Internationale treinsamenstellingen IN MODEL   1930 - 1960

(Ovaleramenrijtuigen,   D-trein rijtuigen,   Bolkoprijtuigen)

Last edited November 18, 2013

treinsamenstelling
door Gerard van de Weerd   downloaden als pdf-bestand



Treinsamenstellingen omstreeks de jaren '30 stalen rijtuigen tot 1937 ABd8 7201 - 7221 ovaleramenrijtuig
De internationale personentreinen werden in de dertiger jaren meestal gereden door stoomlocs van de volgende series:

Amsterdam - Roosendaal 2100, 3500, eind jaren dertig pas de 3700
Amsterdam - Oldenzaal 3900, 6100
Amsterdam - Zevenaar 3900
Amsterdam - Vlissingen 3700

(bij versterking keuze maken uit één of meerdere rijtuigen).

ABd9 7521 - 7555 D-trein rijtuig
Cd10 7201 - 7206 ovaleramenrijtuig
(sinds 1935 in dienst) ABCd 7301 - 7308 bolkoprijtuig
   
na 1937 ABd9u 7401 - 7410 bolkoprijtuig
Cd10 7201 - 7206 ovaleramenrijtuig
Cd10 7211 - 7222 bolkoprijtuig


Edelweiss Amsterdam- Brussel 1928  zomerdienst
2100 DIV SAkd SAd SBkd SBd DIV
NS/CIWL CIWL CIWL CIWL CIWL CIWL
couplage eerste klasse couplage tweede klasse

Edelweiss Amsterdam- Brussel 1928   winterdienst
2100 DIV SAkd SBkd SBd DIV
NS/CIWL CIWL CIWL CIWL CIWL
triplage
(keuken eerste klasse en gehele couplage tweede klasse)  

trein D188, D198   Étoile du Nord   Amsterdam - Esschen - Brussel - Paris 1934 - 1937
2100/3500 DIV SAd SAkd SBkd SBd
CIWL CIWL CIWL CIWL CIWL
couplage eerste klasse couplage tweede klasse

trein D188, D198   Étoile du Nord   Amsterdam - Esschen - Brussel - Paris  1939
2100 DIV SAd SBkd SBd
CIWL CIWL CIWL CIWL
triplage


trein 137, D137 (Amsterdam) - Hengelo - Oldenzaal - Bentheim - Dresden     1934  
3900 Pd DIV Cd ABd (1933) ABCd (1933) WL WL4ük-28 (-31, -37) WL R
DR NS DR DR DR Mitropa Mitropa Mitropa CIWL
Hannover Dresden Leipzig Altona Oldenzaal

trein 137, D137 (Amsterdam) - Hengelo - Oldenzaal - Bentheim - Dresden     1936
3900 Pd DV Cd ABd8 (ovaal) ABCd (1933) WL WL4ük-28 (-31, -37) WL R
DR NS DR NS DR Mitropa Mitropa Mitropa CIWL
Hannover Dresden Leipzig Altona Oldenzaal

trein 137, D137 (Amsterdam) - Hengelo - Oldenzaal - Bentheim - Dresden     1939
3900 Pd DIV Cd ABd8 (ovaal) ABCd WL WL R
DR DR DR NS DR Mitropa Mitropa CIWL
Hannover Dresden Bratislawa Leipzig Hamburg Oldenzaal

trein D171 Amsterdam - Amersfoort - Hengelo - Bentheim - Leipzig   1934  
3900 PIV   NS DIV Cd10 (ovaal) Cd R   Mitropa ABd8 (ovaal) ABCd (1933) Cd (hout) ABDd (hout)
6029-6032 NS NS DR WR4ü-28 (-35, -39) NS DR NS 7001-7026 NS 7006-7010
Hannover Leipzig Wenigerode Münster

trein D171 Amsterdam - Amersfoort - Hengelo - Bentheim - Leipzig 1936  
6100 Pd DIV Cd10 (ovaal) R   Mitropa ABd8 (ovaal) ABCd (1933) ABd (1933) Cd10 (ovaal) Cd (hout) ABDd (hout)
DR NS NS WR4ü-28 (-35, -39) NS DR DR NS NS 7001-7026 NS 7006-7010
Hannover Leipzig Wenigerode Berlin Münster

trein D171 Amsterdam - Amersfoort - Hengelo - Bentheim - Leipzig 1939
3900 Pd Pd DIV Cd10 R Mitropa ABd9u Cd10 ABCd (1933) ABd (1933) Cd10 Cd ABDd (h out)
DR DR NS NS WR4ü-28 (-35, -39) NS 7401 - 7410 NS DR DR NS NS 7006-7010
Hannover Leipzig Wenigerode Berlin Münster

trein D173   Amsterdam - Amersfoort - Hengelo - Berlijn 1934  
Als er geen 3900'en beschikbaar waren, dan werd deze zware trein door twee 3700 locs getrokken.
3700 3700 Pd DV Cd ABd8 (ovaal) WL R WL ABd8 (ovaal) Cd10 (ovaal) WL WL ABCd (1933)
NS NS DR NS WL4ük-28 (-31, -37) CIWL Mitropa NS NS WL4ük-28 (-31, -37) Mitropa DR
Hannover Dresden Oldenburg Berlijn Altona

trein D271 Amsterdam - Utrecht      Rheingold 1937
3900 DIV SAkd SBkd Cd10 ABCd (bolkop) ABd (1933) DIV
Rheingold Rheingold Rheingold NS NS DR NS

trein D111 Hoek van Holland - Utrecht   1937
3700 DIV Pd ABd8 (ovaal) ABd8 (ovaal) ABd (1933) R Mitropa
NS NS NS NS DR WR4ü-28 (-35, -39)

trein D19 Amsterdam - Roosendaal - Essen - Brussel - Parijs  1936
2100 DIV Cd ABd ABd8 (ovaal) Cd10 (ovaal) WL DIV Cd (hout) ABd7 (hout)
NMBS NMBS NMBS NS NS CIWL Cie du Nord / SNCF NS 7001-7026 NS 7111 of  7113
Brussel Paris Vlissingen

trein 3 (Amsterdam)- Roosendaal - Essen - Brussel - Parijs   1939
 
2100 C12c ABd9u DV ABd Cd Cd in plaats van een DV mag
NS NS 7401 - 7410 NS Cie du Nord / SNCF Cie du Nord / SNCF Cie du Nord / SNCF ook een DIV uit de serie
Brussel Paris D 7601-7606 ingezet worden

trein D8   Parijs - Essen - Amsterdam   1939
2100 DIV WL Cd ABd8 (ovaal) Cd
Cie du Nord / SNCF CIWL Cie du Nord / SNCF NS Cie du Nord / SNCF
Paris

trein P56   Amsterdam - Basel   1939
3700 SBd SBd SAkd DIV
Basel Zürich Basel

trein 173   Hengelo - Oldenzaal - Bentheim (Berlijn) 1939  
3900 Pd DIV WL ABCd (bolkop) WL ABd8 (ovaal) Cd(ovaal of bolkop) WL WL ABCd
DR DR Mitropa WL4ük-37 NS Mitropa WL4ük-37 NS NS WL4ük-28 (-31, -37) WL4ük-28 (-31, -37) DRG (ABC4ü-35)
Berlijn Hannover

trein D289   Amsterdam -Zevenaar   1939  
3700 Pd DIV Cd(ovaal of bolkop) ABd (ovaal/bolkop) R WL ABCd WL
NS NS NS NS Mitropa WR4ü-35 WL4ük-28 (-31, -37) DRG (ABC4ü-35) WL4ük-28 (-31, -37)
Köln Bucuresti Wien Würzburg



Treinsamenstellingen omstreeks de jaren '50
In het voorjaar van 1954 kwam het allereerste blauw geschilderde doorgangsrijtuig vanwege revisie uit de werkplaats, de ABCd 7307 met aan boven- en onderzijde twee smalle gele biezen.
sneltrein 33 Amsterdam - Maastricht winterdienst 1950.     (Vanaf 1951 werden de turkooizen rijtuigen op dit traject gebruikt).
1000 DIV Cd(ovaal of bolkop) Cd(ovaal of bolkop) Cd(ovaal of bolkop) Bd (ABd9/bolkop) C12c Bd (ABd9/bolkop) Cd(ovaal of bolkop) Cd(ovaal of bolkop) DIV
Maastricht Heerlen

trein 322 Zwolle - Roermond  1951
3700 ABd8 (ovaal) C12c C12c DIV(hout)

trein D32     Rhein Main Express     Rotterdam Maas - Frankfurt     1952 (reed alleen met stoom in de zomerdienst van 1952 door Nederland)
3700 ABd8 (ovaal) ABd8 (ovaal) R ABd8 (ovaal) DIV
NS NS WL NS DB

Eindhoven - Venlo maart 1956
3900 B12c Ad9c serie 7521 B12c B12c DIV

Alkmaar - Hoorn - Den Helder 1956
2200 B12c B12c Bd8 DIV
serie 6200 (ovaalramer)

Tussen 2 april en 11 april 1957 was er een grote Voorjaarsbeurs in Utrecht.
Diverse treinen reden naar en van Utrecht, waarvoor de oude stalen rijtuigen ingezet werden.

Jaarbeurstrein 16795     Utrecht - Roosendaal   1957
3700 ABd8 (ovaal) ABd8 (ovaal) Bd10 (bolkop 7111) ABd8 (ovaal)
Jaarbeurstrein 16796     Roosendaal - Utrecht   1957
3700 Cd10 (bolkop) Ad9c serie 7521 ABd8 (ovaal) Bd10 (bolkop 7111)
Jaarbeurstrein   Utrecht - Roosendaal   op 11 april 1957
3700 ABd8 (ovaal) Ad9c serie 7521 Bd10 (bolkop 7111) Ad9c serie 7521

trein 101  Meppel - Leeuwarden , halverwege jaren '50 van Amsterdam naar Groningen/Leeuwarden, gesplitst in Meppel.
Het laatste rijtuig is een als 2e klas gestelde Ovaalramer   (1957)
loc DIV B12c Bd (ovaal)

militairentrein 18914   Utrecht -Geldermalsen   1957
3700 Bd (ovaal) B12c B12c B12c B12c B12c


Expotrein 1958
Tussen april en oktober 1958 werd in de Belgische hoofdstad Brussel onder de naam Expo 58 een grote wereldtentoonstelling gehouden.
De tentoonstelling is ook bekend geworden als het Atomium, afkomstig van een gigantisch atoommodel van een ijzerkristal.
In zes maanden tijd trok de tentoonstelling Expo 58 meer dan 41 miljoen bezoekers.
Ook uit Nederland reden er speciale 'Expo-treinen' naar Brussel, waarbij vooral de ovaalramers een half jaar lang heel grote prestaties leverden.
Vanwege een speciaal tarief voor de reis en toegang tot de Expo waren deze speciaaltreinen vrijwel tot de laatste plaats bezet.
De treinen bestonden gemiddeld uit zes tot acht rijtuigen, soms aangevuld met andere stalen rijtuigen.
  - - - - - - - - - -
  ovaal ovaleramen rijtuigen


Afscheid Nederlandse Stoomlocomotieven
De laatste officiële stoomtrein werd door de NS 3737 getrokken op 8 januari 1958.
De trein reed van Geldermalsen naar het Spoorwegmuseum Utrecht Maliebaan.
Genodigden reden mee in vier ovaleramen rijtuigen, welke allemaal nog groen waren.
NS 3737 Ad8 7202 Bd10 7101 Bd10 7103 Bd10 7104
Getrokken door een dieselloc van de 2200 serie en een stalen coupérijtuig kwam de NS 3737, na in Tilburg uiterlijk opgeknapt te zijn
'definitief' in het Utrechtse Spoorwegmuseum aan op 24 september 1958.
2200     B12c       3737

Als gevolg van de indienstelling van de plan K rijtuigen AB 7351-7380 in 1959 werden sinds het begin van de winterdienst aan het internationale verkeer onttrokken de rijtuigseries
A 7532-7543, 7545,
AB 7302-7308,
B 7101-7105,
B 7151-7160
Het RIC-merk verdween en de rijtuigen werden vernummerd tot AB 6232-6244, AB 6202-6208, B 6101-6105 en B 6151-6160.
De serie AB 6232 werd aanvankelijk alleen vernummerd. Met het wijzigen van vijf coupé's eerste klasse tot tweede klasse begon men pas enkele maanden later mee in Haarlem.

militairentrein 11517  Amersfoort - Ede     1959
1100 B12c B12c B12c B12c A4B5 B12c B12c B12c



Treinsamenstellingen omstreeks de jaren '60
sneltrein Amsterdam - Nijmegen:     1962
loc A9 (6001) WRD A4B5 ABd9c serie 6231 A4B5
  bolkop plan D Dtrein 1932 Dtrein 1932 Dtrein 1932

sneltrein Amsterdam - Enschede    1963 versterking
  
loc A8 WRD B10 B10 B10 B10 B6D B8 B8
  plan D plan D bolkop B6111 bolkop bolkop bolkop bolkop ovaal ovaal

sneltrein Amsterdam - Nijmegen    1963 versterking
  
loc A9 (6001) WRD B10 B10 B10 B8 B8 B8
  bolkop plan D bolkop B6111 bolkop bolkop ovaal ovaal mat'24

militairentrein 81037 Utrecht - Bergen Lagerbahnhof (D)  1963
loc B8 B8 B8 B8 A4B5 WR A4B5 B8 B8 B8 B8
  ovaal ovaal ovaal ovaal Dtrein 1932 Dtrein 1932 ovaal ovaal ovaal ovaal

Winterdienst 24 stammen A-RD-3B plan E     1963 versterking
loc A8b RD B9b B9b B9b A8b B8 B10 A3B5
1100 plan E plan E plan E plan E plan E plan E ovaal ovaal plan K



militairentrein 81037 Utrecht - Godenstedt (D)   1966
loc B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8 WR A8 A3B5
  ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal plan D plan K

mandag trein 5460 Alkmaar - Amsterdam   1966
loc B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8 A8 A3B5
  ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal plan D plan K

trein 11088 Den Helder - Amsterdam   1966 versterking
loc A8b RD B9b B9b B9b B8 B10 A3B5
1100 plan E plan E plan E plan E plan E ovaal ovaal plan K

Amsterdam - Enschede   1966 versterking
(De ovaalramers B10 serie 6100 verdwenen na de zomerdienst 1966 en werden vervangen door B6600en plan E.)
loc B10 B10 B10 RD A8b B8 B8 B10
  bolkop B6111 bolkop bolkop plan E plan E ovaal ovaal ovaal

Amsterdam - Nijmegen   1966 versterking
De oude D-treinrijtuigen serie B6151 verdwenen na de zomerdienst van 1966 en werden vervangen door de serie B4100 plan W).
loc B9 Bd9c serie 6151 B9 WRD A8b B8 B8 B9b
  D-trein'32 D-trein'32 D-trein'32 plan D plan E ovaal ovaal plan E

vrijdagavond militairentrein   Stroe - Rotterdam    januari 1967
loc A8 B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8
  plan D ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal

maandags trein 1160 Dordrecht - Rotterdam    januari 1967
loc A8 B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8
  plan D ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal ovaal

Treinsamjaren30  <->  TreinsamC12c  <->  TreinsamPlan D  <->  TreinsamPlan E  <->  TreinsamPlan K-N  <->  TreinsamPlan K  <->  TreinsamPlan W  <->  TreinsamStalD
Copyright 2024 door Gerard van de Weerd