Het elektrische buffermaterieel
uitvoering en samenstellingen
voor andere taken
Last edited December 27, 2002 |
door Gerard van de Weerd |
In 1955 werd besloten naast de ombouw van de Blokkendoosrijtuigen tot getrokken blauwe rijtuigen een deel om te bouwen ten behoeve van het postvervoer. De PTT en de NS waren overeengekomen om het postvervoer voor het grootste deel in aparte treinen te laten plaatsvinden en in mindere mate in de getrokken postrijtuigen en Pecs. Er werd uitgegaan van de motorrijuigen mBD en mCD. Tussen 1955 en 1956 werden 20 motorrijtuigen geschikt gemaakt voor de postdienst, in 1959 nog eens gevolgd door 5 stuks. Een ander deel werd verbouwd tot motorkonvooiwagen, naderhand motordienstwagen genoemd. In eerste instantie was ook hier uitgegaan van mBD en mCD motorwagens, maar die waren hard nodig voor het postvervoer. In 1960 werden 5 voormalige mC's verbouwd tot motordienstwagen.
Een tweetal motordienstwagens werden naderhand gebruikt als wegleermotorrijtuig.
bron: Van Stoom tot Stroom, N.J. van Wijck-Jurriaanse, uitgeverij De Alk, ISBN 9060139062 Elektrische treinen in Nederland deel 1, Carel van Gestel, uitgeverij De Alk ISBN 9060139895
|