Het elektrische stroomlijnmaterieel
materieel '46 - 4
Last edited April, 2005 |
door Gerard van de Weerd |
Vierrijtuigstellen mat'46 serie 641
In de zomer van 1948 werden de elektrische vierwagentreinen serie 641 in dienst gesteld.
Eerst werden er 21 vierwagenstellen afgeleverd, dan 13 tussenrijtuigen voor
de verlenging van mat. '36 en daarna volgde de rest van de vierwagentreinen.
Een vierwagentrein mat. '46 is door het toepassen van gemeenschappelijk gebruikte
draaisteldelen korter dan een vierwagentrein serie 600 en aanmerkelijk korter dan
een vijfwagentrein serie 800. Het motorvermogen is daarbij ongeveer gelijk gebleven.
Per ton treingewicht is het motorvermogen opgevoerd. De normale rijsnelheid is 125
km/h, bij inhalen kan gegaan worden tot 140 km/h. De tandwielverhouding en de wieldiameter
van de mat.'46-ers zijn gelijk aan die van mat.'40, vandaar dezelfde maximum snelheid.
In eerste instantie heeft men in 1946 79 tweewagenstellen mat.'46
en 65 vierwagenstellen mat.'46 besteld. Voor de balkonplaatsing is gekeken naar ontwikkelingen
in het buitenland, namelijk twee balkons met dubbele deuren op een kwart en op driekwart
van de rijtuiglengte.
plancode |
nummer |
afleveringsjaar |
Plan A :
|
664 - 705 |
1949, 1950, 1951 |
Plan B :
|
641 - 654 |
1948, 1949 |
Plan AB :
|
645 - 663 |
1949 |
De treinstellen waren allemaal, ondanks indeling in verschillende bouwplannen, volkomen
gelijk uitgevoerd.
|
|
|
Ck
bakcode:
322.001 t/m 322.065
baklengte: 22090 mm |
|
|
|
B
bakcode:
321.001 t/m 321.065
baklengte: 20690 mm |
|
C
bakcode:
320.001 t/m 320.065
baklengte: 20690 mm |
|
|
|
CDk
bakcode:
319.001 t/m 319.065
baklengte: 22090 mm |
|
|
|
Laat
de trein rijden !
|
|
serie ElD4 641 - 705
|
ontwerpsnelheid 140 km/h |
dienstsnelheid 125 km/h |
lengte: 87,82 m |
gewicht: xx ton |
vermogen 8 x 198½ = 1588 kW |
xx kW/ton |
zitplaatsen 2e klas: 42 |
zitplaatsen 3e klas: 168 |
|
De elektrische uitrusting van mat.'46 bestaan uit twee onafhankelijke nagenoeg identieke
delen van twee rijtuigbakken. Een vierwagenstel bestaat eigenlijk uit twee tweewagenstellen,
zij het met minder stuurstanden. Bij een vierwagenstel heeft elke helft zijn eigen
compressor, motorgenerator, accubatterij, stroomafnemer en reservestrooomafnemer.
Begin jaren '50 had men ook concrete plannen voor een tweewagen
dubbeldekstrein mat.'46 en zelfs voor uitbreiding tot zeswagenstellen mat.'46,
welke uit drie identieke elektrische delen zou moeten bestaan!
Vandaag de dag ziet men het weer; l'histoire se repête, er is niets nieuws onder de
zon.
Rijtuigindeling
Ck
|
Achter de machinistencabine van het Ck-rijtuig bevindt zich een dienstbalkon. Dan
volgen twee afgesloten coupé 's met 16 zitplaatsen 3e klasse en een afdeling voor
40 zitplaatsen 3e klasse en nog een afdleing met 16 zitplaatsen.
|
B
|
Deze rijtuigbak is voorzien van een urinoir en een closet. Verder een afdeling met
18 tweedeklasplaatsen en vier afgesloten afdelingen voor 24 plaatsen.
|
C
|
Dit rijtuig is voorzien van een restauratie afdeling met 11 zitplaatsen. De bekleding
hiervan is bruin in plaats van groen. De kleine keuken is hier ook ondergebracht.
Verder een derde klasse afdeling met 32 plaatsen en een afdeling met 16 zitplaatsen.
|
CDk
|
Deze bevat twee derde klasse afdelingen met elk 24 plaatsen, een post- en een dienstafdeling
en een grote bagageruimte. De rolluiken, die bij mat.'40 werden toegepast hebben niet
voldaan, zodat er weer schuifdeuren toegepast worden.
|
Elke twee rijtuigen rusten op drie draaistellen, waarvan de beide buitenste motordraaistellen
zijn. Op het middelste loopdraaistel rusten twee rijtuigbakken. De draaistellen, zoals
die bij mat.'40 zijn toegepast hebben niet voldaan vanwege hun minder rustige gang.
Bij de nieuwe draaistellen is teruggekeerd naar de uitvoering, welke mat.'36 ook had.
Door het toepassen van andere kwaliteit verenstaal en uitvoering van het veerpakket
hebben zowel de vier- als de tweewagenstellen altijd te maken gehad met een onrustige
loop. Een groot pluspunt was de keuken met restauratie afdeling. Voor de grote doorgaande
diensten werden vaak de 641-ers ingezet met bediende restauratie.
Kleurstelling
Bij aanvang waren de treinen donkergroen uitgevoerd met een aluminium kleurig dak
en schortplaten. Langs de zijkanten twee rode biezen, die op de koppen verbreed waren.
In 1953 werd een nieuw kleurschema opgesteld waarin alleen monopigmente kleuren werden
gebruikt. Op deze manier wilde men minder last krijgen door het uitbleken van kleuren.
Het donkergroen van de treinstellen werd vervangen door grasgroen met rode biezen.
In 1956 kreeg ook deze serie te maken met klasseverandering. Nadien was er sprake
van Bk, A, B en BDk.
In de loop van de jaren zestig kregen de treinstellen voor betere zichtbaarheid van
wegwerkpersoneel langs de baan een gestyleerde V met gestreepte vleugels op de neus,
beter bekend als "snor". De biezen langs de wanden werden daarbij ook crème van kleur.
In de jaren '70 verscheen het nu vertrouwde NS-logo in witte uitvoering op de zijwanden.
Ook werden ze geleidelijk aan voorzien van blauwe reclamebanen. Die waren bedoeld
vanwege reclame inkomsten. Maar de belangstelling vanuit het bedrijfsleven was niet
wat men ervan verwacht had. Slechts enkele treinen zijn van reclamebanners voorzien
geweest.
Klasseborden van 1947
tot juni 1956
|
|
Klasseborden van
1956 tot 1963
|
|
Plakplastic bord van
1963 tot 1983
|
|
De geel gekleurde streep boven de eerste klas compartimenten werd aangebracht vanaf
1957.
|
Kleuruitvoeringen van materieel '46
Levensduurverlenging
Al één jaar na zijn indienststelling was stel 654 rijp voor de sloop. In Susteren
reed hij achterop op een goederentrein. Bij de brand die toen volgde ging de gehele
trein verloren.
Op 19 juni 1953 reed de nieuwe eloc 1303 met enige turkoozen rijtuigen plan D achterop
stel 642. Twee rijtuigbakken gingen hierbij verloren.
8 Januari 1962 was een van de grootste tragedies, die de NS kende, de treinramp bij
Harmelen. De ElD4 700 met de ElD2 297 botste tegen de eloc 1131. De 700 werd hierbij
helemaal verwoest en bijna 100 mensen lieten hierbij het leven.
Diverse andere bakken liepen zware schade op ten gevolge van aanrijdingen bij overwegen.
Om de treinen weer zo snel mogelijk op de baan te krijgen vonden er diverse bakwisselingen
plaats. In de tabel is dit na te gaan. In 1955 werden alle bakken van treinstel 667
opgedeeld ten behoeve van vier andere treinstellen, het nummer verdween, maar het
rollend materieel heeft nog jarenlang dienst gedaan!
In de jaren zestig werden de 46-vieren gemoderniseerd. Stroomlijnmaterieel '46 was
de laatste aflevering, welke nog uitgerust was met gloeilampenverlichting. Ook waren
er blauwe lampen aangebracht, dit was nog een oude eis als gevolg van de oorlog. Met
een schakelaar diende de hele trein in het donker gehuld worden bij (vliegtuig)calamiteiten.
In plaats van heldere verlichting gingen dan deze verduisteringslampen branden. Bij
de revisies werden ondermeer nieuwe plafonds aangebracht met TL-verlichting.
Tussen 1971 en 1973 hebben een aantal treinstellen een nummer in de 1600 serie gekregen.
Op deze manier waren ze herkenbaar vanwege de aanwezigheid van een sterilisator in
de keuken. Dankzij deze apparatuur kon ongefilterd water uit de grondwaterleidingen
van emplacementen worden gezuiverd voor de bereiding van smakelijke bakjes koffie
en thee. Nadat de keukens tussen 1973 en 1974 werden gesloten kregen ze hun oude nummer
weer terug.
Sloperij Koek in Mijdrecht was niet de enigste die zich met afvoer bezig hield. Vele
"liefhebbers" wilden hem wel een handje helpen. Vanwege de vervoersplicht moesten
ook toen al voetbalsupporters vervoerd worden. Erg voorzichtig gingen deze lieden
niet met het interieur om, de spoorwegdirectie kwam hiervan echt wel op de hoogte.
Voor dit massale transport werden deze vierwagenstellen ingezet, zij moesten toch
op korte termijn gesloopt worden. Met als resultaat dat na een voetbalwedstrijd het
stel gelijk richting Mijdrecht gedirigeerd kon worden .....
Van de gehele serie ElD4 641 - 705 is bijzonder weinig overgebleven, het enigste dat
resteert is een deel van de cabine van mat. '46. Het betreft hier een kop van treinstel
654, dat op 9 april 1950 in Susteren is uitgebrand. Deze kop bevindt zich nu in het
(oude) Spoorwegmuseum.
De vierwagenstellen zijn nooit gebruikt als dienstmaterieel. Jammer dat er van deze
stellen met hun fraaie keuken niets bewaard is gebleven.
Paralympic-stellen
Voor de Olympische Spelen voor gehandicapten, die in de zomer van 1980 in Arnhem en
Veenedaal werden gehouden heeft de NS zes vierwagenstellen aangepast voor grootschalig
rolstoelvervoer. Er werd een sternet opgezet vanuit Rotterdam, Groningen, Sittard,
Roosendaal en Alkmaar naar Arnhem en Veenendaal. De stellen 660, 661, 678, 679, 690
en 695 werden voor ongeveer de helft van hun interieur ontdaan om ruimte te bieden
aan 90 rolstoelers en hun begeleiders. Elke trein had op zijn koersbord een van de
letters A tot en met E voor de vijf punten van het sternet. Elke buitendeur was genummerd
van 1 t/m 8, beginnend vanaf de Bk-bak. Op elke bak was een grote Paralympic sticker
aangebracht. Vanuit diverse plaatsen reden deze treinen dan naar het sporttoernooi.
Op de eerste dag (20 juni) maakten welgeteld 36 gehandicapten gebruik van deze treinen.
Op de tweede dag niemand. Na vier dagen stopte de NS met deze service.
Twee maanden later gingen deze stellen richting sloper.
Treinsamenstellingen
De matzesenveertigers zijn in het gehele land ingezet geweest. De vierwagenstellen
werden vooral in het begin gebruikt voor de sneltreindienst.
In hun nadagen kon men ze vooral zien bij het spitsvervoer, de rest van de dag stonden
ze te wachten op de opstelsporen.
stoptreindienst
|
|
mat '46 ElD2
|
sneltreindienst
|
Schaalmodellen in 1:87
Voor het uitbrengen van materieel '46 vierwagenstellen hebben de modelspoorfabrikanten
nooit belangstelling gehad. Hier mallen voor ontwikkelen voor een kleine Nederlandse
markt is niet lonend. Wil men toch hierover de beschikking hebben, dan wordt dat dus
zelf bouwen.
Bij tijdschrift RailHobby jaargang 1987 in
de april, mei/juni en juli/augustus nummers staat het bouwproject voor een tweewagenstel
beschreven. Deze artikelen vormen de basis voor een groter project, namelijk het bouwen
van een vierwagenstel, dat beschreven is in Railhobby nummer 4 van april 1988.
|
In Maastricht wacht dit mat'46-treinstel met stroomlijnpostrijtuig op nieuw werk. |
datum onbekend
|
(foto Arthur Staal, collectie Gerard van de Weerd) |
|
Het vierwagenstel ElD4 683 wacht op het middenspoor. |
Maastricht, augustus 1981. |
(© 2005 Gerard van de Weerd)
|
|
Een viertje passeert de uitgeschakelde blokpost bij Lent en steekt zo meteen de Waalbrug
over voor het station van Nijmegen. |
Lent, juli 1978. |
(© 2005 Gerard van de Weerd)
|
|
Enkele mat'46-ers op de opstelsporen in Nijmegen. Een deel van de VAM-trein wacht
op verder transport naar Wijster. |
Nijmegen, juli 1978. |
(© 2005 Gerard van de Weerd)
|
|
Het vierwagenstel 702 is het spoor bijster geraakt. Met dommekrachten en vijzels is
de hersporingsploeg in de weer om de trein weer in het gareel te krijgen.
Op dat moment hield de NS "Open Dagen" in Haarlem omdat de spoorlijn Haarlem-Amsterdam
140 jaar bestond. |
Haarlem, 16 oktober 1979 |
(© 2005 Gerard van de Weerd)
|
|
Het vierwagenstel ElD4 649 gekoppeld met het tweewagenstel 236 wacht langs het perronspoor
op nieuwe reizigers. |
Tiel, 16 februari 1982. |
(© 2005 Arthur Staal)
|
|
Zo ging het in het verleden. Een vierwagenstel beklimt de oprit naar de Hembrug over
het Noordzeekanaal.
Zowel het treinstel als de Hembrug met de daarbij behorende bovenleidingsmasten zijn
allemaal verleden tijd, een treintunnel verbindt nu de beide oevers met elkaar.
|
Nog meer gegevens over de Hembrug op
deze link.
|
|
Amsterdam - Noorzeekanaal, het laatste jaar van de dienstuitvoering 1983. |
(© 2005 Arthur Staal)
|
|
Ook materieel '46 ontkwam niet aan de snijbrander. Hier enkele restanten van een onttakeld
treinstel bij sloperij Koek. |
Mijdrecht, 6 februari 1982. |
(© 2005 Arthur Staal)
|
Maatvoering
Ck elek. koprijtuig mat.'46
baklengte 22090 mm
bakcodenummer: 322 |
|
|
|
|
B elek. tussenrijtuig mat.'46
baklengte 20690 mm
bakcodenummer: 321 |
|
|
C elek. tussenrijtuig mat.'46
baklengte 20690 mm
bakcodenummer: 320 |
|
|
|
|
De zijkantindeling aan de keukenkant is verschillend aan die van de gangkant. |
|
CDk elek. koprijtuig mat.'46
baklengte 22090 mm
bakcodenummer: 319 |
|
|
Plaatsing opschriften:
|
1 = Ck 641 |
8 = B 641 |
9 = C 641 |
16 = CDk 641 |
2 = WTL |
6 = WTL |
10 = WTL |
15 = WTL |
3 = Gewicht ... ton |
7 = Gewicht ... ton |
11 = Gewicht ... ton |
14 = Gewicht ... ton |
4 = 322.001
GES.HLM. ......
REV.HLM. ...... |
5 = 321.001
GES.HLM. ......
REV.HLM. ...... |
12 = 320.001
GES.HLM. ......
REV.HLM. ......
|
13 = 319.001
GES.HLM. ......
REV.HLM. ......
|
Nummering
mat '46 ElD4 641
- 705 |
trein |
in |
bakcodenummer |
bakwisselingen |
van |
wijziging |
|
|
stel |
dienst |
Ck |
B |
C |
CDk |
Bk |
A |
B |
BDk |
1973 |
afvoer |
sloop |
bijzonderheden
|
|
641 |
jul 1948 |
322.001 |
321.001 |
320.001 |
319.001 |
641 |
641 |
641 |
641 |
|
jun 1976 |
jul 1976 |
|
|
642 |
aug 1948 |
322.002 |
321.002 |
320.002 |
319.002 |
642 |
642 |
642 |
642 |
|
|
|
C+CDk verwoest bij botsing met loc 1303, Weesp, 19-06-1953 |
apr 1954 |
322.002 |
321.002 |
320.005 |
319.005 |
642 |
642 |
645 |
645 |
|
|
|
642 weer in dienst met C+CDk 645 |
feb 1981
|
325.040 |
321.002 |
320.002 |
319.002 |
280 |
642 |
645 |
645 |
|
jan 1983 |
nov 1983 |
Brandschade Bk 642 Roosendaal, 12-1980
|
|
643 |
aug 1948
|
322.003 |
321.003 |
320.003 |
319.003 |
643 |
643 |
643 |
643 |
|
|
|
Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
|
jul 1954 |
322.003 |
321.003 |
320.006 |
319.006 |
643 |
643 |
646 |
646 |
|
|
|
BDk 643 beschadigd bij botsing met loc 2902 Zwolle, 1974. |
dec 1974 |
322.003 |
321.003 |
320.006 |
319.054 |
643 |
643 |
646 |
694 |
|
okt 1982 |
dec 1982 |
Bk 694 naar de 643. |
|
644 |
sep 1948
|
322.004 |
321.004 |
320.004 |
319.004 |
644 |
644 |
644 |
644 |
|
apr 1979 |
jun 1979 |
|
|
645 |
sep 1948
|
322.005 |
321.005 |
320.005 |
319.005 |
645 |
645 |
645 |
645 |
|
|
|
Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
|
jun 1954 |
322.005 |
321.005 |
320.003 |
319.003 |
645 |
645 |
643 |
643 |
|
mei 1976 |
mrt 1977 |
|
|
646 |
sep 1948
|
322.006 |
321.006 |
320.006 |
319.006 |
646 |
646 |
646 |
646 |
|
|
|
Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
|
okt 1954 |
322.006 |
321.006 |
320.007 |
319.007 |
646 |
646 |
647 |
647 |
|
|
|
Ck 646 vernield bij botsing Geldermalsen, 28-05-1955
|
jul 1955 |
322.015 |
321.006 |
320.007 |
319.007 |
655 |
646 |
647 |
647 |
1646 |
jun 1976 |
mei 1977 |
weer in dienst met Ck 655 |
|
647 |
sep 1948
|
322.007 |
321.007 |
320.007 |
319.007 |
647 |
647 |
647 |
647 |
|
|
|
Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
|
feb 1955 |
322.007 |
321.007 |
320.018 |
319.018 |
647 |
647 |
658 |
658 |
|
mei 1979 |
okt 1979 |
|
|
648 |
okt 1948
|
322.008 |
321.008 |
320.008 |
319.008 |
648 |
648 |
648 |
648 |
|
feb 1978 |
feb 1979 |
Botsschade Rotterdam, 01-1978
|
|
649 |
okt 1948
|
322.009 |
321.009 |
320.009 |
319.009 |
649 |
649 |
649 |
649 |
|
jan 1983 |
aug 1983 |
|
|
650 |
dec 1948
|
322.010 |
321.010 |
320.010 |
319.010 |
650 |
650 |
650 |
650 |
|
|
|
Bk 650 vernield na botsing met loc 1225 Arnhem, 13-06-1969.
|
nov 1969 |
325.011 |
321.010 |
320.010 |
319.010 |
251 |
650 |
650 |
650 |
1650 |
feb 1979 |
nov 1979 |
Bk 251 naar 650. Storing winter 1979
|
|
651 |
dec 1948
|
322.011 |
321.011 |
320.011 |
319.011 |
651 |
651 |
651 |
651 |
|
|
|
Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
|
mei 1955 |
322.011 |
321.011 |
320.027 |
319.027 |
651 |
651 |
667 |
667 |
|
|
|
Revisie 04-1958: 651 krijgt B+BDk 657
|
apr 1958 |
322.011 |
321.011 |
320.017 |
319.017 |
651 |
651 |
657 |
657 |
|
jul 1973 |
jul 1974 |
|
|
652 |
jan 1949
|
322.012 |
321.012 |
320.012 |
319.012 |
652 |
652 |
652 |
652 |
|
|
|
Na terzijdestelling 1977 Bk gewisseld met Bk 657
|
sloop |
322.017 |
321.012 |
320.012 |
319.012 |
657 |
652 |
652 |
652 |
1652 |
mrt 1977 |
sep 1977 |
In deze samenstelling gesloopt
|
|
653 |
feb 1949
|
322.013 |
321.013 |
320.013 |
319.013 |
653 |
653 |
653 |
653 |
|
jul 1973 |
jul 1974 |
|
|
654 |
feb 1949
|
322.014 |
321.014 |
320.014 |
319.014 |
654 |
654 |
654 |
654 |
1) |
apr 1950 |
mei 1950 |
Uitgebrand na botsing met goederentrein Susteren, 09-04-1950.
|
|
655 |
mrt 1949
|
322.015 |
321.015 |
320.015 |
319.015 |
655 |
655 |
655 |
655 |
|
|
|
Bij revisie Ck 655 naar 646. De 655 gecompleteerd met Ck 667.
|
aug 1955 |
322.027 |
321.015 |
320.015 |
319.015 |
667 |
655 |
655 |
655 |
1655 |
dec 1976 |
feb 1977 |
|
|
656 |
mrt 1949
|
322.016 |
321.016 |
320.016 |
319.016 |
656 |
656 |
656 |
656 |
|
|
|
|
apr 1955 |
322.016 |
321.016 |
320.011 |
319.011 |
656 |
656 |
651 |
651 |
|
mrt 1981 |
mei 1982 |
|
|
657 |
mrt 1949
|
322.017 |
321.017 |
320.017 |
319.017 |
657 |
657 |
657 |
657 |
|
|
|
|
apr 1958 |
322.017 |
321.017 |
320.027 |
319.027 |
657 |
657 |
667 |
667 |
|
|
|
|
apr 1977 |
322.012 |
321.017 |
320.027 |
319.027 |
652 |
657 |
667 |
667 |
|
mei 1979 |
sep 1979 |
|
|
658 |
mei 1949
|
322.018 |
321.018 |
320.018 |
319.018 |
658 |
658 |
658 |
658 |
|
|
|
Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
|
mrt 1955 |
322.018 |
321.018 |
320.025 |
319.025 |
658 |
658 |
665 |
665 |
1658 |
jun 1983 |
feb 1984 |
|
|
659 |
mei 1949
|
322.019 |
321.019 |
320.019 |
319.019 |
659 |
659 |
659 |
659 |
|
mrt 1983 |
feb 1984 |
|
|
660 |
mei 1949
|
322.020 |
321.020 |
320.020 |
319.020 |
660 |
660 |
660 |
660 |
|
aug 1980 |
okt 1980 |
Paralympic-stel |
|
661 |
mei 1949
|
322.021 |
321.021 |
320.021 |
319.021 |
661 |
661 |
661 |
661 |
1661 |
aug 1980 |
mei 1981 |
Paralympic-stel |
|
662 |
nov 1949
|
322.022 |
321.022 |
320.022 |
319.022 |
662 |
662 |
662 |
662 |
|
jun 1983 |
okt 1983 |
|
|
663 |
nov 1949
|
322.023 |
321.023 |
320.023 |
319.023 |
663 |
663 |
663 |
663 |
|
|
|
Brandschade A 663 Rotterdam L, 31-07-1965 - Bk 663 naar 665
|
dec 1965 |
322.025 |
321.023 |
320.023 |
319.023 |
665 |
663 |
663 |
663 |
|
jun 1978 |
jan 1980 |
|
|
664 |
dec 1949
|
322.024 |
321.024 |
320.024 |
319.024 |
664 |
664 |
664 |
664 |
|
|
|
Binnenbrand B 664 Utrecht, 20-05-1980. B 695 naar 664.
|
aug 1980 |
322.024 |
321.024 |
320.055 |
319.024 |
664 |
664 |
695 |
664 |
|
sep 1983 |
mei 1984 |
|
|
665 |
dec 1949
|
322.025 |
321.025 |
320.025 |
319.025 |
665 |
665 |
665 |
665 |
|
|
|
Doorschuiving na afvoer C+CDk 642
|
mrt 1955 |
322.025 |
321.025 |
320.016 |
319.016 |
665 |
665 |
656 |
656 |
|
|
|
Bk 665 ontspoord Amsterdam, 24-07-1965. Bk 665 naar 663.
|
aug 1965 |
322.023 |
321.025 |
320.016 |
319.016 |
663 |
665 |
656 |
656 |
|
okt 1981 |
mei 1982 |
|
|
666 |
dec 1949
|
322.026 |
321.026 |
320.026 |
319.026 |
666 |
666 |
666 |
666 |
1666 |
sep 1983 |
dec 1983 |
|
|
667 |
dec 1949
|
322.027 |
321.027 |
320.027 |
319.027 |
667 |
667 |
667 |
667 |
|
mei 1955 |
Nummer 667 in 1955 verdwenen, bakken over andere stellen verdeeld. |
|
668 |
dec 1949
|
322.028 |
321.028 |
320.028 |
319.028 |
668 |
668 |
668 |
668 |
|
|
|
BDk 668 verwoest bij overwegbotsing Heijthuysen, 09-11-1967.
|
sloop |
322.062 |
321.028 |
320.028 |
319.028 |
702 |
668 |
668 |
668 |
|
nov 1967 |
mei 1968 |
Bk 668 naar 702. Sloop BDk 11-67, overige bakken per 5-68.
|
|
669 |
mrt 1950
|
322.029 |
321.029 |
320.029 |
319.029 |
669 |
669 |
669 |
669 |
|
okt 1978 |
nov 1979 |
|
|
670 |
mrt 1950
|
322.030 |
321.030 |
320.030 |
319.030 |
670 |
670 |
670 |
670 |
1670 |
sep 1983 |
mei 1984 |
|
|
671 |
mrt 1950
|
322.031 |
321.031 |
320.031 |
319.031 |
671 |
671 |
671 |
671 |
|
sep 1983 |
apr 1984 |
|
|
672 |
apr 1950
|
322.032 |
321.032 |
320.032 |
319.032 |
672 |
672 |
672 |
672 |
1672 |
sep 1983 |
mrt 1984 |
|
|
673 |
apr 1950
|
322.033 |
321.033 |
320.033 |
319.033 |
673 |
673 |
673 |
673 |
|
sep 1978 |
sep 1979 |
|
|
674 |
apr 1950
|
322.034 |
321.034 |
320.034 |
319.034 |
674 |
674 |
674 |
674 |
|
sep 1978 |
mei 1979 |
|
|
675 |
apr 1950
|
322.035 |
321.035 |
320.035 |
319.035 |
675 |
675 |
675 |
675 |
|
jul 1973 |
jul 1974 |
|
|
676 |
jun 1950
|
322.036 |
321.036 |
320.036 |
319.036 |
676 |
676 |
676 |
676 |
|
sep 183 |
apr 1984 |
|
|
677 |
jun 1950
|
322.037 |
321.037 |
320.037 |
319.037 |
677 |
677 |
677 |
677 |
|
jun 1978 |
okt 1979 |
|
|
678 |
jun 1950
|
322.038 |
321.038 |
320.038 |
319.038 |
678 |
678 |
678 |
678 |
1678 |
aug 1980 |
dec 1980 |
Paralympic-stel |
|
679 |
jun 1950
|
322.039 |
321.039 |
320.039 |
319.039 |
679 |
679 |
679 |
679 |
1679 |
aug 1980 |
okt 1980 |
Paralympic-stel |
|
680 |
jun 1950
|
322.040 |
321.040 |
320.040 |
319.040 |
680 |
680 |
680 |
680 |
|
sep 1983 |
jan 1984 |
|
|
681 |
jul 1950
|
322.041 |
321.041 |
320.041 |
319.041 |
681 |
681 |
681 |
681 |
|
jun 1978 |
dec 1979 |
|
|
682 |
jul 1950
|
322.042 |
321.042 |
320.042 |
319.042 |
682 |
682 |
682 |
682 |
|
jan 1982 |
apr 1982 |
|
|
683 |
jul 1950
|
322.043 |
321.043 |
320.043 |
319.043 |
683 |
683 |
683 |
683 |
1683 |
sep 1983 |
aug 1984 |
|
|
684 |
aug 1950
|
322.044 |
321.044 |
320.044 |
319.044 |
684 |
684 |
684 |
684 |
1684 |
jun 1983 |
okt 1983 |
|
|
685 |
aug 1950
|
322.045 |
321.045 |
320.045 |
319.045 |
685 |
685 |
685 |
685 |
|
okt 1973 |
okt 1974 |
|
|
686 |
aug 1950
|
322.046 |
321.046 |
320.046 |
319.046 |
686 |
686 |
686 |
686 |
|
mei 1976 |
jun 1976 |
|
|
687 |
aug 1950
|
322.047 |
321.047 |
320.047 |
319.047 |
687 |
687 |
687 |
687 |
1687 |
sep 1983 |
jan 1984 |
|
|
688 |
aug 1950
|
322.048 |
321.048 |
320.048 |
319.048 |
688 |
688 |
688 |
688 |
|
sep 1983 |
jun 1984 |
|
|
689 |
sep 1950
|
322.049 |
321.049 |
320.049 |
319.049 |
689 |
689 |
689 |
689 |
|
jun 1983 |
jul 1983 |
|
|
690 |
jun 1951
|
322.050 |
321.050 |
320.050 |
319.050 |
690 |
690 |
690 |
690 |
|
aug 1980 |
nov 1980 |
Paralympic-stel |
|
691 |
jul 1951
|
322.051 |
321.051 |
320.051 |
319.051 |
691 |
691 |
691 |
691 |
|
|
|
Bij revisie in 1973 gecompleteerd met Bk+BDk 696.
|
jul 1973
|
322.056 |
321.051 |
320.051 |
319.056 |
696 |
691 |
691 |
696 |
|
mrt 1983 |
jul 1983 |
|
|
692 |
jul 1951
|
322.052 |
321.052 |
320.052 |
319.052 |
692 |
692 |
692 |
692 |
|
apr 1979 |
sep 1979 |
Plukstel winter 1979 |
|
693 |
jul 1951
|
322.053 |
321.053 |
320.053 |
319.053 |
693 |
693 |
693 |
693 |
1693 |
okt 1978 |
nov 1979 |
|
|
694 |
jul 1951
|
322.054 |
321.054 |
320.054 |
319.054 |
694 |
694 |
694 |
694 |
|
|
|
Na terzijdestelling 1974 Bk gewisseld met Bk 646 uit trst. 643
|
sloop |
322.054 |
321.054 |
320.054 |
319.006 |
694 |
694 |
694 |
646 |
|
dec 1974 |
mrt 1975 |
In deze samenstelling gesloopt
|
|
695 |
aug 1951
|
322.055 |
321.055 |
320.055 |
319.055 |
695 |
695 |
695 |
695 |
|
|
|
Na terzijdestelling 1980 B gewisseld met B 664Paralympic-stel
|
sloop |
322.055 |
321.055 |
320.024 |
319.055 |
695 |
695 |
664 |
695 |
|
aug 1980 |
jun 1982 |
In deze samenstelling gesloopt, Paralympic-stel
|
|
696 |
aug 1951
|
322.056 |
321.056 |
320.056 |
319.056 |
696 |
696 |
696 |
696 |
1696 |
|
|
Brandschade A+B 1696, Den Bosch, 26-04-1973.
|
sloop |
322.051 |
321.056 |
320.056 |
319.051 |
691 |
696 |
696 |
691 |
|
jul 1973 |
okt 1974 |
Bk+BDk 696 naar 691. In deze samenstelling gesloopt.
|
|
697 |
aug 1951
|
322.057 |
321.057 |
320.057 |
319.057 |
697 |
697 |
697 |
697 |
|
|
|
In 1977 in dienst met B+BDk 698
|
mrt 1977 |
322.057 |
321.057 |
320.058 |
319.058 |
697 |
697 |
698 |
698 |
1697
|
feb 1979 |
okt 1979 |
Ontsporing Zwolle, 7-11-1978
|
|
698 |
sep 1951
|
322.058 |
321.058 |
320.058 |
319.058 |
698 |
698 |
698 |
698 |
|
|
|
Terzijde 1977 met elektrische storing. B+BDk naar 697.
|
sloop |
322.058 |
321.058 |
320.057 |
319.057 |
698 |
698 |
697 |
697 |
|
mrt 1977 |
aug 1977 |
In deze samenstelling gesloopt. |
|
699 |
okt 1951
|
322.059 |
321.059 |
320.059 |
319.059 |
699 |
699 |
699 |
699 |
|
sep 1978 |
nov 1979 |
|
|
700 |
okt 1951
|
322.060 |
321.060 |
320.060 |
319.060 |
700 |
700 |
700 |
700 |
|
jan 1962 |
jan 1962 |
A+B+BDk verwoest bij ramp Harmelen, 08-01-1962
Bk over, gesloopt 11-1962.
|
|
701 |
okt 1951
|
322.061 |
321.061 |
320.061 |
319.061 |
701 |
701 |
701 |
701 |
|
jun 1983 |
sep 1983 |
|
|
702 |
okt 1951
|
322.062 |
321.062 |
320.062 |
319.062 |
792 |
702 |
702 |
702 |
|
|
|
|
mrt 1968 |
322.028 |
321.062 |
320.062 |
319.062 |
668 |
702 |
702 |
702 |
|
apr 1981 |
jan 1982 |
|
|
703 |
okt 1951
|
322.063 |
321.063 |
320.063 |
319.063 |
703 |
703 |
703 |
703 |
|
feb 1974 |
mrt 1974 |
Uitgebrand Zwolle, 26-02-1974.
|
|
704 |
okt 1951
|
322.064 |
321.064 |
320.064 |
319.064 |
704 |
704 |
704 |
704 |
|
|
|
B 704 zwaar beschadigd Den Haag HS, 21-12-1955.
|
jan 1956 |
322.064 |
321.027 |
320.064 |
319.064 |
704 |
667 |
704 |
704 |
|
feb 1983 |
sep 1983 |
704 gecompleteerd met B 667. Trnr had in feite 667 moeten zijn.
|
|
705 |
nov 1951
|
322.065 |
321.065 |
320.065 |
319.065 |
705 |
705 |
705 |
705 |
|
jul 1981 |
okt 1981 |
|
|
|
De stellen 660, 661, 678, 679, 690 en 695 waren ingericht voor rolstoelvervoer t.b.v.
Paralympics van 21 juni 1980 t/m 05 juli 1980.
|
|
Legenda: Per 29 april 2006 tabel-vernummeringen uitgebreid met gegevens van Hans
de Vlaming.
|
1) deel cabine staat in Spoorwegmuseum
Rijtuigcodering:
|
El
|
elektrisch |
A
|
eerste klasse |
B
|
tweede klasse |
C
|
derde klasse |
D
|
bagage afdeling |
k
|
koprijtuig |
BCDk
|
koprijtuig met bagageafdeling en 2e en 3e klasse |