Treinsamenstellingen voor de rijtuigen plan E

December 21, 2012 door Gerard van de Weerd

treinsamenstelling
    downloaden als pdf-bestand




Trots bezitter zijn van diverse soorten Nederlandse stalen rijtuigen is leuk, maar het is ook fijn om te weten hoe die rijtuigen volgens de werkelijkheid op de modelbaan ingezet kunnen worden. Als leidraad hiervoor zijn enkele samenstellingen gegeven uit het grijze verleden.
Al deze treinsamenstellingen werden getrokken door elocs van de serie 1100, 1200 of 1300. In principe maakte de NS bij reizigerstreinen weinig onderscheid tussen de loctypen, echter bij lange en zware treinen kwam er wel sneller een 1200 of 1300 voor. De elocs serie 1000 reden alleen in de beginjaren personentreinen, halverwege de jaren vijftig werd hun hoofdtaak het trekken van goederentreinen.
Weergegeven hier zijn de standaard stammen. Voor spitsdiensten werden de stammen aangevuld met minstens een en vaak meerdere versterkingsrijtuigen. In eerste instantie kwam er sowieso een tweede klasse rijtuig bij, bij groter aanbod een combinatie van eerste en tweede klasse rijtuigen. De blauwe blokkendoosrijtuigen werden alleen als versterkingsrijtuigen gebruikt in de spits en voor het zaterdagmiddagse en zondagavondse militaire vervoer. Tot 1962 werd er nog gewoon op zaterdagochtend door iedereen gewerkt!
's Middags zo rond 15.00 uur werd op diverse trajecten een postrijtuig aangekoppeld, het hing van de rijrichting en de plaatsing van de posterijen op de perrons af of dit postrijtuig direct achter de loc kwam of helemaal aan het eind van de trein.
's Morgens tussen 7:00 en 10:00 uur en 's middags vanaf 16.00 uur werd de stam versterkt met extra rijtuigen, dit bleef gehandhaaft tot ongeveer 19.00 uur.





 

Omdat nog niet alle dieseltreinstellen (DE1 en DE2) afgeleverd waren reden er tijdelijk "getrokken dieselstellen" rond.

2200 (diesel) + C6400 + CKD 6900 tussen Alkmaar en Hoorn in 1955 .

 
loc C12c CKD  

2400 (diesel) + B6400 + A6500 + Stalen D op Harlingen - Leeuwarden in 1957.

 
loc B12c A8b DIV  




Plan E rijtuigen deden tot de winterdienst 1955-1962 hoofdzakelijk dienst in de verbinding van het westen naar het oosten en noorden.
Uitgezonderd waren de expresstreinen Amsterdam-Enschede, Utrecht-Zwolle, Utrecht-Enschede en Amsterdam-Zwolle, deze reden in een andere samenstelling.

      standaardstam, reed de normale diensten van de meeste sneltreinen door heel Nederland.

Amsterdam - Nijmegen/'s-Hertogenbosch
Amsterdam - Vlissingen
Amsterdam - Groningen/Leeuwarden
Amsterdam - Enschede
Amsterdam - Eindhoven/Maastricht
Amsterdam - Amersfoort
Zwolle - Nijmegen
   
tot 1956 B8b             CKD C9b C9b C9b  
vanaf 1956  A8b             BKD / RD B9b B9b B9b  
1100 plan E plan E plan E plan E plan E  

Gedurende de namiddagdiensten bij veel reizigersvervoer werden de stammen aangevuld met minstens een en vaak meerdere versterkingsrijtuigen.
In eerste instantie kwam er altijd een tweede klasse rijtuig bij, bij groter aanbod een combinatie van eerste en tweede klasse rijtuigen.
Tussen 17:00 en 23:00 uur werd er op sommige trajecten nog vaak een postrijtuig meegenomen. Dit postrijtuig stond meestal òf direct achter de eloc òf helemaal aan het eind van de trein.

      standaardstam met versterking tijdens de spits, weekeindeverkeer of postdiensten.

versterking
    
tot 1956 B8b             CKD C9b C9b C9b   C9b B8b P
vanaf 1956  A8b             BKD / RD B9b B9b B9b   B9b A8b P
1100 plan E plan E plan E plan E plan E   plan E plan E plan E


expresstrein 123 Amsterdam/Rotterdam - Groningen/Leeuwarden tussen Utrecht en Zwolle   1956

loc P B9b A8b RD A8b B9b B9b B9b
1200 plan D zeven maal plan E




Treinsamenstellingen 1958 tot 1962

expresstrein Amsterdam - Groningen   1958

loc P AB 7200 AB 7400 B B9b B9b B9b B9b B9b B9b
  plan D ovaalramer bolkop blokkendoos zes maal plan E

expresstrein DenHaag/Rotterdam - Enschede  zomerdienst 1962

loc 1300 B9b B9b A8b RD A8b B9b B9b B9b A8b RD B9b B9b B9b

Winterdienst 24 stammen A-RD-3B plan E.        Vooral ingezet tot 1962 in alle verbindingen van het westen naar het oosten en noorden,

met uitzonderingen van de expresstreinen Amsterdam - Enschede.  

versterking rijtuigen series A6500, B6600.  
    
loc A8b RD B9b B9b B9b   A8b B9b B9b P
1100 plan E plan E plan E plan E plan E   plan E plan E plan E plan E

Winterdienst Maastricht-Zandvoort, Venlo-Rotterdam/Amsterdam  3B-A-RD-A-2B,  versterking  B6600

versterking
    
loc B9b B9b B9b A8b RD A8b B9b B9b   B9b B9b
1200 plan E plan E plan E plan E plan E plan E plan E plan E   plan E plan E

trein 826   Maastricht - Zandvoort   1962

loc B9b B9b A8b RD A9 B9b B9b B9b
  plan E plan E plan E plan E bolkop plan E plan E plan E

trein 831   Zandvoort - Maastricht   1962

loc B9b B9b A8b RD A8b B9b B9b B9b D
  plan E plan E plan E plan E bolkop plan E plan E plan E stalen D




Treinsamenstellingen 1962 - 1963

Winterdienst 1962 - 1963 in de verbinding van het westen naar het oosten en noorden

                    standaard stam    plan E       B-A-RD-B                                  
 
loc B9b A8b RD B9b  

Postdienst zo-ma-di-wo-do-vr     's avonds na 18:00 uur

loc P B9b A8b RD B9b

Vrijdagmiddag tussen 16:00 en 20:00 uur cq. zaterdagmiddag tussen 12:00 en 14:00 uur

                                        standaard stam                                                  versterking
loc B9b A8b RD B9b B9b B9b

Vrijdagmiddag met de post

                                        standaard stam                                                  versterking
loc P B9b A8b RD B9b B9b B9b


exprestrein Maastricht - Amsterdam 1962-1963 met vrijdagmiddagversterking.

  versterking                                       standaard stam                                                  versterking
loc B9b B9b B9b A8b RD B9b A (plan D) B9b

exprestrein Nijmegen - Roosendaal  1962-1963 met vrijdagmiddagversterking.

  versterking                            standaard stam     B-A-RD-B                                         versterking
loc 1300 B9b B9b B9b A8b RD B9b B9b B9b B9b B9b

trein 818   Maastricht - Zandvoort   1963

loc B9b A8b A8b RD B9b B9b B9b B9b




Treinsamenstellingen 1966 - 1967

exprestrein Maastricht - Amsterdam 1966-1967

loc B9b B9b B9b A8b A8b RD B9b

exprestrein Amsterdam - Enschede 1966-1967

loc B9b B9b A8b RD

exprestrein Amsterdam - Enschede 1967     overdag

loc B9b B9b A8b RD

exprestrein Amsterdam - Enschede 1967     namiddag-dienst

loc BD 6800 A8b B9b B9 B9b A8b RD B9b B9b




NS   Voorschriften voor het gebruik van reizigersmaterieel in getrokken treinen VRM deel IIB.
dienstregeling 1970- 1971

sneltrein 276   Amsterdam-Enschede 1970

ochtenddienst tussen 10:00 en 15:00 uur              loc-B9b-A8-A8b-RD-B9b
loc B9b A8 A8b RD B9b
middagdienst na 15:00 uur                                  loc-P-B9b-A8-A8b-RD-B9b-B9b-B9b
loc P B9b A8 A8b RD B9b B9b B9b
dagdienst zaterdag                                              loc-A3B5-P-P-A8b-RD-B9b-B9b-B9b-B9b-A8-A8b-RD-B9b
loc A3B5 (plan K) P P A8b RD B9b B9b B9b B9b A8 A8b RD B9b
zaterdagnacht / nachtdienst zon- en feestdagen     loc-B9b-A8-A8b-RD-B9b-B9b-B9b
loc B9b A8 A8b RD B9b B9b B9b

sneltrein 123   Amsterdam-Groningen 1970

dagdienst
loc B9b B9b B9 B9b RD A8b A8 B9b
zaterdagnacht / nachtdienst zon- en feestdagen
loc P B9b B9b B9b RD A8b A8 B9b
(P niet op zaterdag) plan E plan E plan E plan E plan E plan D plan E

sneltreindienst 550   Nijmegen - Arnhem - Amsterdam 1970

dagdienst
standaard stam   plan E       2B-A-2B
loc B9b B9b A8b B9b B9b
zaterdags
loc D B9b B9b A8b B9b B9b

sneltreindienst Zandvoort-Maastricht   1970

dagdienst
loc B9b B9b A8b RD B9b B9b A8b B9b

sneltreindienst Vlissingen-Zwolle   1970  serie 3350

standaard stam   plan E / W       B11-A8b-RD-B11 versterking
    
loc B11 A8b RD B11   B11
plan W plan E plan E plan W plan W

sneltreindienst Amsterdam-Enschede   1970

standaard stam   plan E       2B-A-RD versterking
    
loc B9b B9b A8b RD   AB 7350 BD 6800
plan E plan E plan E plan E plan K rondkop




sneltrein Amsterdam - Enschede 1974     spitsdienst

loc B11 B11 B11 B9b A8b RD B9b B9b

sneltrein Amsterdam - Enschede 1980

loc A8b RD B9b B9b B9b



Dieseltractie treinsamenstellingen 1975 - 1987

1975: Dieseltractie plan E       B9b+A2B7+2xB9b rijden ingeklemd tussen 2 2200'en
op Arnhem-Winterwijk, Zwolle-Enschede, Leeuwarden-Groningen en Groningen-Delfzijl.

 
loc B9b A2B7b B9b B9b loc  

1984: 10 stammen 2200-B9-A2B7-B9-loc, versterking 9x B6600

 
loc B9b A2B7b B9b loc  

1986: Dieseltractie plan E      lok-EW-5xplnE - loc

 
loc B9b B9b B9b A2B7b A2B7b EW loc  

1986: trn 7955 Zwolle-Enschede       2200 +B9+B9+A2B7+A2B7+Ew+2200

 
loc B9b B9b A2B7b A2B7b EW loc  

1987 geen plan E meer op dieselbaanvakken.



Treinsamjaren30  <->  TreinsamC12c  <->  TreinsamPlan D  <->  TreinsamPlan E  <->  TreinsamPlan K-N  <->  TreinsamPlan K  <->  TreinsamPlan W  <->  TreinsamStalD
Copyright 2024 door Gerard van de Weerd