Het elektrische buffermaterieel

uitvoering en samenstellingen
voor andere taken


Last edited December 27, 2002 door Gerard van de Weerd


In 1955 werd besloten naast de ombouw van de Blokkendoosrijtuigen tot getrokken blauwe rijtuigen een deel om te bouwen ten behoeve van het postvervoer. De PTT en de NS waren overeengekomen om het postvervoer voor het grootste deel in aparte treinen te laten plaatsvinden en in mindere mate in de getrokken postrijtuigen en Pecs. Er werd uitgegaan van de motorrijuigen mBD en mCD. Tussen 1955 en 1956 werden 20 motorrijtuigen geschikt gemaakt voor de postdienst, in 1959 nog eens gevolgd door 5 stuks. Een ander deel werd verbouwd tot motorkonvooiwagen, naderhand motordienstwagen genoemd. In eerste instantie was ook hier uitgegaan van mBD en mCD motorwagens, maar die waren hard nodig voor het postvervoer.
In 1960 werden 5 voormalige mC's verbouwd tot motordienstwagen.

serie mP 9201-9213
ontstaan uit mBD/mCD 9001 serie
in dienst 1956/1957
buiten dienst in 1966




serie mP 9221-9228
ontstaan uit mB4D 9151 serie
in dienst 1957
buiten dienst in 1966
...


serie mP 9231-9234
ontstaan uit mABD 9001 serie
in dienst 1958
buiten dienst in 1966

De dienst met de motorpostrijtuigen werd beëindigd in 1966 vanwege de indienststelling van de gestroomlijnde motorpostrijtuigen. Een groot deel van de oude motorposten werd gesloopt, een klein deel kwam in het dienstwagenpark terecht. Enige bekenden hiervan zijn "Jim", "Jules" en "Catherine", welke gebruikt werden voor proefnemingen. Enige delen van deze rijtuigen zijn naderhand gebruikt voor de restauratie en opbouw van het museumstel.


serie mDW 169306-169310
ontstaan uit mC 9001 serie
in dienst 1960
buiten dienst tussen 1970 en 1982

Een tweetal motordienstwagens werden naderhand gebruikt als wegleermotorrijtuig.


bron:
Van Stoom tot Stroom, N.J. van Wijck-Jurriaanse, uitgeverij De Alk, ISBN 9060139062
Elektrische treinen in Nederland deel 1, Carel van Gestel, uitgeverij De Alk ISBN 9060139895
Jaren ‘20  <->  Jaren ‘30  <->  Jaren ‘50  <->  Dienst
Copyright 2024 door Gerard van de Weerd