Het elektrische stroomlijnmaterieel

materieel '46 - 4


Last edited April, 2005 door Gerard van de Weerd


Vierrijtuigstellen mat'46 serie 641

In de zomer van 1948 werden de elektrische vierwagentreinen serie 641 in dienst gesteld. Eerst werden er 21 vierwagenstellen afgeleverd, dan 13 tussenrijtuigen voor de verlenging van mat. '36 en daarna volgde de rest van de vierwagentreinen.
Een vierwagentrein mat. '46 is door het toepassen van gemeenschappelijk gebruikte draaisteldelen korter dan een vierwagentrein serie 600 en aanmerkelijk korter dan een vijfwagentrein serie 800. Het motorvermogen is daarbij ongeveer gelijk gebleven. Per ton treingewicht is het motorvermogen opgevoerd. De normale rijsnelheid is 125 km/h, bij inhalen kan gegaan worden tot 140 km/h. De tandwielverhouding en de wieldiameter van de mat.'46-ers zijn gelijk aan die van mat.'40, vandaar dezelfde maximum snelheid.
In eerste instantie heeft men in 1946 79 tweewagenstellen mat.'46 en 65 vierwagenstellen mat.'46 besteld. Voor de balkonplaatsing is gekeken naar ontwikkelingen in het buitenland, namelijk twee balkons met dubbele deuren op een kwart en op driekwart van de rijtuiglengte.

plancode nummer afleveringsjaar
Plan A : 664 - 705 1949, 1950, 1951
Plan B : 641 - 654 1948, 1949
Plan AB : 645 - 663 1949

De treinstellen waren allemaal, ondanks indeling in verschillende bouwplannen, volkomen gelijk uitgevoerd.


Ck
bakcode:
322.001 t/m 322.065
baklengte: 22090 mm
B
bakcode:
321.001 t/m 321.065
baklengte: 20690 mm

C
bakcode:
320.001 t/m 320.065
baklengte: 20690 mm

CDk
bakcode:
319.001 t/m 319.065
baklengte: 22090 mm

Laat de trein rijden !


serie ElD4    641 - 705

ontwerpsnelheid 140 km/h dienstsnelheid 125 km/h
lengte: 87,82 m gewicht: xx ton
vermogen 8 x 198½ = 1588 kW xx kW/ton
zitplaatsen 2e klas: 42     zitplaatsen 3e klas: 168

De elektrische uitrusting van mat.'46 bestaan uit twee onafhankelijke nagenoeg identieke delen van twee rijtuigbakken. Een vierwagenstel bestaat eigenlijk uit twee tweewagenstellen, zij het met minder stuurstanden. Bij een vierwagenstel heeft elke helft zijn eigen compressor, motorgenerator, accubatterij, stroomafnemer en reservestrooomafnemer. Begin jaren '50 had men ook concrete plannen voor een tweewagen dubbeldekstrein mat.'46 en zelfs voor uitbreiding tot zeswagenstellen mat.'46, welke uit drie identieke elektrische delen zou moeten bestaan!
Vandaag de dag ziet men het weer; l'histoire se repête, er is niets nieuws onder de zon.



Rijtuigindeling


Ck Achter de machinistencabine van het Ck-rijtuig bevindt zich een dienstbalkon. Dan volgen twee afgesloten coupé 's met 16 zitplaatsen 3e klasse en een afdeling voor 40 zitplaatsen 3e klasse en nog een afdleing met 16 zitplaatsen.
B Deze rijtuigbak is voorzien van een urinoir en een closet. Verder een afdeling met 18 tweedeklasplaatsen en vier afgesloten afdelingen voor 24 plaatsen.
C Dit rijtuig is voorzien van een restauratie afdeling met 11 zitplaatsen. De bekleding hiervan is bruin in plaats van groen. De kleine keuken is hier ook ondergebracht. Verder een derde klasse afdeling met 32 plaatsen en een afdeling met 16 zitplaatsen.
CDk Deze bevat twee derde klasse afdelingen met elk 24 plaatsen, een post- en een dienstafdeling en een grote bagageruimte. De rolluiken, die bij mat.'40 werden toegepast hebben niet voldaan, zodat er weer schuifdeuren toegepast worden.

Elke twee rijtuigen rusten op drie draaistellen, waarvan de beide buitenste motordraaistellen zijn. Op het middelste loopdraaistel rusten twee rijtuigbakken. De draaistellen, zoals die bij mat.'40 zijn toegepast hebben niet voldaan vanwege hun minder rustige gang. Bij de nieuwe draaistellen is teruggekeerd naar de uitvoering, welke mat.'36 ook had. Door het toepassen van andere kwaliteit verenstaal en uitvoering van het veerpakket hebben zowel de vier- als de tweewagenstellen altijd te maken gehad met een onrustige loop. Een groot pluspunt was de keuken met restauratie afdeling. Voor de grote doorgaande diensten werden vaak de 641-ers ingezet met bediende restauratie.



Kleurstelling

Bij aanvang waren de treinen donkergroen uitgevoerd met een aluminium kleurig dak en schortplaten. Langs de zijkanten twee rode biezen, die op de koppen verbreed waren.
In 1953 werd een nieuw kleurschema opgesteld waarin alleen monopigmente kleuren werden gebruikt. Op deze manier wilde men minder last krijgen door het uitbleken van kleuren. Het donkergroen van de treinstellen werd vervangen door grasgroen met rode biezen.
In 1956 kreeg ook deze serie te maken met klasseverandering. Nadien was er sprake van Bk, A, B en BDk.
In de loop van de jaren zestig kregen de treinstellen voor betere zichtbaarheid van wegwerkpersoneel langs de baan een gestyleerde V met gestreepte vleugels op de neus, beter bekend als "snor". De biezen langs de wanden werden daarbij ook crème van kleur.

In de jaren '70 verscheen het nu vertrouwde NS-logo in witte uitvoering op de zijwanden. Ook werden ze geleidelijk aan voorzien van blauwe reclamebanen. Die waren bedoeld vanwege reclame inkomsten. Maar de belangstelling vanuit het bedrijfsleven was niet wat men ervan verwacht had. Slechts enkele treinen zijn van reclamebanners voorzien geweest.



Klasseborden van 1947
tot juni 1956

Klasseborden van
1956 tot 1963

Plakplastic bord van
1963 tot 1983

De geel gekleurde streep boven de eerste klas compartimenten werd aangebracht vanaf 1957.



Kleuruitvoeringen van materieel '46

De uitvoering ten tijde van aflevering in 1949. In bronsgroene kleuren en met rode biezen pasten deze stellen helemaal bij hun voorgangers.
Klik op de pijltjesknop voor latere jaren.
      



Levensduurverlenging

Al één jaar na zijn indienststelling was stel 654 rijp voor de sloop. In Susteren reed hij achterop op een goederentrein. Bij de brand die toen volgde ging de gehele trein verloren.
Op 19 juni 1953 reed de nieuwe eloc 1303 met enige turkoozen rijtuigen plan D achterop stel 642. Twee rijtuigbakken gingen hierbij verloren.
8 Januari 1962 was een van de grootste tragedies, die de NS kende, de treinramp bij Harmelen. De ElD4 700 met de ElD2 297 botste tegen de eloc 1131. De 700 werd hierbij helemaal verwoest en bijna 100 mensen lieten hierbij het leven.
Diverse andere bakken liepen zware schade op ten gevolge van aanrijdingen bij overwegen. Om de treinen weer zo snel mogelijk op de baan te krijgen vonden er diverse bakwisselingen plaats. In de tabel is dit na te gaan. In 1955 werden alle bakken van treinstel 667 opgedeeld ten behoeve van vier andere treinstellen, het nummer verdween, maar het rollend materieel heeft nog jarenlang dienst gedaan!

In de jaren zestig werden de 46-vieren gemoderniseerd. Stroomlijnmaterieel '46 was de laatste aflevering, welke nog uitgerust was met gloeilampenverlichting. Ook waren er blauwe lampen aangebracht, dit was nog een oude eis als gevolg van de oorlog. Met een schakelaar diende de hele trein in het donker gehuld worden bij (vliegtuig)calamiteiten. In plaats van heldere verlichting gingen dan deze verduisteringslampen branden. Bij de revisies werden ondermeer nieuwe plafonds aangebracht met TL-verlichting.
Tussen 1971 en 1973 hebben een aantal treinstellen een nummer in de 1600 serie gekregen. Op deze manier waren ze herkenbaar vanwege de aanwezigheid van een sterilisator in de keuken. Dankzij deze apparatuur kon ongefilterd water uit de grondwaterleidingen van emplacementen worden gezuiverd voor de bereiding van smakelijke bakjes koffie en thee. Nadat de keukens tussen 1973 en 1974 werden gesloten kregen ze hun oude nummer weer terug.

Sloperij Koek in Mijdrecht was niet de enigste die zich met afvoer bezig hield. Vele "liefhebbers" wilden hem wel een handje helpen. Vanwege de vervoersplicht moesten ook toen al voetbalsupporters vervoerd worden. Erg voorzichtig gingen deze lieden niet met het interieur om, de spoorwegdirectie kwam hiervan echt wel op de hoogte. Voor dit massale transport werden deze vierwagenstellen ingezet, zij moesten toch op korte termijn gesloopt worden. Met als resultaat dat na een voetbalwedstrijd het stel gelijk richting Mijdrecht gedirigeerd kon worden .....
Van de gehele serie ElD4 641 - 705 is bijzonder weinig overgebleven, het enigste dat resteert is een deel van de cabine van mat. '46. Het betreft hier een kop van treinstel 654, dat op 9 april 1950 in Susteren is uitgebrand. Deze kop bevindt zich nu in het (oude) Spoorwegmuseum.
De vierwagenstellen zijn nooit gebruikt als dienstmaterieel. Jammer dat er van deze stellen met hun fraaie keuken niets bewaard is gebleven.



Paralympic-stellen

Voor de Olympische Spelen voor gehandicapten, die in de zomer van 1980 in Arnhem en Veenedaal werden gehouden heeft de NS zes vierwagenstellen aangepast voor grootschalig rolstoelvervoer. Er werd een sternet opgezet vanuit Rotterdam, Groningen, Sittard, Roosendaal en Alkmaar naar Arnhem en Veenendaal. De stellen 660, 661, 678, 679, 690 en 695 werden voor ongeveer de helft van hun interieur ontdaan om ruimte te bieden aan 90 rolstoelers en hun begeleiders. Elke trein had op zijn koersbord een van de letters A tot en met E voor de vijf punten van het sternet. Elke buitendeur was genummerd van 1 t/m 8, beginnend vanaf de Bk-bak. Op elke bak was een grote Paralympic sticker aangebracht. Vanuit diverse plaatsen reden deze treinen dan naar het sporttoernooi. Op de eerste dag (20 juni) maakten welgeteld 36 gehandicapten gebruik van deze treinen. Op de tweede dag niemand. Na vier dagen stopte de NS met deze service.
Twee maanden later gingen deze stellen richting sloper.



Treinsamenstellingen

De matzesenveertigers zijn in het gehele land ingezet geweest. De vierwagenstellen werden vooral in het begin gebruikt voor de sneltreindienst.
In hun nadagen kon men ze vooral zien bij het spitsvervoer, de rest van de dag stonden ze te wachten op de opstelsporen.



stoptreindienst

mat '46   ElD2

sneltreindienst

mat '46   ElD4

Meer  treinsamenstellingen   van het elektrische stroomlijn materieel '46 vind u hier.



Schaalmodellen in 1:87

Voor het uitbrengen van materieel '46 vierwagenstellen hebben de modelspoorfabrikanten nooit belangstelling gehad. Hier mallen voor ontwikkelen voor een kleine Nederlandse markt is niet lonend. Wil men toch hierover de beschikking hebben, dan wordt dat dus zelf bouwen.

Bij tijdschrift RailHobby jaargang 1987 in de april, mei/juni en juli/augustus nummers staat het bouwproject voor een tweewagenstel beschreven. Deze artikelen vormen de basis voor een groter project, namelijk het bouwen van een vierwagenstel, dat beschreven is in Railhobby nummer 4 van april 1988.



In Maastricht wacht dit mat'46-treinstel met stroomlijnpostrijtuig op nieuw werk.
datum onbekend (foto Arthur Staal, collectie Gerard van de Weerd)



Het vierwagenstel ElD4 683 wacht op het middenspoor.
Maastricht, augustus 1981. (© 2005 Gerard van de Weerd)



Een viertje passeert de uitgeschakelde blokpost bij Lent en steekt zo meteen de Waalbrug over voor het station van Nijmegen.
Lent, juli 1978. (© 2005 Gerard van de Weerd)



Enkele mat'46-ers op de opstelsporen in Nijmegen. Een deel van de VAM-trein wacht op verder transport naar Wijster.
Nijmegen, juli 1978. (© 2005 Gerard van de Weerd)




Het vierwagenstel 702 is het spoor bijster geraakt. Met dommekrachten en vijzels is de hersporingsploeg in de weer om de trein weer in het gareel te krijgen.
Op dat moment hield de NS "Open Dagen" in Haarlem omdat de spoorlijn Haarlem-Amsterdam 140 jaar bestond.
Haarlem, 16 oktober 1979 (© 2005 Gerard van de Weerd)




Het vierwagenstel ElD4 649 gekoppeld met het tweewagenstel 236 wacht langs het perronspoor op nieuwe reizigers.
Tiel, 16 februari 1982. (© 2005 Arthur Staal)



Zo ging het in het verleden. Een vierwagenstel beklimt de oprit naar de Hembrug over het Noordzeekanaal.
Zowel het treinstel als de Hembrug met de daarbij behorende bovenleidingsmasten zijn allemaal verleden tijd, een treintunnel verbindt nu de beide oevers met elkaar.
Nog meer gegevens over de Hembrug op deze link.

Amsterdam - Noorzeekanaal, het laatste jaar van de dienstuitvoering 1983. (© 2005 Arthur Staal)



Ook materieel '46 ontkwam niet aan de snijbrander. Hier enkele restanten van een onttakeld treinstel bij sloperij Koek.
Mijdrecht, 6 februari 1982. (© 2005 Arthur Staal)



Maatvoering

Ck elek. koprijtuig mat.'46
baklengte 22090 mm
bakcodenummer: 322



B elek. tussenrijtuig mat.'46
baklengte 20690 mm
bakcodenummer: 321



C elek. tussenrijtuig mat.'46
baklengte 20690 mm
bakcodenummer: 320
De zijkantindeling aan de keukenkant is verschillend aan die van de gangkant.



CDk elek. koprijtuig mat.'46
baklengte 22090 mm
bakcodenummer: 319




Plaatsing opschriften:

1 = Ck 641 8 = B 641 9 = C 641 16 = CDk 641
2 = WTL 6 = WTL 10 = WTL 15 = WTL
3 = Gewicht ... ton 7 = Gewicht ... ton 11 = Gewicht ... ton 14 = Gewicht ... ton
4 = 322.001
      GES.HLM. ......
      REV.HLM. ......
5 = 321.001
      GES.HLM. ......
      REV.HLM. ......
12 = 320.001
        GES.HLM. ......
        REV.HLM. ......
13 = 319.001
        GES.HLM. ......
        REV.HLM. ......



Nummering

mat '46         ElD4 641 - 705
trein in bakcodenummer bakwisselingen van wijziging    
stel dienst Ck B C CDk Bk A B BDk 1973 afvoer sloop bijzonderheden
641 jul 1948 322.001 321.001 320.001 319.001 641 641 641 641 jun 1976 jul 1976
642 aug 1948 322.002 321.002 320.002 319.002 642 642 642 642 C+CDk verwoest bij botsing met loc 1303, Weesp, 19-06-1953
apr 1954 322.002 321.002 320.005 319.005 642 642 645 645 642 weer in dienst met C+CDk 645
feb 1981 325.040 321.002 320.002 319.002 280 642 645 645 jan 1983 nov 1983 Brandschade Bk 642 Roosendaal, 12-1980
643 aug 1948 322.003 321.003 320.003 319.003 643 643 643 643     Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
jul 1954 322.003 321.003 320.006 319.006 643 643 646 646     BDk 643 beschadigd bij botsing met loc 2902 Zwolle, 1974.
dec 1974 322.003 321.003 320.006 319.054 643 643 646 694 okt 1982 dec 1982 Bk 694 naar de 643.
644 sep 1948 322.004 321.004 320.004 319.004 644 644 644 644 apr 1979 jun 1979
645 sep 1948 322.005 321.005 320.005 319.005 645 645 645 645 Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
jun 1954 322.005 321.005 320.003 319.003 645 645 643 643 mei 1976 mrt 1977
646 sep 1948 322.006 321.006 320.006 319.006 646 646 646 646 Doorschuiving na afvoer C+CDk 642 
okt 1954 322.006 321.006 320.007 319.007 646 646 647 647 Ck 646 vernield bij botsing Geldermalsen, 28-05-1955
jul 1955 322.015 321.006 320.007 319.007 655 646 647 647 1646 jun 1976 mei 1977 weer in dienst met Ck 655
647 sep 1948 322.007 321.007 320.007 319.007 647 647 647 647 Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
feb 1955 322.007 321.007 320.018 319.018 647 647 658 658 mei 1979 okt 1979
648 okt 1948 322.008 321.008 320.008 319.008 648 648 648 648 feb 1978 feb 1979 Botsschade Rotterdam, 01-1978
649 okt 1948 322.009 321.009 320.009 319.009 649 649 649 649 jan 1983 aug 1983
650 dec 1948 322.010 321.010 320.010 319.010 650 650 650 650 Bk 650 vernield na botsing met loc 1225 Arnhem, 13-06-1969.
nov 1969 325.011 321.010 320.010 319.010 251 650 650 650 1650 feb 1979 nov 1979 Bk 251 naar 650.   Storing winter 1979
651 dec 1948 322.011 321.011 320.011 319.011 651 651 651 651 Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
mei 1955 322.011 321.011 320.027 319.027 651 651 667 667 Revisie 04-1958: 651 krijgt B+BDk 657 
apr 1958 322.011 321.011 320.017 319.017 651 651 657 657 jul 1973 jul 1974
652 jan 1949 322.012 321.012 320.012 319.012 652 652 652 652 Na terzijdestelling 1977 Bk gewisseld met Bk 657 
sloop 322.017 321.012 320.012 319.012 657 652 652 652 1652 mrt 1977 sep 1977 In deze samenstelling gesloopt
653 feb 1949 322.013 321.013 320.013 319.013 653 653 653 653 jul 1973 jul 1974
654 feb 1949 322.014 321.014 320.014 319.014 654 654 654 654 1) apr 1950 mei 1950 Uitgebrand na botsing met goederentrein Susteren, 09-04-1950.
655 mrt 1949 322.015 321.015 320.015 319.015 655 655 655 655 Bij revisie Ck 655 naar 646. De 655 gecompleteerd met Ck 667.
aug 1955 322.027 321.015 320.015 319.015 667 655 655 655 1655 dec 1976 feb 1977
656 mrt 1949 322.016 321.016 320.016 319.016 656 656 656 656
apr 1955 322.016 321.016 320.011 319.011 656 656 651 651 mrt 1981 mei 1982
657 mrt 1949 322.017 321.017 320.017 319.017 657 657 657 657
apr 1958 322.017 321.017 320.027 319.027 657 657 667 667
apr 1977 322.012 321.017 320.027 319.027 652 657 667 667 mei 1979 sep 1979
658 mei 1949 322.018 321.018 320.018 319.018 658 658 658 658 Doorschuiving na afvoer C+CDk 642 
mrt 1955 322.018 321.018 320.025 319.025 658 658 665 665 1658 jun 1983 feb 1984
659 mei 1949 322.019 321.019 320.019 319.019 659 659 659 659 mrt 1983 feb 1984
660 mei 1949 322.020 321.020 320.020 319.020 660 660 660 660 aug 1980 okt 1980 Paralympic-stel
661 mei 1949 322.021 321.021 320.021 319.021 661 661 661 661 1661 aug 1980 mei 1981 Paralympic-stel
662 nov 1949 322.022 321.022 320.022 319.022 662 662 662 662 jun 1983 okt 1983  
663 nov 1949 322.023 321.023 320.023 319.023 663 663 663 663 Brandschade A 663 Rotterdam L, 31-07-1965 - Bk 663 naar 665 
dec 1965 322.025 321.023 320.023 319.023 665 663 663 663 jun 1978 jan 1980
664 dec 1949 322.024 321.024 320.024 319.024 664 664 664 664 Binnenbrand B 664 Utrecht, 20-05-1980. B 695 naar 664.
aug 1980 322.024 321.024 320.055 319.024 664 664 695 664 sep 1983 mei 1984
665 dec 1949 322.025 321.025 320.025 319.025 665 665 665 665 Doorschuiving na afvoer C+CDk 642 
mrt 1955 322.025 321.025 320.016 319.016 665 665 656 656 Bk 665 ontspoord Amsterdam, 24-07-1965. Bk 665 naar 663.
aug 1965 322.023 321.025 320.016 319.016 663 665 656 656 okt 1981 mei 1982
666 dec 1949 322.026 321.026 320.026 319.026 666 666 666 666 1666 sep 1983 dec 1983
667 dec 1949 322.027 321.027 320.027 319.027 667 667 667 667 mei 1955     Nummer 667 in 1955 verdwenen, bakken over andere stellen verdeeld.
668 dec 1949 322.028 321.028 320.028 319.028 668 668 668 668 BDk 668 verwoest bij overwegbotsing Heijthuysen, 09-11-1967.
sloop 322.062 321.028 320.028 319.028 702 668 668 668 nov 1967 mei 1968 Bk 668 naar 702. Sloop BDk 11-67, overige bakken per 5-68.
669 mrt 1950 322.029 321.029 320.029 319.029 669 669 669 669 okt 1978 nov 1979
670 mrt 1950 322.030 321.030 320.030 319.030 670 670 670 670 1670 sep 1983 mei 1984
671 mrt 1950 322.031 321.031 320.031 319.031 671 671 671 671 sep 1983 apr 1984
672 apr 1950 322.032 321.032 320.032 319.032 672 672 672 672 1672 sep 1983 mrt 1984
673 apr 1950 322.033 321.033 320.033 319.033 673 673 673 673 sep 1978 sep 1979
674 apr 1950 322.034 321.034 320.034 319.034 674 674 674 674 sep 1978 mei 1979
675 apr 1950 322.035 321.035 320.035 319.035 675 675 675 675 jul 1973 jul 1974
676 jun 1950 322.036 321.036 320.036 319.036 676 676 676 676 sep 183 apr 1984
677 jun 1950 322.037 321.037 320.037 319.037 677 677 677 677 jun 1978 okt 1979
678 jun 1950 322.038 321.038 320.038 319.038 678 678 678 678 1678 aug 1980 dec 1980 Paralympic-stel
679 jun 1950 322.039 321.039 320.039 319.039 679 679 679 679 1679 aug 1980 okt 1980 Paralympic-stel
680 jun 1950 322.040 321.040 320.040 319.040 680 680 680 680 sep 1983 jan 1984
681 jul 1950 322.041 321.041 320.041 319.041 681 681 681 681 jun 1978 dec 1979  
682 jul 1950 322.042 321.042 320.042 319.042 682 682 682 682 jan 1982 apr 1982
683 jul 1950 322.043 321.043 320.043 319.043 683 683 683 683 1683 sep 1983 aug 1984
684 aug 1950 322.044 321.044 320.044 319.044 684 684 684 684 1684 jun 1983 okt 1983
685 aug 1950 322.045 321.045 320.045 319.045 685 685 685 685 okt 1973 okt 1974
686 aug 1950 322.046 321.046 320.046 319.046 686 686 686 686 mei 1976 jun 1976
687 aug 1950 322.047 321.047 320.047 319.047 687 687 687 687 1687 sep 1983 jan 1984
688 aug 1950 322.048 321.048 320.048 319.048 688 688 688 688 sep 1983 jun 1984
689 sep 1950 322.049 321.049 320.049 319.049 689 689 689 689 jun 1983 jul 1983
690 jun 1951 322.050 321.050 320.050 319.050 690 690 690 690 aug 1980 nov 1980 Paralympic-stel
691 jul 1951 322.051 321.051 320.051 319.051 691 691 691 691 Bij revisie in 1973 gecompleteerd met Bk+BDk 696.
jul 1973 322.056 321.051 320.051 319.056 696 691 691 696 mrt 1983 jul 1983
692 jul 1951 322.052 321.052 320.052 319.052 692 692 692 692 apr 1979 sep 1979 Plukstel winter 1979
693 jul 1951 322.053 321.053 320.053 319.053 693 693 693 693 1693 okt 1978 nov 1979
694 jul 1951 322.054 321.054 320.054 319.054 694 694 694 694 Na terzijdestelling 1974 Bk gewisseld met Bk 646 uit trst. 643 
sloop 322.054 321.054 320.054 319.006 694 694 694 646 dec 1974 mrt 1975 In deze samenstelling gesloopt 
695 aug 1951 322.055 321.055 320.055 319.055 695 695 695 695 Na terzijdestelling 1980 B gewisseld met B 664Paralympic-stel
sloop 322.055 321.055 320.024 319.055 695 695 664 695 aug 1980 jun 1982 In deze samenstelling gesloopt, Paralympic-stel
696 aug 1951 322.056 321.056 320.056 319.056 696 696 696 696 1696 Brandschade A+B 1696, Den Bosch, 26-04-1973.
sloop 322.051 321.056 320.056 319.051 691 696 696 691 jul 1973 okt 1974 Bk+BDk 696 naar 691. In deze samenstelling gesloopt.
697 aug 1951 322.057 321.057 320.057 319.057 697 697 697 697 In 1977 in dienst met B+BDk 698
mrt 1977 322.057 321.057 320.058 319.058 697 697 698 698 1697 feb 1979 okt 1979 Ontsporing Zwolle, 7-11-1978 
698 sep 1951 322.058 321.058 320.058 319.058 698 698 698 698 Terzijde 1977 met elektrische storing. B+BDk naar 697.
sloop 322.058 321.058 320.057 319.057 698 698 697 697 mrt 1977 aug 1977 In deze samenstelling gesloopt.
699 okt 1951 322.059 321.059 320.059 319.059 699 699 699 699 sep 1978 nov 1979
700 okt 1951 322.060 321.060 320.060 319.060 700 700 700 700 jan 1962 jan 1962 A+B+BDk verwoest bij ramp Harmelen, 08-01-1962
Bk over, gesloopt 11-1962.
701 okt 1951 322.061 321.061 320.061 319.061 701 701 701 701 jun 1983 sep 1983
702 okt 1951 322.062 321.062 320.062 319.062 792 702 702 702
mrt 1968 322.028 321.062 320.062 319.062 668 702 702 702 apr 1981 jan 1982
703 okt 1951 322.063 321.063 320.063 319.063 703 703 703 703 feb 1974 mrt 1974 Uitgebrand Zwolle, 26-02-1974.
704 okt 1951 322.064 321.064 320.064 319.064 704 704 704 704 B 704 zwaar beschadigd Den Haag HS, 21-12-1955.
jan 1956 322.064 321.027 320.064 319.064 704 667 704 704 feb 1983 sep 1983 704 gecompleteerd met B 667. Trnr had in feite 667 moeten zijn.
705 nov 1951 322.065 321.065 320.065 319.065 705 705 705 705 jul 1981 okt 1981
De stellen 660, 661, 678, 679, 690 en 695 waren ingericht voor rolstoelvervoer t.b.v. Paralympics van 21 juni 1980 t/m 05 juli 1980.

Legenda:   Per 29 april 2006 tabel-vernummeringen uitgebreid met gegevens van Hans de Vlaming.

1)  deel cabine staat in Spoorwegmuseum




   Rijtuigcodering:
El
elektrisch
A
eerste klasse
B
tweede klasse
C
derde klasse
D
bagage afdeling
k
koprijtuig

BCDk
koprijtuig met bagageafdeling en 2e en 3e klasse
mat '35-2  <->  mat '36-2  <->  mat '36-4  <->  mat '40-2  <->  mat '40-5  <->  mat '46-2  <->  mat '46-4  <->  mat '54-2  <->  mat '54-4  <->  mat '56-2  <->  Pec
Copyright 2024 door Gerard van de Weerd