Het elektrische stroomlijnmaterieel
materieel '40 - 5
Last edited May 7, 2004
|
door Gerard van de Weerd
|
Vijfrijtuigstellen mat'40 serie 800
Als aanvulling op het bestaande materieel '36 voor het Middennet en de verder geplande elektrificatie werd in december 1939 opnieuw een grote order voor elektrisch stroomlijnmaterieel geplaatst. De bestelling omvatte :
|
|
|
CDk
bakcode:
303.001 t/m 303.004 baklengte: 21980 mm |
|
Coo
bakcode:
307.001 t/m 307.037 baklengte: 17720 mm |
|
|
|
|
Co
bakcode:
307.001 t/m 307.037 baklengte: 20390 mm |
|
|
|
Cr
bakcode:
307.001 t/m 307.037 baklengte: 23440 mm |
|
|
|
ABk
bakcode:
302.001 t/m 302.004 baklengte: 24624 mm |
|
|
|
Laat
de trein rijden !
|
|
serie ElD5 801 - 825
|
ontwerpsnelheid 140 km/h |
dienstsnelheid 125 km/h |
lengte: 110,934 m |
gewicht: 214 ton |
vermogen 8 x 198½ = 1588 kW |
7,4 kW/ton |
zitplaatsen 1e klas: 24 |
zitplaatsen 2e klas: 28 |
zitplaatsen 3e klas: 256 |
|
|
De eerste exemplaren van de serie 801-825 kwamen in 1942 in dienst. Ondanks de materiaalschaarste van de oorlog lukte het toch om alle 25 stellen compleet en wel af te leveren. Dat was in contrast met de tweewagenstellen, waarbij gaande de oorlog meer
en meer problemen rezen ten aanzien van beschikbaarheid van grondstoffen. De vijfwagenstellen bestonden uit vier derde klasserijtuigen en een gecombineerd eerste-tweede klasse rijtuig. De order werd uitgevoerd door meerdere fabrikanten. Beijnes uit
Haarlem leverde drie derde klasse rijtuigen, Werkspoor Amsterdam leverde het eerste/tweederijtuig en het derde klasse rijtuig met restauratieruimte. De drie derde klasse rijtuigen werden op vier draaistellen gezet, waarbij de middelste draaistellen
gemeenschappelijke gebruikt waren. Coo betekent in dit geval; derde klasse rijtuig aan weerskanten opgelegd. De ABk en de Cr hadden ieder hun eigen draaistellen.
Rijtuigindeling
CDk
|
Naast de bagageruimte met een laadvermogen van 3000 kg heeft dit rijtuig een grote 3e klasse afdeling met 48 zitplaatsen.
|
Coo
|
Een open afdeling derde klas voor 48 personen en een kleinere afdeling voor 16 personen. Ook in twee toiletruimten was voorzien.
|
Co
|
Een ruimte met 48 zitplaatsen en een niet roken afdeling met 40 zitplaatsen. Deze bak huisveste ook de reservepantograaf.
|
Cr
|
Twee afdelingen niet roken, waarvan één met 24 zitplaatsen en één met 16. Verder een derde klasse restauratieafdeling met 32 plaatsen, een keuken, een dienstruimte en enige toiletten. De keuken bevatte een fornuis met oven, koelkast, koffieketel
en heetwaterapparaat. Vanuit de keuken werd de restauratieruimte bediend, waarvoor tafeltjes tussen de banken waren aangebracht. De eerste en tweede klas reizigers werden ter plekke op hun zitplaats voorzien van een droogje en een natje.
|
ABk
|
Banken waren hier in coach opstelling geplaatst, zodat de reizigers vrij zicht hadden op de baan. Tussen de passagiers en machinist was een glazen wand aangebracht. Door een ongeval werd deze wand in 1952 dichtgemaakt.
|
De aandrijving geschiedde door motoren in vier draaistellen, namelijk de uiterste draaistellen bij de CDk en de ABk en de beide draaistellen bij de reservestroomafnemer van de Co en de Cr. De draaistellen waren anders dan bij mat.'36. Men had plannen
om de snelheid te verhogen tot 160 km/h. Naast remblokken was er een elektrische railrem aangebracht ter vergroting van het remvermogen. Deze was opgehangen aan de wieghangers, waarbij de onderwieg was vervallen. De aspotten waren afgeveerd met schroefveren.
In de praktijk voldeden deze draaistellen niet helemaal, vooral bij hogere snelheden liepen ze erg onrustig.
Nummering
Elk rijtuig heeft een eigen uniek nummer, een zogenaamd bakcodenummer. Voor de CDk was dit 311.001 tot en met 311.025, enzovoort. Ondanks treinstelvernummeringen bleef dit unieke bakcodenummer altijd gekoppeld aan het betreffende rijtuig.
Treinstel nummers
|
Bakcodenummering |
|
Treinstel nummers
|
Bakcodenummering |
CDk |
Coo |
Co |
Cr |
ABk |
|
CDk |
Coo |
Co |
Cr |
ABk |
801 |
1942 |
311.001 |
312.001 |
313.001 |
314.001 |
315.001 |
|
814 |
1942 |
311.014 |
312.014 |
313.014 |
314.014 |
315.014 |
802 |
1942 |
311.002 |
312.002 |
313.002 |
314.002 |
315.002 |
|
815 |
1942 |
311.015 |
312.015 |
313.015 |
314.015 |
315.015 |
803 |
1942 |
311.003 |
312.003 |
313.003 |
314.003 |
315.003 |
|
816 |
1943 |
311.016 |
312.016 |
313.016 |
314.016 |
315.016 |
804 |
1943 |
311.004 |
312.004 |
313.004 |
314.004 |
315.004 |
|
817 |
1943 |
311.017 |
312.017 |
313.017 |
314.017 |
315.017 |
805 |
1943 |
311.024 |
312.005 |
313.005 |
314.019 |
315.005 |
|
818 |
1943 |
311.018 |
312.018 |
313.018 |
314.018 |
315.018 |
806 |
1942 |
311.006 |
312.006 |
313.006 |
314.006 |
315.006 |
|
819 |
1944 |
311.019 |
312.019 |
313.019 |
314.005 |
315.019 |
807 |
1942 |
311.007 |
312.007 |
313.007 |
314.007 |
315.007 |
|
820 |
1943 |
311.020 |
312.020 |
313.020 |
314.020 |
315.020 |
808 |
1942 |
311.008 |
312.008 |
313.008 |
314.008 |
315.008 |
|
821 |
1943 |
311.021 |
312.021 |
313.021 |
314.021 |
315.021 |
809 |
1942 |
311.009 |
312.009 |
313.009 |
314.009 |
315.009 |
|
822 |
1943 |
311.022 |
312.022 |
313.022 |
314.022 |
315.022 |
810 |
1942 |
311.010 |
312.010 |
313.010 |
314.010 |
315.010 |
|
823 |
1943 |
311.023 |
312.023 |
313.023 |
314.023 |
315.023 |
811 |
1942 |
311.011 |
312.011 |
313.011 |
314.011 |
315.011 |
|
824 |
1943 |
311.005 |
312.024 |
313.024 |
314.024 |
315.024 |
812 |
1942 |
311.012 |
312.012 |
313.012 |
314.012 |
315.012 |
|
825 |
1944 |
311.025 |
312.025 |
313.025 |
314.025 |
315.025 |
813 |
1942 |
311.013 |
312.013 |
313.013 |
314.013 |
315.013 |
|
Schadeherstel
Na afloop van de oorlogshandelingen bleek dat er van deze jonge serie heel veel ontbrak of vernield was. Van de 125 bakken ontbraken er 79. Door zo snel mogelijk een aantal goede bakken met elkaar te combineren tot een treinstel kon er weer vervoerd worden.
Het eerste stel dat weer kon rijden was de ElD5 808, bestaande uit de bakken CDk808, Coo 808, Co 808, Cr 808 en ABk 814. Langzamerhand kwamen er meer bakken terug waarvan de meeste hersteld konden worden. Voor andere gehavende en kapotgeschoten bakken
was maar een conclusie te trekken: slooprijp. De voor herstel in aanmerking komende bakken werden geconserveerd en in afwachting van reparatie overal in het land opgesteld.
In 1951 kwamen pas de laatste treinstellen in dienst, dat waren de 811,
813 en de oude 820 onder het vrijgekomen nummer 812. Als treinstelnummer was de nummering van de groep C-rijtuigen (CDk-Coo-Co) bepalend.
Er waren nog twee combinaties CDk-Coo-Co-Cr overgebleven. Bij mat.'40 ElD2 had men nog twee CDk bakken over.
Deze laatsten werden verbouwd tot ABk rijtuigen en gecombineerd met de vier C-bakken. Doordat deze nieuwe ABk bakken langer zijn, nam de totale treinstellengte toe van 110,934 m tot 111,150m. De beide stellen werden vernummerd tot 831 en 832.
ABk 831 en 832
bakcode:
324.001 t/m 324.002 baklengte: 24840 mm |
|
|
De laatst overgebleven zes bakken werden gebruikt voor de diesel-elektrische dienst. Dit waren de CDk + Coo + Co 812 en de CDk 823, Coo 824 en Co 816. Bij de dieselvijven had men nog twee goede machinewagens en ABk-koprijtuigen beschikbaar. Op deze wijze
kon men twee complete dieseltreinen samenstellen.
Vernummeringen
In 1950, toen men al het materieel geïnventariseerd had werd de serie 801-825 hernummerd tot 801-817. De laagste opengevallen nummers werden daarbij gevuld met de hoogste aanwezige stelnummers.
In 1956 werd de derde klasse omgezet naar tweede klasse en idem dito de tweede klasse naar de eerste. De benamingen CDK, Coo, Co, Cr en ABk werden toen BDk, Boo, Bo, Br en Ak.
Ten gevolge van ongevallen vonden wat bakverschuivingen plaats
in de loop van de jaren '60. Tot 1960 gold als treinstelnummer de nummering van de C-groep, na 1960 bepaalde de A-bak het treinstelnummer. Praktisch betekende dit dat een compleet treinstelnummer (op papier) werd afgevoerd als alleen de A-bak door een
aanrijding gesloopt moest worden.
Vanaf 1969 kwamen de vijfjes in aanmerking voor een levensduur verlengende revisie. Vanwege hun grote reizigerscapaciteit kon de NS nog geen afstand doen van deze treinstellen. De bakken werden opnieuw geschilderd en gelijktijdig weer voorzien
van rubberen vouwbalgafdichtingen tussen de rijtuigen.
Met de komst van de tweewagenstellen Plan V7 ELP2 81-840 dreigde er een nummerbotsing te ontstaan. Bij de plan V's wilde men de nummering zoveel mogelijk op elkaar aan laten sluiten. Dit werd handig opgelost door de vijven het cijfer 1 voor hun
nummer te geven, dus 1801 - 1832.
In 1972 viel het doek voor de laatste vijven, de 1805, 1811 en 1815. Geen enkel exemplaar van deze serie is bewaard gebleven.
De gegevens in tabelvorm staan aan het eind van deze pagina.
Kleurstelling
Vanwege de oorlog was de uitvoering van de treinstellen sober gehouden. Koper, brons en messing mocht van de bezetter eigenlijk helemaal niet toegepast worden, ten behoeve van de oorlogsindustrie had men hier zelf andere plannen mee. De raamlijsten, die
normaal uit verchroomd brons gemaakt zijn, werden nu in grijs geschilderd staal uitgevoerd.
De afleveringskleuren waren olijfgroen met rode biezen, vergelijkbaar met mat.'36. De daken waren in een donkerder tint uitgevoerd om niet zo snel vanuit de lucht ontdekt te worden. De schortbeplating was ook donkergrijs uitgevoerd.
Bij
revisies in de jaren vijftig veranderde het donkergroen naar lichtgroen. Sommige daken bleven donkergrijs, bij anderen zorgde men weer voor het fraaie vooroorlogs aluminiumkleurige dak.
Klasseborden tot 1947
|
|
Klasseborden van 1947 tot juni 1956
|
|
Klasseborden van 1956 tot 1963
|
|
Plakplastic bord van 1963 tot 1972
|
|
De geel gekleurde streep boven de eerste klas compartimenten werd aangebracht vanaf 1957.
|
Kleuruitvoeringen van het materiaal '40
In 1959 zijn enkele exemplaren getooid geweest met een gele proefsnor en rode biezen, maar vanaf 1960 kregen alle toen nog in dienst zijnde vijven gele biezen met de bekende vijfvingerige snor. De enige uitzondering betrof de ElD5 812, die met rode biezen
in september 1968 werd afgevoerd. Hoewel sommige exemplaren tot 1972 in dienst zijn gebleven, zijn ze nooit getooid geweest met het witte NS-logo of blauwe reclamebanen.
Werkterrein
Voor de oorlog lag het werkterrein van de vijfjes vooral op de drukke Oude Lijn (Amsterdam - Dordrecht), waarbij ze vaak gecombineerd werden met een tweewagenstel mat '35 of mat'36, en het Middennet. Na de oorlog werd dat opnieuw Oude lijn naar Hoek van
Holland, de lijnen in Noord-Holland en het Middennet. In de laatere jaren werden ze vanwege hun grote zitplaatscapaciteit vooral ingezet gedurende de spitsuurdiensten en als badgastentrein (naar Hoek van Holland strand). Maar in oktober 1972 gingen
de laatste eenheden buiten dienst. Helaas is geen enkel stel bewaard gebleven voor het nageslacht.
Treinsamenstellingen
Sneltrein tussen 1950 en 1960 Oude Lijn deel Rotterdam-Dordrecht en de Hoekse Lijn
|
|
|
|
|
mat '40 ElD5 serie 801 - 825 |
|
|
Dit vijfwagenstel zal over een uurtje weer hard nodig zijn om de vele forenzen te vervoeren van hun werkplek naar hun woonplek. |
Den Haag HS, 28 september 1971. |
(collectie Gerard van de Weerd)
|
|
De vijfwagenstellen ElD5 waren nog heel hard nodig voor het spitsvervoer in Noord-Holland. Hier zien we een dergelijk treinstel in het Centraal Station van Amsterdam. |
Amsterdam, juli 1972. |
(© 2005 Arthur Staal)
|
Behalve meerdere vijfwagenstellen staat er nog meer interessant materieel op de opstelsporen van de Rietlanden. |
Amsterdam, 1974. |
(© 2005 Arthur Staal)
|
|
Een onttakeld vijfwagenstel staat naast de laadmal te wachten op verdere afvoer. |
Uithoorn 1975. |
(© 2005 Arthur Staal)
|
Maatvoering
CDk
elek.koprijtuig mat.'40 baklengte 21980 mm bakcodenummer: 311 |
|
|
Coo
elek.tussenrijtuig mat.'40 baklengte 17720 mm bakcodenummer: 312 |
|
|
Co
elek.tussenrijtuig mat.'40 baklengte 20390 mm bakcodenummer: 313 |
|
|
Cr
elek.tussenrijtuig mat.'40 baklengte 23440 mm bakcodenummer: 314 |
|
|
ABk
elek.koprijtuig mat.'40 baklengte 24624 mm bakcodenummer: 315 |
|
|
Plaatsing opschriften:
|
|
1 = CDk 801 |
5 = Coo 801 |
9 = Co 801 |
16 = Cr 801 |
20 = ABk 801 |
2 = KTL |
6 = KTL |
10 = KTL |
15 = KTL |
19 = KTL |
3 = Gewicht ... ton |
7 = Gewicht ... ton |
11 = Gewicht ... ton |
14 =Gewicht ... ton |
18 =Gewicht ... ton |
4 = 311.001 GES.HLM. ...... REV.HLM. ...... |
8 = 312.001 GES.HLM. ...... REV.HLM. ...... |
12 = 313.001 GES.HLM. ...... REV.HLM. ......
|
13 = 314.001 GES.HLM. ...... REV.HLM. ......
|
17 = 315.001 GES.HLM. ...... REV.HLM. ......
|
Tabellen
El5 801 - 825 Periode 1942-1950 |
Treinstel nummers
|
Bakcodenummering |
afkomstig van |
|
CDk |
Coo |
Co |
Cr |
ABk |
CDk |
Coo |
Co |
Cr |
ABk |
Bijzonderheden wederopbouwperiode |
|
801 |
1942 |
311.001 |
312.001 |
313.001 |
314.001 |
315.001 |
801 |
801 |
801 |
801 |
801 |
|
1947 |
311.016 |
312.001 |
313.001 |
314.001 |
315.001 |
816 |
801 |
801 |
801 |
801 |
In dienst 24-05-1947 |
|
802 |
1942 |
311.002 |
312.002 |
313.002 |
314.002 |
315.002 |
802 |
802 |
802 |
802 |
802 |
ABk sloop 24-08-1948 |
1946 |
311.002 |
312.002 |
313.002 |
314.014 |
315.019 |
802 |
802 |
802 |
814 |
819 |
In dienst 06-1946 |
|
803 |
1942 |
311.003 |
312.003 |
313.003 |
314.003 |
315.003 |
803 |
803 |
803 |
803 |
803 |
In dienst 01-04-1946 |
1949 |
311.010 |
312.003 |
313.003 |
314.003 |
315.003 |
810 |
803 |
803 |
803 |
803 |
Begin 1949 CDk gewisseld na schade |
|
804 |
1943 |
311.004 |
312.004 |
313.004 |
314.004 |
315.004 |
804 |
804 |
804 |
804 |
804 |
CDk + Coo + Co + Cr sloop 24-08-1948 |
|
805 |
1943 |
311.024 |
312.005 |
313.005 |
314.019 |
315.005 |
824 |
805 |
805 |
819 |
805 |
In dienst 19-04-1946 |
|
806 |
1942 |
311.006 |
312.006 |
313.006 |
314.006 |
315.006 |
806 |
806 |
806 |
806 |
806 |
In dienst 13-04-1946 |
|
807 |
1942 |
311.007 |
312.007 |
313.007 |
314.007 |
315.007 |
807 |
807 |
807 |
807 |
807 |
ABk afgevoerd begin 1950 als vermist |
1953 |
311.007 |
312.007 |
313.007 |
314.007 |
324.001 |
807 |
807 |
807 |
807 |
CDk309 |
In dienst 24-11-1953 als 831 met tot ABk verbouwde CDk 309 |
|
808 |
1942 |
311.008 |
312.008 |
313.008 |
314.008 |
315.008 |
808 |
808 |
808 |
808 |
808 |
|
1945 |
311.008 |
312.008 |
313.008 |
314.008 |
315.014 |
808 |
808 |
808 |
808 |
814 |
In dienst 13-11-1945 - 1e herstelde ElD5 |
|
809 |
1942 |
311.009 |
312.009 |
313.009 |
314.009 |
315.009 |
809 |
809 |
809 |
809 |
809 |
Afgevoerd begin 1950 als vermist |
|
810 |
1942 |
311.010 |
312.010 |
313.010 |
314.010 |
315.010 |
810 |
810 |
810 |
810 |
810 |
|
1946 |
311.014 |
312.010 |
313.010 |
314.010 |
315.015 |
814 |
810 |
810 |
810 |
815 |
In dienst 09-02-1946 |
|
811 |
1942 |
311.011 |
312.011 |
313.011 |
314.011 |
315.011 |
811 |
811 |
811 |
811 |
811 |
In dienst 24-03-1951 |
|
812 |
1942 |
311.012 |
312.012 |
313.012 |
314.012 |
315.012 |
812 |
812 |
812 |
812 |
812 |
CDk + Coo + Co verbouwd tot Ck + Coo + Co DE V 196 |
|
813 |
1942 |
311.013 |
312.013 |
313.013 |
314.013 |
315.013 |
813 |
813 |
813 |
813 |
813 |
|
1951 |
311.013 |
312.013 |
313.013 |
314.013 |
315.004 |
813 |
813 |
813 |
813 |
804 |
In dienst 05-07-1951 |
|
814 |
1942 |
311.014 |
312.014 |
313.014 |
314.014 |
315.014 |
814 |
814 |
814 |
814 |
814 |
|
1946 |
311.001 |
312.014 |
313.014 |
314.002 |
315.008 |
801 |
814 |
814 |
802 |
808 |
In dienst 09-02-1946 |
|
815 |
1942 |
311.015 |
312.015 |
313.015 |
314.015 |
315.015 |
815 |
815 |
815 |
815 |
815 |
|
1947 |
311.015 |
312.015 |
313.015 |
314.015 |
315.013 |
815 |
815 |
815 |
815 |
813 |
In dienst 01-12-1947 |
|
816 |
1943 |
311.016 |
312.016 |
313.016 |
314.016 |
315.016 |
816 |
816 |
816 |
816 |
816 |
Co verbouwd tot Co DE V 197 - Cr + ABk sloop 08-12-1947 |
|
817 |
1943 |
311.017 |
312.017 |
313.017 |
314.017 |
315.017 |
817 |
817 |
817 |
817 |
817 |
In dienst 06-1946 |
|
818 |
1943 |
311.018 |
312.018 |
313.018 |
314.018 |
315.018 |
818 |
818 |
818 |
818 |
818 |
Sloop 31-07-1947 |
|
819 |
1944 |
311.019 |
312.019 |
313.019 |
314.005 |
315.019 |
819 |
819 |
819 |
805 |
819 |
|
1946 |
311.019 |
312.019 |
313.019 |
314.005 |
315.010 |
819 |
819 |
819 |
805 |
810 |
In dienst 08-1946 - 1950: nieuw nr. 816 |
|
820 |
1943 |
311.020 |
312.020 |
313.020 |
314.020 |
315.020 |
820 |
820 |
820 |
820 |
820 |
In dienst 21-05-1951 met nieuw nr. 812 |
|
821 |
1943 |
311.021 |
312.021 |
313.021 |
314.021 |
315.021 |
821 |
821 |
821 |
821 |
821 |
In dienst 29-05-1946 - 1950: nieuw nr. 809 |
|
822 |
1943 |
311.022 |
312.022 |
313.022 |
314.022 |
315.022 |
822 |
822 |
822 |
822 |
822 |
In dienst 17-12-1947 1950: nieuw nr. 807 |
|
823 |
1943 |
311.023 |
312.023 |
313.023 |
314.023 |
315.023 |
823 |
823 |
823 |
823 |
823 |
CDk verbouwd tot Ck DE197 : sloop Coo+Co:24-08-1948 Cr+ABk:23-04-1949 |
|
824 |
1943 |
311.005 |
312.024 |
313.024 |
314.024 |
315.024 |
805 |
824 |
824 |
824 |
824 |
Coo 824 verbouwd tot Coo DE197 - Cr+ABk afgevoerd in 1950 als vermist |
1947 |
311.005 |
312.024 |
313.024 |
314.024 |
315.024 |
805 |
824 |
824 |
824 |
824 |
In dienst 23-05-1947 - Begin 1949 CDk gewisseld na schade |
1949 |
311.003 |
312.016 |
313.024 |
314.012 |
315.012 |
803 |
816 |
824 |
812 |
812 |
Begin 1949 met CDk 803 - 1950: nieuw nr. 804 - CDk 311.005 bleef over, afgevoerd 1950 |
|
825 |
1944 |
311.025 |
312.025 |
313.025 |
314.025 |
315.025 |
825 |
825 |
825 |
825 |
825 |
ABk sloop 23-04-1949 |
1953 |
311.025 |
312.025 |
313.025 |
314.025 |
624.002 |
825 |
825 |
825 |
825 |
CDk310 |
In dienst 22-12-1953 als 832 met tot ABk verbouwde CDk 310 |
|
El5 801 - 825 Periode 1950-1972 |
|
Bakcodenummering |
afkomstig van |
wijzi- |
|
|
Nw |
Oud |
1970 |
BDk |
Boo |
Bo |
Br |
Ak |
BDk |
Boo |
Bo |
Br |
Ak |
ging |
Afvoer |
Bijzonderheden
|
|
801 |
801 |
1801 |
311.016 |
312.001 |
313.001 |
314.001 |
315.001 |
816 |
801 |
801 |
801 |
801 |
|
01-1972 |
|
|
802 |
802 |
|
311.002 |
312.002 |
313.002 |
314.014 |
315.019 |
802 |
802 |
802 |
814 |
819 |
|
|
22-05 69: schade BDk+Boo+Bo 802 |
802 |
1802 |
311.001 |
312.014 |
313.014 |
314.014 |
315.019 |
815 |
815 |
815 |
802 |
802 |
|
04-1972 |
23-05-69 in dienst met BDk+Boo+Bo 815 - begin 72: schade Ak |
|
803 |
803 |
|
311.010 |
312.003 |
313.003 |
314.003 |
315.003 |
810 |
803 |
803 |
803 |
803 |
|
|
BDk 803 15-12-69 beschadigd bij botsing met Ak 804, Haarlem |
|
1803 |
311.003 |
312.016 |
313.024 |
314.012 |
315.003 |
804 |
804 |
804 |
804 |
803 |
1969 |
01-1972 |
In dienst 19-12-69 met 4 B's 804 |
|
804 |
824 |
|
311.003 |
312.016 |
313.024 |
314.012 |
315.012 |
803 |
816 |
824 |
812 |
812 |
|
|
Ak 804 15-12-69 beschadigd bij botsing met BDk 803, Haarlem |
|
1804 |
311.010 |
312.003 |
313.003 |
314.003 |
315.012 |
803 |
803 |
803 |
803 |
804 |
1970 |
05-1972 |
In dienst 26-02-70 met 4 Bs 803 |
|
805 |
805 |
1805 |
311.024 |
312.005 |
313.005 |
314.019 |
315.005 |
824 |
805 |
805 |
819 |
805 |
|
10-1972 |
|
|
806 |
806 |
|
311.006 |
312.006 |
313.006 |
314.006 |
315.006 |
806 |
806 |
806 |
806 |
806 |
|
|
Ak 806 afvoer 31-12-65 - schade door overwegbotsing |
|
|
311.008 |
312.020 |
313.020 |
314.020 |
315.006 |
808 |
812 |
812 |
812 |
806 |
1966 |
31-12-1965 |
sloop 806: 06-05-1966 met BDk 808+Boo+Bo+Br 812 |
|
807 |
822 |
1807 |
311.022 |
312.022 |
313.022 |
314.022 |
315.022 |
822 |
822 |
822 |
822 |
822 |
|
01-1972 |
|
|
808 |
808 |
|
311.008 |
312.008 |
313.008 |
314.008 |
315.014 |
808 |
808 |
808 |
808 |
814 |
|
|
BDk afvoer 31-03-66 |
|
|
311.006 |
312.006 |
313.006 |
314.008 |
315.014 |
806 |
806 |
806 |
808 |
808 |
1966 |
12-1968 |
03-1966: 808 in dienst met BDk+Boo+Bo 806 |
|
809 |
821 |
|
311.021 |
312.021 |
313.021 |
314.021 |
315.021 |
821 |
821 |
821 |
821 |
821 |
|
|
Ak 809 afvoer 10-04-67 - schade door overwegbotsing |
|
|
311.011 |
312.011 |
313.011 |
314.011 |
315.021 |
811 |
811 |
811 |
811 |
809 |
1967 |
10-4-1967 |
809 afgevoerd met 4 B's 811 |
|
810 |
810 |
1810 |
311.014 |
312.010 |
313.010 |
314.010 |
315.015 |
814 |
810 |
810 |
810 |
815 |
|
05-1972 |
Voorjaar 1967 tijdelijk met BDk+Boo+Bo 809 |
|
811 |
811 |
|
311.011 |
312.011 |
313.011 |
314.011 |
315.011 |
811 |
811 |
811 |
811 |
811 |
|
|
|
|
1811 |
311.021 |
312.021 |
313.021 |
314.021 |
315.011 |
809 |
809 |
809 |
809 |
811 |
1967 |
10-1972 |
In dienst 05-67 met 4 B's 809 |
|
812 |
820 |
|
311.020 |
312.020 |
313.020 |
314.020 |
315.020 |
820 |
820 |
820 |
820 |
820 |
|
|
Boo+Bo+Br afvoer 31-12-65 |
|
|
311.020 |
312.008 |
313.008 |
314.006 |
315.020 |
812 |
808 |
808 |
806 |
812 |
1966 |
14-09-1968 |
03-1966: 812 in dienst met Boo+Bo 808+Br 806 |
|
813 |
813 |
|
311.013 |
312.013 |
313.013 |
314.013 |
315.004 |
813 |
813 |
813 |
813 |
804 |
|
21-12-1967 |
|
|
814 |
814 |
|
311.001 |
312.014 |
313.014 |
314.002 |
315.008 |
801 |
814 |
814 |
802 |
808 |
|
|
Bij werkzaamheden 4 B-rijtuigen 814/815 gewisseld |
|
1814 |
311.015 |
312.015 |
313.015 |
314.015 |
315.008 |
815 |
815 |
815 |
815 |
814 |
1960 |
05-1972 |
1960: in dienst met 4 B's 815 |
|
815 |
815 |
|
311.015 |
312.015 |
313.015 |
314.015 |
315.013 |
815 |
815 |
815 |
815 |
813 |
|
|
Bij werkzaamheden 4 B-rijtuigen 814/815 gewisseld |
|
|
311.001 |
312.014 |
313.014 |
314.002 |
315.013 |
814 |
814 |
814 |
814 |
815 |
1960 |
|
1960: in dienst met 4 B's 814 - 20-05-69: elektrische storing 815 |
|
1815 |
311.007 |
312.007 |
313.007 |
314.002 |
315.013 |
831 |
831 |
831 |
815 |
815 |
1969 |
10-1972 |
13-06-69 in dienst met BDk+Boo+Bo 831 |
|
816 |
819 |
1816 |
311.019 |
312.019 |
313.019 |
314.005 |
315.010 |
819 |
819 |
819 |
805 |
810 |
|
01-1972 |
|
|
817 |
817 |
1817 |
311.017 |
312.017 |
313.017 |
314.017 |
315.017 |
817 |
817 |
817 |
817 |
817 |
|
03-1972 |
Lichte schade na botsing met loc 1202, Amsterdam, 19-03-1972 |
|
831 |
807 |
|
311.007 |
312.007 |
313.007 |
314.007 |
324.001 |
807 |
807 |
807 |
807 |
309 |
1969 |
|
12-06-69: elektrische storing 831 |
|
1831 |
311.002 |
312.002 |
313.002 |
314.007 |
324.001 |
802 |
802 |
802 |
831 |
831 |
|
04-1972 |
31-07-69 in dienst met BDk+Boo+Bo 802 |
|
832 |
825 |
1832 |
311.025 |
312.025 |
313.025 |
314.025 |
324.002 |
825 |
825 |
825 |
825 |
310 |
|
01-1972 |
|
|
|
|
N.B. Bij de wijzigingen na 1950 zijn steeds de meest recente rijtuignummers opgenomen. De oorspronkelijke nummers zijn te vinden in de bakcodes |
|
Rijtuigcodering:
|
El |
elektrisch |
A |
eerste klasse |
B |
tweede klasse |
C |
derde klasse |
D |
bagage afdeling |
k |
koprijtuig
|
r |
rijtuig met restauratie afdeling |
o |
opgelegd (gemeenschappelijk gebruikt draaistel) |
oo |
dubbel opgelegd
|
Coo |
rijtuig 3e klasse op twee gemeenschappelijk gebruikte (opgelegde) draaistellen
|
ABk |
koprijtuig met 1e en 2e klasse |
|
|
Legenda:
Per 7 mei 2004 tabel-vernummeringen uitgebreid met gegevens van Hans de Vlaming.