij bagagewagens.
Na een paar jaar werd het kuikenvervoer wat minder en vanaf 1961 werd de D 7632 af
en toe gebruikt om scooters en brommers naar Duitsland te vervoeren. In 1966 ging
de D 7631 buiten dienst, gevolgd door de D 7632 in 1969.
D als hersporingswagen.
De overgebleven elf bagagewagens werden in de periode 1960- 1962 bij de firma Janssen
verbouwd tot hersporingswagens en vielen daarbij in de nummerreeks 157 101 tot en met
157 110.
De vouwbalgen werden verwijderd, het balkon bleef ongewijzigd, alleen de klapdeur
naar de conducteursruimte werd als schuifdeur uitgevoerd. Om meer verblijfsruimte
te krijgen werd de omklapbare bank vervangen door een tafel en op de plaats waar eerst
de tafels stonden kwamen vaste banken. Onder deze banken kwamen zware accu's, welke
via de depotvoeding opgeladen konden worden. Op de vroegere plaats van de wc kwam
nu een aanrecht met dubbele wasbak. Aan de andere kant werd een kooktoestel en een
koelkast geplaatst. De tussenwand tussen keuken en verblijfsafdeling werd verlaagd,
zodat een soort open ruimte ontstond. Na de keuken volgde een smal gangpad met aan
de ene kant de wc en aan de andere een kast voor de werkkleding. De rest bestond uit
de grote afdeling met diverse stellingen voor alle hulponderdelen. Bij de achterste
schuifdeuren was een geleiderails op hoofdhoogte aangebracht voor de takelinstallatie,
waarmee zware onderdelen makkelijk verplaatst konden worden. Helemaal achterin het
rijtuig stond het andere gereedschap en tegen de wand was een elektrische schakelkast
voor de binnen- en buitenverlichting.
Aan de buitenzijde waren ook aanpassingen gedaan. Elke schuifdeur had een raam gekregen.
Tussen de draaistellen onder de vloer was een grote opbergruimte aangebracht voor
kleine lorries, stophout, vijzels en dergelijke. Het remwerk en de dynamo moesten
daardoor opschuiven.
De D's kregen daartoe andere draaistellen met geïntegreerd remwerk, afkomstig van
mat '36. Hiervoor werden zowel motorloze motordraaistellen als loopdraaistellen gebruikt.
Boven de draaistellen hingen geel geschilderde spoorstaven voor de lorries, maar door
hun grote gewicht werden deze staven sporadisch gebruikt. Aan de buitenzijde van het
balkon kwam een stangconstructie die, in uitgeklapte toestand en voorzien van een
takel als hijsinstallatie gebruikt kon worden.
Bij de 157 106 werd op dak een bordesje aangebracht om gemakkelijk de schuitjes van
stroomafnemers van locs en treinstellen te verwisselen. Dit bordes was van binnenuit
via een luik in het dak te bereiken.
Twee hersporingswagens begeleidden de ongevallenkraan van Utrecht (D 157100, UIC-nummer
975 1 500) en van Eindhoven (157 105, UIC 975 1 505). Zij deden dit samen met twee
blokkendoosrijtuigen zodat elke ongevallenkraan twee begeleidingswagens had.
De 95-40 003 werd in 1981 na zijn buitendienststelling ingericht als ATB magazijn,
maar werd later gebruikt als hersporingswagen. De hersporingswagens werden alleen
ingezet bij onregelmatigheden zoals ontsporingen. De ongevallenkraan was bedoeld voor
het grotere werk en kwam alleen in beeld bij grote ongelukken, maar ook wel bij het
verwisselen van een defect draaistel van een loc of treinstel.
In de hoofdwerkplaats Amersfoort werd in 1990 begonnen met het reviseren van de hersporings-D's.
De NS onderzocht tevens of hersporingswagens konden worden vervangen door mobiele
wagens. Dit had tot gevolg dat drie D's werden afgevoerd. Deze D's konden meteen onderdelen
afstaan voor de te reviseren andere stalen D's.
Eind 1991 werd in Zwolle D 975 1 511 in nieuwe kleuren (geel, blauw , grijs) afgeleverd.
Nummering vierdeurs stalen D
nummer |
bouwjaar |
1937 |
1952 |
1954 |
1957-1960 |
1960-1962 |
UIC nummer 1969 |
afvoer |
opmerkingen |
D6061
|
1932
|
|
D6703
|
D6303
|
|
157 101
|
30 84 975 1 501-2
|
2000
|
In 2001 verkocht aan de SGB |
D6062
|
1932
|
|
|
|
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II , in 1951 afgevoerd
|
D6063
|
1932
|
|
D6704
|
D6304
|
D7618
|
|
51 84 95-40 015-3
|
1977
|
In 1977 verkocht aan SSN, in 1997 verkocht aan VSM
|
D6064
|
1932
|
|
D6705
|
D6305
|
D7619
|
|
51 84 95-40 016-1
|
1977
|
In 1980 gesloopt
|
D6065
|
1932
|
|
D6706
|
D6306
|
|
157 110
|
30 84 975 1 511-1
|
1998
|
In 1999 verkocht aan de STAR
|
D6066
|
1932
|
|
D6707
|
D6307
|
|
157 103
|
30 84 975 1 503-8
|
2000?
|
In 2001 verkocht aan een particulier
|
D6067
|
1932
|
|
|
|
|
|
|
1945
|
Oorlogsschade, gesloopt
|
D6068
|
1932
|
|
|
|
|
|
|
1945
|
Oorlogsschade, gesloopt
|
D6069
|
1932
|
|
D6708
|
D6308
|
D7620
|
|
51 84 95-40 017-9
|
1980
|
Gesloopt
|
D6070
|
1932
|
|
|
|
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II , in 1951 afgevoerd
|
D6071
|
1932
|
|
|
|
|
|
|
1940
|
Oorlogsschade, vernield in Rotterdam Maas, gesloopt
|
D6072
|
1932
|
|
D6713
|
D6313
|
|
157 108
|
30 84 975 1 508-7
|
1999
|
In 1999 verkocht aan Stibans, in 2009 naar HIJSM, in 2010 naar Stichting WIJS
|
D6073
|
1932
|
|
D6709
|
D6309
|
|
157 100
|
30 84 975 1 500-4
|
1991
|
Gesloopt
|
D6074
|
1932
|
|
D6714
|
D6314
|
|
157 102
|
30 84 975 1 502-0
|
1998
|
In 2001 verkocht aan de SGB
|
D6075
|
1932
|
|
D6710
|
D6310
|
D7631
|
|
|
1966
|
Gesloopt
|
D6076
|
1932
|
|
D6711
|
D6311
|
D7632
|
|
51 84 92-40 032-1
|
1969
|
Gesloopt
|
D6077
|
1932
|
|
D6712
|
D6312
|
|
157 104
|
30 84 975 1 504-6
|
1991
|
Gesloopt
|
D6078
|
1932
|
|
D6715
|
D6315
|
|
157 106
|
30 84 975 1 506-1
|
1991
|
Gesloopt
|
D6079
|
1932
|
|
|
|
|
|
|
1945
|
Oorlogsschade, gesloopt
|
D6080
|
1932
|
|
D6716
|
D6316
|
|
157 107
|
30 84 975 1 507-9
|
1998
|
In 1998 verkocht aan KLOK, in 2003 naar de Stibans, in 2009 naar Stichting TEE Nederland
|
D6081
|
1933
|
|
D6701
|
D6301
|
|
157 105
|
30 84 975 1 505-3
|
1991
|
Gesloopt
|
D6082
|
1933
|
|
D6702
|
D6302
|
|
157 109
|
30 84 975 1 510-3
|
1993
|
In 1996 verkocht aan Stibans
|
D6083
|
1933
|
|
|
|
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II, in 1951 afgevoerd
|
D6084
|
1933
|
|
D6718
|
D6318
|
D7612
|
|
51 84 95-40 007-0
|
1981
|
In 1981 verkocht aan de SGB, in 2000 gesloopt
|
D6085
|
1933
|
|
D6719
|
D6319
|
D7613
|
|
51 84 95-40 008-8
|
1981
|
Tot 1985 gebruikt als remwagen in sloopconvooien, gesloopt
|
D6086
|
1933
|
|
|
|
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II , in 1951 afgevoerd
|
D6087
|
1933
|
|
D6720
|
D6320
|
D7614
|
|
51 84 95-40 011-2
|
1979
|
In 1982 verkocht aan de VSM
|
D6088
|
1933
|
|
D6721
|
D6321
|
D7615
|
|
51 84 95-40 012-0
|
1977
|
Gesloopt
|
D6089
|
1933
|
|
D6722
|
D6322
|
D7616
|
|
51 84 95-40 013-8
|
1977
|
Gesloopt
|
D6090
|
1933
|
|
D6723
|
D6323
|
D7617
|
|
51 84 95-40 014-6
|
1977
|
In 1977 verkocht aan de NBDSM, in 1993 gesloopt
|
D6091
|
1933
|
|
D6717
|
D6317
|
D7611
|
|
51 84 95-40 006-2
|
1981
|
Gesloopt
|
D6092
|
1933
|
|
|
|
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II, in 1951 afgevoerd
|
D6093
|
1933
|
|
|
|
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II, in 1951 afgevoerd, staat in Hoyerswerda, Duitsland
|
D6094
|
1933
|
|
|
|
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II, in 1951 afgevoerd
|
D6095
|
1933
|
D7601
|
|
|
|
|
|
1951
|
Vermist na WO II, in 1951 afgevoerd
|
D6096
|
1933
|
D7602
|
|
|
|
|
|
1968
|
Gesloopt
|
D6097
|
1933
|
D7603
|
|
|
|
|
51 84 95-40 003-9
|
1981
|
In 1988 verkocht aan de Stibans, in 2000 geruild met SGB. |
D6098
|
1933
|
D7604
|
D6701II
|
|
|
|
51 84 95-40 001-3
|
1981
|
Tot 1985 gebruikt als remwagen in sloopconvooien, gesloopt
|
D6099
|
1933
|
D7605
|
|
|
|
|
51 84 95-40 005-4
|
1975
|
Gesloopt
|
D6100
|
1933
|
D7606
|
D6704II
|
|
|
|
51 84 95-40 004-7
|
1979
|
Gesloopt
|
Draaistelverwisselingen, uitvoering jaren '60
oud nummer |
1957-1960 |
type draaistel in |
vouwbalg |
1960-1962 |
1968 |
D6061
|
D6303
|
mat'34-1960
|
|
157 101
|
30 84 975 1 501-2
|
D6062
|
vermist, afgevoerd in 1951
|
|
D6063
|
D7618
|
type O 1960
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 015-3
|
D6064
|
D7619
|
type O 1960
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 016-1
|
D6065
|
D6306
|
mat'34-1960
|
|
157 110
|
30 84 975 1 511-1
|
D6066
|
D6307
|
mat'34-1960
|
|
157 103
|
30 84 975 1 503-8
|
D6067
|
oorlogsschade, afgevoerd in 1945 |
|
D6068
|
oorlogsschade, afgevoerd in 1945 |
|
D6069
|
D7620
|
type O 1960
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 017-9
|
D6070
|
vermist, afgevoerd in 1951
|
|
D6071
|
oorlogsschade, afgevoerd in 1940 |
|
D6072
|
D6313
|
mat'34-1960
|
|
157 108
|
30 84 975 1 508-7
|
D6073
|
D6309
|
mat'34-1960
|
|
157 100
|
30 84 975 1 500-4
|
D6074
|
D6314
|
mat'34-1960
|
|
157 102
|
30 84 975 1 502-0
|
D6075
|
D7631
|
type O 1958
|
|
-
|
-
|
D6076
|
D7632
|
type O 1958
|
|
-
|
51 84 92-40 032-1
|
D6077
|
D6312
|
mat'34-1960
|
|
157 104
|
30 84 975 1 504-6
|
D6078
|
D6315
|
mat'34-1960
|
|
157 106
|
30 84 975 1 506-1
|
D6079
|
oorlogsschade, afgevoerd in 1945 |
|
D6080
|
D6316
|
mat'34-1960
|
|
157 107
|
30 84 975 1 507-9
|
|
|
oud nummer |
1957-1960 |
type draaistel in |
vouwbalg |
1960-1962 |
1968 |
D6081
|
D6301
|
mat'34-1960
|
|
157 105
|
30 84 975 1 505-3
|
D6082
|
D6302
|
mat'34-1960
|
|
157 109
|
30 84 975 1 510-3
|
D6083
|
vermist, afgevoerd in 1951
|
|
D6084
|
D7612
|
type O 1957
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 007-0
|
D6085
|
D7613
|
type O 1957
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 008-8
|
D6086
|
vermist, afgevoerd in 1951
|
|
D6087
|
D7614
|
type O 1957
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 011-2
|
D6088
|
D7615
|
type O 1957
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 012-0
|
D6089
|
D7616
|
type O 1957
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 013-8
|
D6090
|
D7617
|
type O 1957
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 014-6
|
D6091
|
D7611
|
type O 1957
|
3 punts ophanging |
-
|
51 84 95-40 006-2
|
D6092
|
vermist, afgevoerd in 1951
|
|
D6093
|
vermist, afgevoerd in 1951
|
|
D6094
|
vermist, afgevoerd in 1951
|
|
D6095
|
vermist, afgevoerd in 1951
|
|
D6096
|
7602
|
type O 1957
|
hongaars |
-
|
|
D6097
|
7603
|
type O 1957
|
hongaars |
-
|
51 84 95-40 003-9
|
D6098
|
7601
|
type O 1957
|
hongaars |
-
|
51 84 95-40 001-3
|
D6099
|
7605
|
type O 1957
|
hongaars |
-
|
51 84 95-40 005-4
|
D6100
|
7604
|
type O 1957
|
hongaars |
-
|
51 84 95-40 004-7
|
|
|